hulpveren ZX break, welke verenspanner?
Seb93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 31-10-2018

Gepost: 17 juni 2020 08:46 AM

Hoi,

ik wil graag hulpveren en heb die van MAD gevonden (geen andere merken langs zien komen, nog suggesties?) voor m’n ZX break, maar ik heb geen verenspanner en weet ook niet welke ik nodig heb. sommige kosten geen drol, andere zijn honderden euro’s.
Kan iemand me vertellen welke het is / heeft evt. te leen of te huur?

m’n garage zegt dat ze er niet zijn en dat het niet kan omdat de break torsievering heeft dus dat hij op de brug naar een oplossing wil zoeken.. ik ben bang dat dan een duurdere variant wordt, vooral als de boel te vast zit zoals elders in een topic over hulpveren / verhogen / verlagen wordt aangegeven.

Alvast hartelijk dank voor de hulp Very Happy

Sebastiaan

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 17 juni 2020 11:04 AM
  [ # 1 ]

Dat de wagen torsieveren heeft klopt. Als ik me niet vergis kun je de betreffende hulpveren ertussen klikken en is dit wel mogelijk. Misschien eens contact opnemen met een goed banden/uitlijn bedrijf. Zij hebben hier vaker mee te maken dan de garage op de hoek!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 17 juni 2020 12:22 PM
  [ # 2 ]

Ik kan geen handleiding vinden voor een ZX, maar van een Xsara is het,
Auto half omhoog
schokdempers los
auto omhoog
montage spul plaatsen
veren ertussen wurmen
auto weer half laten zakken
schokdempers vast
en weer helemaal laten zakken
(en dat het wiel eraf en weer op moet snap je zelf wel)

Een beetje leverancier kan je ook gewoon een handleiding verstrekken.

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 17 juni 2020 02:02 PM
  [ # 3 ]

Bij mijn peugeot 306 cabrio heb ik de hulpveren met tyraps een beetje korter gemaakt en vervolgen konden ze zo onder de as worden geschoven. Een zx heeft toch in principe eenzelfde asconstructie? Even opletten dat er een linkse en een rechtse hulpveer is, althans dat was bij mij zo.

Profiel  
 
Seb93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 31-10-2018

Gepost: 17 juni 2020 03:27 PM
  [ # 4 ]
2cvMaarten schreef:

Dat de wagen torsieveren heeft klopt. .. ..

ja, ik zag dat er ook via de torsie vering één en ander gedaan kan worden aan afstelling, maar dat de boel vaak heel erg vast zit en ik ben bang dat dan extra kosten gaat opleveren.

2cvMaarten schreef:

.. Als ik me niet vergis kun je de betreffende hulpveren ertussen klikken en is dit wel mogelijk. ..

ja, MAD heeft ze, maar er wordt aangeraden met verenspanner te werken. waarschijnlijk om te voorkomen dat de schokbrekers los moeten.

2cvMaarten schreef:

.. Misschien eens contact opnemen met een goed banden/uitlijn bedrijf. Zij hebben hier vaker mee te maken dan de garage op de hoek!

Ok, goede tip Smile dan ga ik even informeren.

Profiel  
 
Seb93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 31-10-2018

Gepost: 17 juni 2020 03:35 PM
  [ # 5 ]
maestro12 schreef:

Ik kan geen handleiding vinden voor een ZX, maar van een Xsara ..

Een beetje leverancier kan je ook gewoon een handleiding verstrekken.

ja zal wel hetzelfde zijn idd, maar met mijn garagekrik krijg ik de auto maar net genoeg van de grond om fatsoenlijk banden te kunnen wisselen (ok, zijn wel ietsje groter dan standaard..) dus ik denk niet dat ik hem daar hoog genoeg voor krijg..

ik ga ook wle even bij MAD vragen of er een handleiding bij zit Smile

Profiel  
 
Seb93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 31-10-2018

Gepost: 17 juni 2020 03:36 PM
  [ # 6 ]
pieterc schreef:

Bij mijn peugeot 306 cabrio heb ik de hulpveren met tyraps een beetje korter gemaakt en vervolgen konden ze zo onder de as worden geschoven. Een zx heeft toch in principe eenzelfde asconstructie? Even opletten dat er een linkse en een rechtse hulpveer is, althans dat was bij mij zo.

wow, zit er zo weinig spanning op?
eerlijk gezegd geen idee of de boel heel vergelijkbaar is met een niet- break uitvoering van die auto;s.

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 17 juni 2020 05:03 PM
  [ # 7 ]

Ik heb van de veren een winding even in de werkbank geklemd en daarna vastgezet met een tyrap. Ging prima maar wel even uitkijken dat de veer er niet uitspringt

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 17 juni 2020 08:05 PM
  [ # 8 ]

De handleiding die ik gaf was destijds ook van MAD, dus het zou zo moeten kunnen.
Je kan waarschijnlijk het ook wel per kant doen met een simpele garagekrik, je bent immers het wiel kwijt, dus je kan ver naar beneden, enige nadeel is dan dat je tegen de stabilisatie staat in te drukken.
Dus
wiel los
wiel onder draagarm leggen
auto weer laten zakken op het wiel
schokdemper los
zooitje omhoog krikken
wiel onder auto leggen (voor het geval die van de krik valt)
hulpveer plaatsen
in de omgekeerde volgorde weer terug plaatsen

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 17 juni 2020 09:08 PM
  [ # 9 ]

Als je post waar je in de buurt woont is er misschien wel iemand die je hierbij kan/wil helpen. Als je in zuid Limburg woont mag je hem wel even bij mij op de brug parkeren, scheelt een hoop gevaarlijke manoeuvres met een krik etc.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Seb93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 31-10-2018

Gepost: 18 juni 2020 07:20 PM
  [ # 10 ]

ok ty maestro Smile

2cvMaarten schreef:

Als je post waar je in de buurt woont is er misschien wel iemand die je hierbij kan/wil helpen. Als je in zuid Limburg woont mag je hem wel even bij mij op de brug parkeren, scheelt een hoop gevaarlijke manoeuvres met een krik etc.

ah ik woon in Amersfoort en ben ook regelmatig vlak bij Oosterbeek in het weekend.

Dankjewel voor het aanbod met de brug maar dat is een beetje ver weg Smile

Profiel  
 
Seb93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 31-10-2018

Gepost: 08 juli 2020 07:22 PM
  [ # 11 ]

Ik heb een set van Car Support gekocht, een HD versie.

Nu heb ik bij het demonteren van de oude bumpstop en top plaat een M13 bout afgebroken bij het losdraaien. die aan de andere kant loopt ook vast met ca 5 mm te gaan.

is dat met die afgebroken bout nog te redden? :’(

Profiel  
 
Seb93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 31-10-2018

Gepost: 09 november 2020 08:31 PM
  [ # 12 ]

Afloop: uiteindelijk ben ik langs de garage gereden en hebben ze de boel even voor me in orde gemaakt.

waarschijnlijk had ik het met veel pijn en moeite nog wel zelf kunnen doen, maar ik had niet alle gereedschap thuis liggen en helemaal prettig voel ik me niet onder de auto zonder assteunen. dus dan maar zo.

Ik ben heel blij met de hulpveren en zeker ook dat ik de HD versie heb genomen: met fietsendrager + 2 fietsen, en regelmatig ouderwetse surfplanken en dakkoffers etc kom ik nu goed uit de voeten. een enkele keer als ik met belading een drempel pak heb ik wel het idee dat de bumpstop geraakt wordt, maar dat is dan wrs omdat ik niet rustig genoeg reed.

Volgende week de APK. ik verwacht niet echt ergens een probleem maar toch: *fingers crossed*

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook