1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CX expansievat lek, en hoe werkt het koelsysteem van de CX eigenlijk?
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 08 juli 2020 03:29 PM

Beste ‘lotgenoten’,

Al zwevend door de lavendelvelden werd het gisteren voor het expansievaatje van de CX 20 uit 1985 toch wat teveel. Water spuit uit de zijkant door een piepklein gaatje, precies daar waar het vaatje tegen een doelloos scherp lipje aan zit gedrukt. Voor het eerst het systeem eens bestudeerd en het valt me op dat het een ander systeem is dan de XMs waar ik meer ervaring mee heb. Zo zit er op de radiator geen dop, en een overloopreservoir is er dus niet. Waar blijft het teveel aan water dan in het systeem van de CX?

Verder, wat is het zwarte vaatje naast het expansievat, achter de luchtinlaat? En waarom loopt er een slangetje van de bovenkant van de radiator naar de onderkant?

Overigens wordt er een nieuw expansievat toegestuurd vanuit Jan van Gompel, maar het feit dat ik hier in een huis zit zonder adres, het bestaat nog in Frankrijk, zorgt even voor oponthoud.

Groeten uit Puimoisson,

Vincent

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3533
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 juli 2020 05:01 PM
  [ # 1 ]

Het teveel blijft in het expansievat, vandaar de naam.
Als je de dop er af haalt dan spuit het er niet uit, dan kun je nog een eind rijden, maar dat is drukloos, dus als je motor te warm wordt borrelt/kookt het eruit.
Adres Frankrijk: Vakantiehuisje ? OF is het je vast adres? Vakantiehuisje: Dan staat de eigenaar geregistreerd. Gebruik zijn naam ?
Je woont neem ik wel aan een straat ? Het huis heeft misschien een naam ? In Frankrijk hoef je geen huisnummer te hebben, voor LaPoste is dat geen probleem.
Maar: LaPoste in Frankrijk weet heel goed wie waar woont,  en de lokale postbode weet vrijwel elk adres feilloos te vinden: Daar is hun “job” weten wie waar woont. Als de politie iemand zoekt vragen ze het de postbode !
Als het niet wil: Poste restanten ? Ga een naar het dichtstbijzijnde postkantoor, die weten wel hoe het moet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 08 juli 2020 05:56 PM
  [ # 2 ]

Een piepklein gaatje zou je kunnen dichten van binnen en buiten als noodreparatie. Ik denk aan 2 componentenlijm van UHU of zoiets. Als je er bij kunt. Dan kun je alvast rijden, totdat de definitieve oplossing van Jan wordt bezorgd.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 08 juli 2020 07:44 PM
  [ # 3 ]

Dit is huis is helaas slechts voor de vakantie.. Inmiddels heb ik het buurmeisje gesproken die ook geen huisnummer heeft. Zij zegt dat de postbode altijd belt wanneer hij in de straat is, dus wel een telefoonnummer vermelden. Ja, echte postbodes bestaan hier nog! Maar ik vrees wel voor de automatisering, die gooit een pakket zonder huisnummer aan de kant voor de postbode zijn ding ermee kan gaan doen. Ik heb eerder eens vanuit Nederland een pakket naar een Franse Ebayer gestuurd zonder huisnummer. Ik kreeg het tot twee keer terug, geld weg. Bah..

Het vaatje heb ik zwaar en strak omwonden met ducttape, waar nu nog maar een druppeltje onderdoor durft te ontsnappen. Korte ritten durf ik aan, maar daarvoor heb ik de CX niet helemaal hierheen gereden. Wel voor een nieuwe CXfilm op YT PalmaVDO. En ik moet ook weer nog helemaal naar huis.. Een degelijke noodreparatie zou een moertje, boutje en ringetje kunnen zijn, maar je komt er aan de binnenkant niet bij helaas..

Maar waarom is hier een systeem met drukvat goed genoeg terwijl er ook systemen zijn met overlooptankje?

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 08 juli 2020 07:54 PM
  [ # 4 ]
geulwijk schreef:

Maar ik vrees wel voor de automatisering, die gooit een pakket zonder huisnummer aan de kant voor de postbode zijn ding ermee kan gaan doen.

Vergis je niet, ik woon hier in Ierland in een huis met alleen de naam van het huis, het gebied en de plaats er dichtbij + tegenwoordig een postcode (sinds 2013 Smile ) en alles komt aan… Ze zijn er hier op ingesteld, zal in Frankrijk wellicht niet anders zijn. Als alternatief, als ze het niet af kunnen leveren, kan je het afhalen op het kantoor van la Poste, het is dan wel handig om het track/trace nummer te hebben…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43032
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 juli 2020 08:06 PM
  [ # 5 ]
geulwijk schreef:

Maar waarom is hier een systeem met drukvat goed genoeg terwijl er ook systemen zijn met overlooptankje?

het is juist omgekeerd. Een systeem met een drukvat is beter, onder druk kun je het kookpunt verhogen.

Overigens kun je prima rijden met een systeem wat niet onder druk staat. Gewoon de dop een slagje los en dan lekt het gelijk een stuk minder

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 09 juli 2020 08:15 AM
  [ # 6 ]

Volgens mij staan beide systemen onder druk. Alleen wordt de druk veel nauwkeuriger geregeld met een overloop via de radiatordop. Iets anders nog: de fan voor de radiator draait wel als dat nodig is, en je voelt ook een luchtstroom. Maar het is geen wervelwindachtige stroom zoals bij andere auto’s. Natuurlijk moeilijk te vergelijken, maar hoort dat voor deze auto (zonder temperatuurmeter die ik misschien nog wil inbouwen, iemand ervaring?)?

Het wordt tijd dat ik er eentje bij neem, om te kunnen vergelijken Wink

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4715
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 09 juli 2020 09:58 AM
  [ # 7 ]

Temperatuurshuishouding van het motorruim is by design niet al te best. In LCER heeft een club- en forumlid een mooi onderzoek gedaan naar hoe de luchtstroom is. Als je beter wil koelen werkt het om de beflappen in de wielkasten te verwijderen. Maar het wordt vrij warm onder de kap, inderdaad.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43032
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 juli 2020 10:08 AM
  [ # 8 ]
geulwijk schreef:

Volgens mij staan beide systemen onder druk. Alleen wordt de druk veel nauwkeuriger geregeld met een overloop via de radiatordop.

Daar ben ik het niet mee eens, de dop op het expansievat is namelijk ook gewoon een drukdop.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 437
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 09 juli 2020 11:55 AM
  [ # 9 ]
geulwijk schreef:

de fan voor de radiator draait wel als dat nodig is, ...

Ik neem aan dat je een enkele fan hebt? Misschien heb je geluk bij een plaatselijke sloperij om een dubbele fan te vinden.

Die heb ik ook op mijn vroege S1 gezet (volgens mij qua bevestiging gewoon “plug and play”). Omdat de dubbele fan heul veul stroom pakt, en dat bij stationair lopen wat probleempjes gaf (auto dreigde af te slaan), heb ik het later nog via een thermo switch geschakeld zodat dat de 2e fan pas aangaat bij 90 graden.

oh, en het kan ook niet kwaad om de radiateur een keer schoon te blazen. Ik weet niet hoe oud dat-ie is, maar door jaren rijwind komt er redelijk wat stof in de fijne mazen terecht. Aan de voorkant met zachte borstel en ruime hoeveelheid water + schoonmaakmiddel insoppen, dan VANAF ACHTEREN met perslucht doorspuiten. Dit moet je niet vanaf de voorkant van de radiateur doen, omdat je daarmee het vuil vooral dieper in de mazen propt.

gr Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 juli 2020 12:40 PM
  [ # 10 ]
geulwijk schreef:

Wat is het zwarte vaatje naast het expansievat, achter de luchtinlaat? En waarom loopt er een slangetje van de bovenkant van de radiator naar de onderkant?

Het zwarte vaatje is een ontluchtingsvaatje en ook die kan lek. Wink
Spreek uit ervaring.

Het slangetje op de radiateur is het aftapslangetje, de onderste aansluiting is open, de bovenste aansluiting zit op een soort blindstop.
Als je ‘m boven los haalt en dan naar beneden buigt, kan je de boel aftappen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 juli 2020 12:44 PM
  [ # 11 ]
geulwijk schreef:

De fan voor de radiator draait wel als dat nodig is, en je voelt ook een luchtstroom. Maar het is geen wervelwindachtige stroom zoals bij andere auto’s.

Hoeveel aansluitingen heeft het thermocontact in de radiateur, 3?

In dat geval heb je bij een enkele ventilator ergens een elektrische weerstand hangen.

Bij serieschakeling van de weerstand met de ventilator draait de laatste op ca. 6 V op lage snelheid.

Stijgt de temperatuur nog verder dan wordt er rechtstreeks 12 V op de ventilator gezet en draait deze op hoge snelheid.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 09 juli 2020 01:01 PM
  [ # 12 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook de forumregels. police
Het is een sensor die los achter de radiateur hangt, twee aansluitingen. Op de fan staat 12V.

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 09 juli 2020 01:02 PM
  [ # 13 ]
René Jongejan schreef:
geulwijk schreef:

Wat is het zwarte vaatje naast het expansievat, achter de luchtinlaat? En waarom loopt er een slangetje van de bovenkant van de radiator naar de onderkant?

Het zwarte vaatje is een ontluchtingsvaatje en ook die kan lek. Wink
Spreek uit ervaring.

Het slangetje op de radiateur is het aftapslangetje, de onderste aansluiting is open, de bovenste aansluiting zit op een soort blindstop.
Als je ‘m boven los haalt en dan naar beneden buigt, kan je de boel aftappen.

Aha! Handig, zoveel kennis. Ontuchtingsvaatje, kan in nood dus overbrugd worden neem ik aan.

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 09 juli 2020 01:04 PM
  [ # 14 ]
ronvanzon schreef:
geulwijk schreef:

de fan voor de radiator draait wel als dat nodig is, ...

Ik neem aan dat je een enkele fan hebt? Misschien heb je geluk bij een plaatselijke sloperij om een dubbele fan te vinden.

Die heb ik ook op mijn vroege S1 gezet (volgens mij qua bevestiging gewoon “plug and play”). Omdat de dubbele fan heul veul stroom pakt, en dat bij stationair lopen wat probleempjes gaf (auto dreigde af te slaan), heb ik het later nog via een thermo switch geschakeld zodat dat de 2e fan pas aangaat bij 90 graden.

oh, en het kan ook niet kwaad om de radiateur een keer schoon te blazen. Ik weet niet hoe oud dat-ie is, maar door jaren rijwind komt er redelijk wat stof in de fijne mazen terecht. Aan de voorkant met zachte borstel en ruime hoeveelheid water + schoonmaakmiddel insoppen, dan VANAF ACHTEREN met perslucht doorspuiten. Dit moet je niet vanaf de voorkant van de radiateur doen, omdat je daarmee het vuil vooral dieper in de mazen propt.

gr Ron

Bedankt voor de tips!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9855
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 juli 2020 01:29 PM
  [ # 15 ]

De sensor die achter de radiateur hangt is voor de lage snelheid. Ik meen dat die inschakelt als de luchttemperatuur 55 graden is. Dan wordt de fan in serie geschakeld met een dikke weerstand. Die zit een eindje voor je remaccu. Dus vooraan aan de bestuurderskant. Voor de hoge snelheid moet er nog een sensor in de radiateur zitten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook