2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
CX 25GTI Doet ‘t soms
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 03 mei 2020 08:50 PM
  [ # 16 ]

Inderdaad, gewoon beginnen bij het begin n.l. les 1. Zodra hij weigert kijken of hij een vonk krijgt en of hij benzine krijgt.

Profiel  
 
Christiaan Jansen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 29-04-2020

Gepost: 31 mei 2020 04:19 PM
  [ # 17 ]

Hallo iedereen,

Ik ben heb weer een clue in de CX-GTI-Puzzle.

Ik las dat de injectie-computer informatie gebruikt van de koelvloeistof-temperutuur-sensor.
Nu heb ik daar wat mee zitten klooien.

Hier mijn bevindingen:

De auto start alleen wanneer ik eerst een paar keer heb geprobeerd te starten met deze stekker van de sensor los, dan de stekker terug stop en weer probeer te starten.
Hij loopt daarna prima, maar slaat wel na verloop van tijd altijd weer plotseling af.
Opnieuw starten gaat alleen wanneer ik deze procedure herhaal.

Als de auto loopt en ik trek de stekker los, dan slaat hij onmiddelijk af.

Verbind ik de stekker door met een draadje, start hij altijd en blijft hij lopen en slaat later niet meer zomaar af.
Alleen als ik de auto 10 minuutjes op temperatuur laat komen, kan ik de doorverbinding weghalen zonder dat de auto afslaat. Hierna loopt de auto wel weer slecht.
Als ik nu de stekker weer terugzet op de sensor, gaat de auto weer goed lopen en blijft dat doen.
(Althans, ik heb maar 10 minuten er mee durven rijden, maar dat ging goed.)

Geen idee nog wat dit betekent, maar we komen er wel.
Misschien die sensor gewoon stuk en krijgt de auto soms plotseling totaal verkeerde mengels?

 

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 31 mei 2020 05:49 PM
  [ # 18 ]

Afhankelijk van het signaal van die sensor komt de koude start injector in of geven alle vier de injectoren extra benzine, (afhankelijk van het bouwjaar). Daarmee gebeurt er dus hetzelfde als met de choke van een carburateur. Zoals jij het beschrijft lijkt die choke-functie niet goed aangestuurd te worden. Kapotte sensor (of bedrading zou dat kunnen verklaren.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 31 mei 2020 10:17 PM
  [ # 19 ]

Ik ga er vanuit dat de motor uitgerust is met Bosch LE2 Jetronic en bouwjaar tussen 1983 - 1989 is.
Zoals al geschreven is, lijkt de ” choke funktie ” niet goed of helemaal niet te werken.

Alleereerst de koelvloeistoftemperatuursensor controleren dwz. bij 20 graden C buitentemperatuur is de Ohmwaarde ca. 2500 Ohm en bij 80 graden C ( motor temperatuur ) ca. 300 Ohm. Tussenliggende temperaturen kunt U zelf extrapoleren. Deze temperatuurmeting - koud - wordt gebruikt om de inspuittijd van het koudstartventiel te berekenen resp. te regelen. Zodra het starttoerental van ca. 450 t/min wordt bereikt, schakelt de de ECU het koudstartventiel af en komt niet meer in werking.
Waarschijnlijk werkt de extra luchtschuif in de warmlooptijd niet goed. Ohmwaarde ca. 50 Ohm, slang naar het inlaatspruitstuk er afhalen,contact aan en kijken of hij langzaam geheel open gaat. Dit duurt enige tijd.Zit op een niet makkelijk bereikbare plaats en anders uitbouwen en zo controleren. Deze luchtshuif staat pas open of bijna open als de motortemperatuur 65 graden C of hoger is. Inwendige vervuiling van de draaischijf komt voor, dus schoonmaken is niet overbodig.
Hoop U hiermee op weg geholpen te hebben

 

 

 

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 01 juni 2020 01:11 PM
  [ # 20 ]

Extra luchtschuif : ik schrijf dat deze geheel open moet gaan, is omgekeerd, moet dus geheel sluiten ( motor warm ).
Bij de huidige buitentemperatuur staat de luchtschuif al gedeeltelijk dicht.  Om te weten of de schuif geheel open staat ( motor koud ) het aluminiumhuis met eisspray koelen, kijken of de schuif dan geheel open staat, elektrisch aansluiten en controleren of hij helemaal dicht gaat.

Bij warme motor de stekker van de koelvloeistofsensor aftrekken betekent dat de ECU geen temperatuurinfo krijgt, gaat in noodloop en loopt slechter rond.Is dus geen goede manier.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 juni 2020 01:45 PM
  [ # 21 ]

Toch vreemd…
Als die sensor kapot is zou de motor een te rijk mengsel krijgen (ik neem aan dat het een NTC weerstand betreft) maar wel moeten lopen alsof de choke teveel aan staat.
Als ie kortsluiting maakt zou ie te arm staan, maar met doorverbinden loopt ie wel heb je geconstateerd.
Zou het nog kunnen dat er ergens in de draadboom waar de stekker op aangesloten zit een draadbreuk zit?
Even wiebelen aan de draden als ie toevallig een keer aanslaat?
Is het wel de temperatuursensor?

Bij BX (LE jetronic) heb ik een keer meegemaakt dat de ontstekingsmodule weigerde, die kan half kapot.
Wel vonk bij starten maar soms geen vonk bij hogere toeren, of heel onregelmatig wel/geen goede vonk.
Toevallig was de temperatuursensor ook kapot, maar daarmee bleef hij wel lopen.
Ik kwam achter de brakke ontstekingsmodule omdat de toerenteller hele rare sprongen maakte bij het stotteren.
Alleen dit verhaal past niet bij jouw bevindingen van de temperatuursensor…

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook