Toerenteller werkt wel, snelheidsmeter niet
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 19 juni 2020 12:18 PM

Hallo allemaal,
Ben ik weer. Bijna gênant dat ik altijd alleen maar vraag en nooit anderen kan beantwoorden.
Komt het:
Ik heb vorig jaar mijn koppeling vervangen en de break heeft nu weer apk. Ik mag dus weer rijden, maar mijn snelheidsmeter doet het niet, mijn toerenteller wel. Weet iemand wat er mis is?
O ja, mijn brandstofmeter doet het slechts af en toe, maar ik denk dat dat weer wat anders is. Niks los gehad bij de tank en het zal ergens een slecht contactje zijn.
Maar goed, mijn snelheidsmeter vind ik nu even belangrijker, want dan weet ik tenminste hoeveel kilometer ik rijd en wanneer ik dan ongeveer zou moeten tanken.

Alvast dank,

Thijs

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 19 juni 2020 12:21 PM
  [ # 1 ]

Begrijp ik het goed dat niet alleen de snelheidsmeter, maar ook de km-teller en dagteller het niet meer doen?
Klinkt als een snelheidsmeterkabel die óf aan de kant van de bak, óf aan de kant van het dashboard los zit. Dit is een mechanische kabel: binnenkabel die ronddraait in een kunststof mantel.

De toerenteller wordt elektronisch aangestuurd vanaf de bobine/transistormodule (bij een benzinemotor) - totaal onafhankelijk van de snelheidsmeter dus.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 juni 2020 12:51 PM
  [ # 2 ]

Een CX met diravi, die er op zit neem ik gemakshalve aan, heeft een splitter op de bak. daar komen 2 km teller kabels uit.
Die hebben hun eigen plek. let hier op.
De splitter zit in de bak geborgd met een bout.
Splitters gaan kapot.

Er zijn veel verschillende splitters.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27790
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 juni 2020 07:55 PM
  [ # 3 ]

Als de splitter kapot is dan werkt de Diravi ook niet goed, dan blijft ook bij hogere snelheid het stuur erg licht, dat rijdt niet fijn. Als dat het geval is weet je waar je het moet zoeken.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 juni 2020 09:59 PM
  [ # 4 ]

niet noodzakelijk. als er 1 tandwiel stuk is, kan je teller stoppen terwijl de diravi goed werkt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27790
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 juni 2020 08:56 AM
  [ # 5 ]

Eens, dat kan ook.
Bedoel meer als de Diravi ook niet werkt dan is het vrijwel zeker de splitter.

Overigens kan het probleem ook heel simpel zijn dat alleen waar de km teller kabel deelbaar is los is geraakt.
Dat deelbare gedeelte zit naast de LHM pot.

Je kan hem daar ook even los halen, het deel dat naar de bak gaat kan je normaal net ronddraaien met de hand. Als dat wel zo is dan is er ook wel kans dat de splitter stuk is. Neemt niet weg dat als je hem niet rond kan draaien dat de splitter zeker goed is.

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 24 juni 2020 10:16 PM
  [ # 6 ]

Nog niet gekeken, maar als ik het zo lees, dan is de splitter de oorzaak. Diravi werkt inderdaad erg licht, waardoor op snelheid het stuur zo makkelijk draait, dat het net iets minder ontspannen is.
Ik heb de splitter natuurlijk per ongeluk niet heel uit het motorruim gekregen toen ik ging takelen (waarom heb ik de splitter er toen niet op voorhand vanaf gehaald?).
Toen een andere splitter gemonteerd, maar wie weet is die niet goed, of is het de verkeerde.
Hoe herken ik de juiste? Kan ik het testen met de splitter van mijn 20 re?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 juni 2020 08:21 AM
  [ # 7 ]
Thijsio schreef:

Ik heb de splitter natuurlijk per ongeluk niet heel uit het motorruim gekregen toen ik ging takelen (waarom heb ik de splitter er toen niet op voorhand vanaf gehaald?).

Alvorens de motor-bak-combi uit het vooronder te kunnen tillen dient bij de bak zowel de splitter als de peilstok van de bak eerst verwijderd te worden.

Thijsio schreef:

Hoe herken ik de juiste? Kan ik het testen met de splitter van mijn 20 re?

Testen wel, maar dat is niet de juiste splitter, je moet er 1 hebben voor een dieselbak.
De ene uitgang van de splitter is 1 op 1 met de ingang, maar de andere heeft een overbrengingsverhouding en die is afhankelijk van het type bak.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juni 2020 09:01 AM
  [ # 8 ]

De kleur van de splitter zegt ook wel iets. Heb je je oude splitter nog?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 juni 2020 09:19 AM
  [ # 9 ]

Lees maar eens een stukje vanaf hier. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1919058/

De splitter van mijn TD1 is ook een keer overleden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Thijsio
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 26-08-2007

Gepost: 29 juni 2020 10:36 PM
  [ # 10 ]

@Bogaard77
Volgens mij niet, die was namelijk wel echt gesneuveld. Maar heb er een zelfde kleur splitter opgezet in ieder geval.

Vandaag even vluchtig gekeken, maar die waar de kabel deelbaar is, heb ik hem nog niet losgekregen (Het was even gauw tussen een dingetje uit de werkplaats pakken en baby verschonen in) . Ik neem aan open draaien, net zoals een bout?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 juli 2020 09:48 PM
  [ # 11 ]

klopt!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook