veel ruis en slechte ontvangst radio in Ds3
JohanAlmelo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 29-06-2019

Gepost: 30 juni 2019 11:57 PM

Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een DS3 1.6 Hdi So Chic van het bouwjaar 2011. De auto rijdt geweldig fijn. Echter wat mij erg stoort is de radio ontvangst, zenders geven veel ruis of zijn helemaal niet te verstaan. Ik heb het dan over de zenders zoals Radio 1, Radio 2, etc. Allemaal zenders waarvan je verwacht dat die door RDS worden opgepikt en ondersteund.
Heeft iemand hier ook ervaring mee, en wat is de oplossing. Onze Citroen garage weet het ook niet.

Graag jullie reactie wat ik er eventueel aan kan doen.

Profiel  
 
dswill
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 14-10-2018

Gepost: 01 juli 2019 01:00 PM
  [ # 1 ]

Het probleem wat Johan schetst kennen wij ook. Mijn vrouw rijdt de DS3 sinds enkele maanden en vorige week vroeg ze of hier iets aan te doen was. In eerste instantie dacht ik dat het aan het signaal ontvangst lag. Bij met name radio 2 gaf de radio op het scherm aan geen volledig signaal te hebben. Ik heb nu een langere spriet erop gezet en ben in afwachting van haar response. In eerste instantie leek het wat verbeterd te zijn maar je gaat er wel steeds scherper op letten. Wat mijn ervaring met Radio2 is is dat hoe verder je naar het zuiden gaat hoe minder het signaal wordt.
Ik had bij de dealer geïnformeerd en deze gaf de volgende mogelijkheden.  Antenne ,  Antennekabel,  aansluiting antenne kabel aan Radio,  en dan ook natuurlijk nog de radio.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 01 juli 2019 02:09 PM
  [ # 2 ]

1. Veel te kleine antenne (kwart golflengte is voor goede ontvangst eigenlijk minimaal en dat is in de FM omroepband ongeveer 75cm).
2. Slechte antenne kabel (kwalitatief goede kabel met 100% afscherming is essentieel, vooral nu er steeds meer storende apparatuur ín de auto zit.
3. Veel storende apparatuur in de auto. (Computers, smartphones, gamecenters, spanningsomvormers enz. veroorzaken vaak veel ruis op álle frequenties)

Signaalsterkte zegt niet zo veel. Er wordt vaak naar een antenneversterker gegrepen, echter zal deze de storing die binnen komt mee versterken, dus dan heb je een prachtig sterk signaal dat voor een (veel te) groot deel uit geruis, gefluit en geknetter bestaat. Een signaal van 20% kan op een goede autoradio prima om aan te horen zijn, mits het dus niet gestoord wordt door van alles en nog wat. Als je wel een versterker gebruikt, plaats deze dan zo dicht mogelijk bij de antenne.

In NL zijn héél veel zenders op een hoop gepropt en het land staat ook nog vol met steunzenders en lokale zenders. Dat stoort elkaar enorm. Dus als je een beetje uit de buurt bent van de grote zendmasten en je rijdt langs de mast van zo’n lokale (steun)zender, dan kan het zomaar zijn dat je de ‘grote’ zender waar je naar luisterde even kwijt bent. 

Dat NPO Radio2 problemen geeft is echter wel bijzonder want dit station heeft nml een van de beste dekkingen van Nederland, met veel zenders en forse vermogens: Roermond 100 kiloWatt, Westdorpe 100kW, Hoogersmilde 93kW, Markelo 81kW, IJsselstein 72kW, Wieringerwerf 16kW, Emmaberg 10kW, Eys 10kW en nog een aantal kleinere steunzenders in Amsterdam, Mierlo, Arnhem, Den Haag, Rotterdam, Goes en Roosendaal. (bron: https://radio-tv-nederland.nl)

De dekking van NPO Radio 1 en 4 is vergelijkbaar met dat van 2. NPO Radio 3 heeft iets lagere vermogens, maar ook die zijn nog fors.
Het is me in de praktijk opgevallen dat de NPO-zenders over de grens vrij snel verdwijnen onder buitenlandse zenders en in de kop van Groningen gaat NPO Radio 3 een beetje moeizaam ...

Maar het komt er dus op neer, als je op veel plaatsen in Nederland storing hebt op de NPO-Radiozenders, dat je praktisch geen ontvangst hebt.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 01 juli 2019 11:22 PM
  [ # 3 ]

Wat voor radio’s hebben we het eigenlijk over? RD4, myway, emyway, of…?
Ik heb zelf een myway (RNEG) en heb een extra korte antenne (origineel is het de telefoon antenne van een Peugeot 607 geloof ik. product nr 6561N3).
Ontvangst is daarmee wat minder dan met de originele antenne maar het werkt nog net goed genoeg. Lengte zegt dus niet alles Wink

Was er niet iets met de antenne voetjes van ds3’s die slecht konden worden? Weet alleen niet of dat alleen om de gps ontvangst ging of ook radio.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
dswill
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 14-10-2018

Gepost: 09 juli 2019 10:47 AM
  [ # 4 ]

Ik denk dat het probleem van het kraken bij ons verholpen is. De informatie van Midfriesland had me wakker geschud. Interferentie - stoorzenders in de auto.  De boosdoener hier bleek het usb plugje met laadsnoer van de telefoon in de 12volt aansluiting te zijn. Vrouwlief helemaal blij dat de ruis verdwenen is. Smile

Profiel  
 
dixie2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 11-04-2015

Gepost: 12 september 2019 10:13 AM
  [ # 5 ]

Ik moet zeggen, dat ik het ontvangst met de standaard antenne ook zéér matig vind. Vaak gekraak in gebieden buiten de steden in Duitsland enz.
Ik zou dit graag anders willen zien, maar weet niet hoe. Misschien een langere spriet monteren ??

DS3, So Chic, VTi-110 Pure Tech, 17” Bellone velgen, eMyWay navigatiesysteem met HiFi. Xenon verlichting en 3D led achterlichten.

Profiel  
 
Korpo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 16-07-2020

Gepost: 16 juli 2020 04:54 PM
  [ # 6 ]
dswill schreef:

Ik denk dat het probleem van het kraken bij ons verholpen is. De informatie van Midfriesland had me wakker geschud. Interferentie - stoorzenders in de auto.  De boosdoener hier bleek het usb plugje met laadsnoer van de telefoon in de 12volt aansluiting te zijn. Vrouwlief helemaal blij dat de ruis verdwenen is. Smile

Hoe hebben jullie dit opgelost? Heb hetzelfde probleem .Gebruik de telefoon als route-miep en opladen dmv usb plug in 12 volt aansluiting.
Hoe laad je nu de telefoon op dan?
mvrgr

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook