1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xantia v6 Activa-avontuur
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 22 augustus 2018 12:35 AM

Tsja, dan zit je eens wat te dromen over je auto, zoals je dat wel vaker doet, en dan denk je in een vlaag van verstandsverbijstering: “Hé weet je wat? Vorig jaar had ik een overmoedig en onnodig zomerproject en dat ging wonderbaarlijk goed, laat ik dit jaar eens een v6 inbouwen!” Dus dan ga je wat rondzoeken op dit forum, gooi je eens wat balletjes op zoals hier en hier, en uiteindelijk kom je tot de conclusie dat het niks wordt en je beter je Turbo CT op de weg kunt houden. Zoals mijn vader zei: “Je moet ook eens tevreden zijn hè? Wink Waarop ik reageerde met “Maar pap, als iedereen die instelling had gehad, stonden we hier nu nog steeds met z’n allen in de onderbroek op de terp!”
En dan heb je uiteindelijk alles opgegeven, want geschikte Xantia’s zijn eigenlijk gewoon onvindbaar, maar dan tipt een medeforummer je in dat laatste draadje ineens: ineens staat er op marktplaats een voor mij zo’n beetje perfecte Xantia te koop: v6, Activa, Vert Véga, type 1, netjes onderhouden maar momenteel met wat werk, en daarom voor een schappelijk bedrag. Kijk eens aan! Maarja, je had de hoop al opgegeven en het budget dat je voor je project gereserveerd had allang verbrast in de Sneekweek, dus kijk je met lede ogen naar je bankrekening…tsja, eigenlijk net te weinig. Uit wanhoop bied je toch maar eens €200 en dat bod wordt natuurlijk afgewezen. Maar dan ga je eens wat beter zoeken naar mogelijkheden, bel je de verkoper even voor een gezellig gesprek, over de toekomst van zijn Xantia en de manieren waarop je eventueel zou kunnen betalen (in termijnen bleek een optie), dan vallen de transportkosten ineens mee en realiseren je ouders zich dat je nog geen examengift hebt gekregen, en dan kun je ineens wél die v6 betalen! Dus afgelopen vrijdag was dit ergens halverwege Nederland het beeld van de Xantia v6:

Op transport naar Friesland! Aan het einde van de dag was dit het beeld:



Mooi, de auto staat er en je begint wat te kijken en te klooien. De lak is helaas niet mooi meer, vooral op de motorkap, rechter achterdeur, achterklep en helaas het dak. Bovendien mist er een stukje van de spoiler en zitten er hier en daar wat krassen en deukjes in. Dat wordt spuiten. Je kijkt eens onder de motorkap. Er mist het één en ander, want de vorige eigenaar was al begonnen met reparaties. Helaas zijn er nogal wat stekkertjes gesneuveld. Hoe die stuk kunnen gaan snap ik niet precies, ik heb nog nooit een stekkertje van de Xantia gesloopt… verder missen het inlaatspuitstuk, de beide computers (HA en ECU), de accubak, luchtfilterbehuizing en de zekeringen zijn uit de kast gehaald. De Xantia is stilgezet omdat er een ontluchtingspotje van de koelvloeistof is ontploft, en dat potje zit op een nare plek (onder het expansievat). Gelukkig zit er een goed vervangend potje bij.
Dan trek je de deur eens open:

Hé een ander houtstripje! In mijn Turbo CT (28 november ‘96) zit een mat stripje, die van de v6 (7 januari ‘97) zit een glanzend stripje met een ander motief. Ik weet niet waarom ze verschillen. Eerlijk gezegd vind ik het matte stripje mooier, maar ik heb die van de Turbo CT helaas gesloopt. Als iemand een mat stripje met houttextuur over heeft hoor ik het graag Wink.
Verder geen leer in deze Xantia, maar wel erg goede stoelen die met velours bekleed zijn in een heerlijk nineties motiefje. Het is dan ook “maar” een basismodel Activa v6, er zitten geen opties op. Maar daar valt wat aan te doen…

Huh, is dat aircolampje nou geel? Die van de Turbo CT is oranje (net als de achterruitverwarming, die hier wat rood uitgevallen is) en dat heb ik geloof ik wel eens vaker gezien, maar het zal wel zo horen. De groene variant ken ik ook, maar dan zit het knopje nog wat meer achter het stuur. Ach, ik ben allang blij dat het lampje nog werkt. Dat is bijzonder genoeg. Al moet ik zo te zien toch dashboardlampjes vervangen, want de helft heeft de geest gegeven… Elektrisch lijken de dingen die wél aangesloten zitten het tenminste wel goed te doen.

Resumerend, wat moet er gebeuren? Alles onder de motorkap moet teruggebouwd worden met het dichte potje. Dat is een weekendje doorbeunen of een weekje in mijn tempo sleutelen. Wat ik met de stekkertjes doe weet ik nog niet. Ik kan ze nog prima aansluiten, maar waterdicht zullen ze zeker niet meer zijn. Maar zie maar eens een kabelboom voor een Xantia v6 type 1 te vinden… Ik denk dat ik er gewoon wat tape omheen doe als ze echt flink beschadigd zijn. Dan moet ik nog een LHM-lekje bij de voorraadbol opsporen en verhelpen. In principe rijdt hij dan. Ik wil dan nog wel even de dashboardlampjes vervangen en kijken wat er aan de hand is met het raammechaniek linksachter. Die is net vervangen, maar wordt ergens tegengehouden. Het belangrijkste op dat moment is dat ik de distributieriem moet vervangen. De laatste keer dat dat gebeurd is, was in november 2008, bijna 10 jaar maar slechts 80.000km geleden. Dan zou ik er dagelijks mee kunnen rijden, maar voordat ik dat doe wil ik nog een andere hemel monteren (deze stort neer en ik heb van medeforummer citroën23 laatst een hele mooie zwarte hemel gekocht), de auto over laten spuiten (duur! Crying or Very sad Hopen dat het alleen blanke lak is) en ik wil het zwarte leren interieur (met ergonomiepakket, jawel) in deze auto zetten (hopen dat de stekkertjes er al liggen). Hopelijk heb ik de v6 over een maand of twee of drie op de weg Smile
EDIT: Uiteraard is verversen van de sapjes ook geen slecht idee, dat moet ik ook nog doen voor ik ermee ga rijden.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 22 augustus 2018 08:41 AM
  [ # 1 ]

Mooi project maar lijkt mij een berg werk, gelukkig is zo’n v6 activa met de moeite om te behouden, heel veel plezier en sterkte ermee

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 22 augustus 2018 02:21 PM
  [ # 2 ]

Dankjewel! Op zich valt het mij nog redelijk mee. Aan de Turbo CT moet ook nogal wat gebeuren, maar zelfs als ik dat allemaal zou doen, zou het nog steeds geen v6 zijn Wink. Zo’n v6 is mij het werk gewoon meer waard dan een TCT, al wil ik de TCT zeker niet kwijt

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 augustus 2018 08:07 PM
  [ # 3 ]

sleepy Succes met dit “project activa V6” Feije very good

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 23 augustus 2018 01:08 AM
  [ # 4 ]

Dankjewel!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 23 augustus 2018 01:08 AM
  [ # 5 ]

EDIT: Dubbel. Da’s ook wat overdreven Laughing

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 23 augustus 2018 01:10 PM
  [ # 6 ]

mooi project! alle onderdelen er nog wel bij?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 23 augustus 2018 02:30 PM
  [ # 7 ]

Ja hoor, alle benodigde onderdelen liggen achterin.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 18 juli 2020 02:38 AM
  [ # 8 ]

We zijn vanavond toch bezig met posten over de Tct, dus dan gaan we ook maar gewoon door met de v6! Het heeft weliswaar iets meer dan twee of drie maanden geduurd, maar op 29 april dit jaar is de v6 dan eindelijk door de keuring gekomen! Ik heb nog best wel veel dingen moeten doen. voordat het zo ver was.

De Xantia was in 2016 stilgezet omdat een ontgasser in het koelsysteem in tweeën was gespleten. Schijnt wel vaker te gebeuren. De vorige eigenaar was al begonnen met reparaties en had daarbij vooral veel dingen losgehaald. Volgens mij had hij ook geprobeerd om de kabelboom te vervangen van de motor, omdat veel stekkertjes stuk waren. Ik heb alles dus weer uit moeten zoeken aan moeten sluiten en de slechtste stekkers heb ik vervangen. Het was eventjes puzzelen maar het is gelukt. Vervolgens ben ik maar eens naar die beruchte ontgasser gaan kijken:

Zo hoort ‘ie te zitten, tegen de zijkant van het blok, zo ongeveer onder het expansievat en voor de kachelslangen. Dit is de originele. Die werd hier netjes door het beugeltje bij elkaar gehouden, maar als je hem eruit pakte, lag hij in tweeën. Dat is niet goed! De vorige eigenaar had een vervangende ontgasser meegeleverd, maar ik denk dat die van een Peugeot of misschien zelfs Renault was. De aansluitingen zaten op de verkeerde plekken, waardoor de koelslangen er niet in pasten. Één van de slangen had dan een knik van 180 graden moeten maken… Ik heb later op een sloperij gezien dat het in ieder geval bij een Peugeot 406 anders zit, waardoor die ontgassers niet uitwisselbaar zijn. Die van een XM is wél hetzelfde. Maar zie zoiets maar te vinden op de sloop… Daarom heb ik een vervangende ontgasser bij CX-Basis besteld:

Ehm, tsja…leuk geprobeerd, maar hij past niet in het beugeltje. Die metalen ring is veel breder dan de randjes bij het originele vaatje waren, waardoor hij niet in het gleufje van het beugeltje past. Daar is gelukkig wel wat aan te doen!


Ik heb het gleufje iets breder geslepen. Ik zal niet zeggen dat hij er net zo stevig in zit als het origineel zat, maar het past en het blijft tenminste zitten. Wel vermoed ik dat hij nog een beetje lekt, want ik raak nog steeds koelvloeistof kwijt en ze schijnen wel vaker niet dicht te zijn. Binnenkort ga ik maar eens met Loctite 5910 aan de slag. Hij lekt in ieder geval niet zo hard als de originele Laughing.

Toen ik daar toch aan het sleutelen was, heb ik de snelheidssensor ook maar vervangen. Voor het eerst sinds 2013 doet de snelheidsmeter (en dus ook kilometerteller) het weer. Het oordeel van de RDW is dan wel dat de tellerstand logisch is, maar van 2014 tot aan 2016 was die tellerstand wel telkens hetzelfde bij de keuring huh. Volgens de vorige eigenaar zou ik ongeveer 50.000km bij de tellerstand op moeten tellen. Dat zal wel ongeveer kloppen. Hij staat dan nu op 285.000km. Voor weinig kilometers hoefde ik deze Xantia toch al niet te kopen! Wink

Vervolgens had ik de linker spiegel van de v6 nodig op de Turbo CT ivm vandalisme. Op zich geen ramp: de spiegel was een keer vervangen en was nu niet meer in carrosseriekleur. Geen porem op een Activa die zelfs bumpers in carrosseriekleur heeft! Ik heb een nieuwe, originele spiegel voor een t2 gekocht en gemonteerd. De spiegel van een t2 heeft een asferisch glaasje aan de zijkant. Toch wel zo prettig, want je ziet gewoon iets meer en je maakt de Xantia er net ietsje moderner (en veiliger!) mee. Ook heb ik er meteen een nieuwe buitentemperatuursensor geplaatst, want de oude was foetsie. Geen wonder dat er alleen maar streepjes in het display’tje stonden… De sensoren zijn nog nieuw leverbaar, maar je krijgt er geen stekker bij. Normaal niet zo’n probleem, maar ik had óók geen originele stekker meer. Wel had ik die van een t2 nog rondslingeren, maar die gebruikt een iets andere stekker (de sensor zit daarbij ook rechts ipv links). Geen probleem, want met een beetje modificeren past het prima:



Oud vs nieuw. Ze zijn blijkbaar gewisseld van leverancier de afgelopen 23 jaar.




De auto liep nu, maar het bleek dat één van de koelventilatoren voorop het niet deed. Uiteindelijk was het alleen maar slecht contact in de stekker op de ventilator, maar om erbij de komen moet de bumper eraf. Bij een Xantia type 1 is dat niet zo’n leuk klusje. Vooral niet als er al eens eerder aan gebeund is…

Dit krijg je nooit goed los. Je kunt geen sleutel op het moertje zetten en het zit helemaal vastgerot. Bovendien zit in de bumper volgens mij ook nog een soort ringetje met schroefdraad. Dat is er bij mij nu uit. Ik heb het boutje aan beide kanten door moeten zagen. Verder heb ik een soortgelijke constructie gemaakt, maar dan met een veel langer moertje aan de buitenkant. Bovendien heb ik nu de boutjes, moertjes en ringetjes van RVS. Het rot dus niet meer vast, en je kunt gewoon een steeksleutel op de moer zetten.

Vervolgens heb ik alle sloten vervangen - behalve het contactslot, dat moet nog. Een nieuwe slotset is nog steeds te koop van Valeo! Al mijn sloten draaiden door, de auto kon zo niet op slot (afstandsbediening stuk) en het contactslot had al een andere sleutel dan de rest (blijkbaar een keer vervangen), dus besloot ik maar gewoon alles te vervangen. Op zich was dat best te doen, zodra je tenminste doorhebt hoe het werkt. Het deurpaneel moet eraf, want bij mijn weten moet je de deurgreep eruit halen. Je krijgt dan zoiets:

Het metalen lipje moet je indrukken met een gele schroevendraaier:

Vervolgens kun je met een oranje schroevendraaier en een hamertje het oude slot er zo uit tikken bij het gleufje:

Je houdt dan zoiets over:

Als je goed let op de inkepingen, kun je het nieuwe slot er zo in drukken.

Blijkbaar is er niemand zo klunzig als ik, want ik heb dit op Nederlandse fora verder nergens gezien en heb er een hele middag mee lopen klooien. De lezers hiervan wil ik dat besparen Wink. Toen ik doorging bleek dat de slotset eigenlijk meer voor een t2 is, want er zit geen achterklepslot bij. Ook daar heb ik de Xantia dus maar even iets meer op een t2 laten lijken:

Kniesoor die erop let. Het oude slot werkte toch niet.

Omdat de afstandsbediening niet werkte, heb ik ook daar het één en ander aangepast. Ik ergerde me bij de Turbo CT altijd al aan het infraroodsysteem van een Xantia t1. Altijd krampachtig een beetje tussen de zonnekleppen richten en op goed geluk, als de sterren goed stonden, ging hij dan van slot. Ja, het went wel, maar ik vond het toch altijd bij iedere andere auto waar ik mee reed weer prettig dat het niet hoefde…

Er zijn setjes te koop met een andere ontvanger, maar ik vind het niet mooi om een losse afstandsbediening bij de sleutel te hebben. Daarom heb ik ook nooit zo’n setje in de Turbo CT gezet en daarom was het voor mij ook hier geen optie. Maar wacht eens, er is ook gewoon een sleutel die bijna identiek is aan de sleutel van een Xantia t1, maar die tóch een rf-afstandsbediening heeft. De XM is bij mijn weten vanaf modeljaar ‘96 met zulke sleutels geleverd! Bijkomend voordeel is dat het rubber van die sleutels iets degelijker lijkt. XM-sleutels zijn gemaakt door Valeo in plaats van Kiekert. Sommige Xantia-sleutels zijn ook van Valeo. De enige die ik daarvan heb, is ook de enige sleutel die nog heel is…

Ik pakte de elektrische schema’s erbij, en kwam erachter dat de ontvanger van een XM een kastje van Texton is. Daarom heb ik op een sloperij maar eens zo’n kastje uit een XM van 2000 gehaald inclusief sleutel en bedrading. De stekker is namelijk anders dan die van een ontvanger van een Xantia. Daarom was het tijd om te gaan solderen:


De draden die hier nog los liggen zijn van de geschakelde plus, het codepaneeltje en voor het knipperen van de richtingaanwijzers. Die hebben we niet nodig. Dit is puur een verloopje om de permanente plus en de massa van de stroomvoorziening van het grijze CV-kastje af te takken, en om de Texton te verbinden met dat kastje. De Texton stuurt zelf de sloten dus niet aan, hij geeft alleen een signaal door naar een bestaande module in de Xantia. Vervolgens sloot ik het aan en, hey presto, het werkte! big surprise Very Happy Toen was het tijd om alles een plek te geven in de middenconsole. Mocht iemand anders dit willen proberen, dan zou ik aanraden om het verloopje iets langer te maken dan ik hier heb gedaan. Schroom trouwens niet om me dan naar meer details te vragen Wink. Ik kon de Texton nu net kwijt omdat ik wél elektrische ramen achter heb en géén schuifdak. Bij iedere andere configuratie wordt wat ik hier gedaan heb erg krap (ik denk dat hij daar dan niet past), maar in mijn geval werkte het:



Deze modificatie kan trouwens in principe bij ieder PSA-product met het grijze CV-kastje, maar het heeft natuurlijk alleen zin als er een variant van dezelfde sleutel is met een rf-afstandsbediening. Bij een vroege P406 zou het denk ik wel zin kunnen hebben, want die is met beide systemen geleverd. Ook een vroege XM kan natuurlijk.

Daarna richtte ik me op het raammechaniek linksachter. Dat zat vast. De motor leverde duidelijk wel enig koppel, maar de kabeltjes gingen geen kant op. Ik heb er een mechaniek in gezet van een t2. Dat past prima, alleen de ruit zit iets anders vast aan het mechaniek. Je zou het rubbertje in het raam en het clipje dat daar doorheen gaat dus mee moeten vervangen. Dat heb ik gedaan en het werkt prima. Ik merk wel dat het mechaniek trager is dan de andere mechanieken. Misschien een bezuiniging van Citroën, of heb ik gewoon een gaar mechaniekje getroffen?

Ook heb ik de deurpanelen vóór vervangen voor de variant die bij leren bekleding hoort. Ik heb de panelen van een t1, maar ik heb er wel houtstripjes op gezet:


Kwestie van voorzichtig gaatjes boren en vervolgens starlocks op de achterkant over de pennetjes drukken. Of natuurlijk schroefjes als de pennetjes afbreken!

De leren achterbank zit er al in, maar de voorstoelen nog niet. Ik kwam erachter dat de bekabeling voor elektrisch bediende voorstoelen er nog niet in ligt, dus dat moet nog een keer. Mocht er iemand trouwens interesse hebben in een mooi Activa-interieur, dan heb ik dat beschikbaar!

Onder de stoel kwam ik helaas wel iets vervelenders tegen…


Ik vond al dat die stoel erg los zat! Er was een montagepunt van de bestuurdersstoel uit de carrosserie gescheurd. Dit kon ik zelf niet fixen, maar gelukkig wou medeforummer citroen23 dit er wel even voor me in lassen very good.



Hij heeft er ook een paar verstevigingsplaatjes onder gelast. Dit breekt nooit meer los! Wink

Tegen die tijd was het werk in het interieur wel even klaar, maar onder de motorkap moest nog genoeg gebeuren. Zo moest bijvoorbeeld het stekkertje van de bobine eigenlijk vervangen worden. Toch best wel lullig als je over een hobbeltje rijdt en die stekker er dan ineens af vliegt… Omdat ik toch bezig was, heb ik ook meteen de ontstoringscondensator die erbij zit vervangen. De originele had de vorige eigenaar al eens verhuisd naar de kofferbak en ook die van de sloper waar ik het stekkertje af had gehaald brokkelde uit elkaar toen ik hem vastpakte.

Ook heb ik de carterventilatieslang naar de gasklep maar vervangen. Nog zoiets dat inmiddels afbrokkelt als je het vastpakt. Als je dat ding niet aansluit, gaat je motor verschrikkelijk sissen en draait hij stationair zo’n 2000rpm omdat hij dan veel te veel lucht krijgt Wink.

Toen viel mijn oog op een aanstaande hydraulieklekkage: er zit bij een Activa v6 een berucht T-stukje in de retourslangen vooraan. Volgens mij gaat dat bij iedere Activa v6 op een gegeven moment lekken en die van mij bleek geen uitzondering:

Toch lullig als je met je “nieuwe” Activa meteen het eerste ritje stil komt te staan omdat de LHM eruit gutst. Het is dan wel retour, maar ik heb me laten vertellen dat het hier toch behoorlijk hard lekt als je problemen krijgt. Mijn oplossing was niet heel spannend. Ik heb er een verbindingsstukje tussen gedrukt en dat later ook nog dichtgekit.

Vervolgens kwam ik erachter dat de motor niet op temperatuur kwam. Warmer dan een graad of 60 op het metertje werd ‘ie niet en de slangen naar de radiateur werden meteen al lauw. Tijd om de thermostaat te vervangen dus! Niet zo’n heel erg leuk klusje bij een v6, maar wat mij betreft ook weer niet iets waar je een eeuwigheid mee bezig hoeft te zijn. Als ik het nu zou moeten doen, denk ik dat ik binnen een uurtje klaar zou zijn.
Toen ik alles openhaalde, werd al snel duidelijk waarom die thermostaat niets deed:

Die zit verkeerd om! Ik heb de rekeningen erop nageslagen: de thermostaat is in 2008 nota bene bij een Citroëndealer vervangen… Bij hetzelfde garagebezoek zijn ook de cilinderkoppen gereviseerd, dus dat schept wel vertrouwen Rolling Eyes.
Ik was deze keer ietsje langer dan dat uurtje bezig, want blijkbaar worden de O-ringen bij een v6 niet meegeleverd met de thermostaat. Was bij de Tct wel zo. Één van de O-ringen bij een v6 is een dure, want daar zit een metalen ring in. Gewoon lospulken met een schroevendraaier en niet, net als ik, denken dat het een deel is van het thermostaathuis Razz.

In elkaar zetten sprak verder wel voor zich. De Xantia houdt nu netjes een temperatuur van 80 graden vast.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 18 juli 2020 02:38 AM
  [ # 9 ]

We zijn er bijna, maar voor de APK moest nog wel de buitenste stuurkogel vervangen worden. Daar zat een hoop speling op en ik heb ervaren dat dat ook erg beroerd rijdt. Nou, ik heb geweten dat die kogel vervangen moest worden!


Ondanks warmstoken zat de buitenste stuurkogel zó muurvast, dat de binnenste uiteindelijk afbrak toen we hem los probeerden te draaien… Duidelijk, en moet ook een nieuwe binnenste op Laughing. Gelukkig was die redelijk snel binnen.

Dan was er voor de APK nog één dingetje aan de hand…

Dat gaat de keuring niet halen… Ik heb er tijdelijk de einddemper van de Turbo CT op gezet. Gasdicht was de uitlaat nog steeds niet echt want er is ongelofelijk mee geklooid door Kwikfit. Ze hebben er in 2009 een nieuwe katalysator onder gezet, maar die was niet specifiek voor een Xantia v6. Die hebben ze er vervolgens heel slecht tussen gelast en om het dicht te krijgen hebben ze er toen een centimeterdikke laag uitlaatpasta op gesmeerd Rolling Eyes. Bovendien past het nu allemaal heel erg slecht onder de auto. Zal mij benieuwen wanneer die middendemper doormidden breekt omdat er te veel spanning op staat, maar voor nu is het even niet anders. Op termijn wil ik kijken of ik er een RVS-uitlaat onder kan zetten.

En toen was het zo ver…de dag des oordeels. Op de dag van de keuring had ik nog even snel olie gewisseld en een nieuwe linker mistlamp gemonteerd. De oude had bijna geen reflector meer over door de roest.

Een nieuwe is gelukkig (uiteraard) beter!

Bij de keuring bleek eigenlijk niet zo veel spannends aan de hand. Een stuurhuishoes moest vervangen worden, het mistlicht moest worden afgesteld en de achterremmen deden niets. Daar schrok ik in eerste instantie van, maar het bleek alleen maar een kwestie van ontluchten te zijn. De garage noemde het “een standaard Xantia-kwaaltje.” Uiteindelijk was ik in totaal €118 kwijt voor de APK. Wat mij betreft helemaal niet slecht voor een auto die bijna vier jaar stil had gestaan. Tevens kreeg ik van de garage het advies om de Xantia uit te lijnen, omdat ik de stuurkogels had vervangen. Iets dat ik sowieso al van plan was, dus dat advies heb ik ter harte genomen en een dag later ook in de praktijk gebracht. Links was de Xantia wonderbaarlijk genoeg nog goed uitgelijnd, maar rechts niet omdat ik daar die kogels had vervangen. Dat is toen rechtgezet.

De dag erna stond de Xantia er zo bij:

Héél bemoedigend, als je er net mee rijdt… Mijn gaspedaal bleef hangen op vol gas. Bij een v6 is dat ten eerste schrikken en bovendien is het een beetje overdreven. Gelukkig werd wel snel duidelijk waar het probleem zat:

Het gaspedaal bleef hangen achter de eigenwijze groene 3D-mat die ik erin had gezet. Heel apart, want deze mat had ik in de Turbo CT ook al zitten. Blijkbaar paste hij daar net iets anders in. Momenteel heb ik de mat er maar niet in liggen. Tzt maar eens kijken of ik die iets verder naar achteren goed vast kan zetten. Hij was hier te ver naar voren geschoven.

Verder heb ik dezelfde dag de radio maar eens vervangen:

Fabrieksradio 4030. Het cassettedeck werkt (nog) niet, er zit (nog) geen cd-wisselaar aan en ik moet de stuurbediening nog inbouwen, maar er komt wél geluid uit en dat is al meer dan de radio die erin zat deed… Meteen heb ik ook het interieurfiltertje maar vervangen. Dit kwam eruit:

Gemaakt op 22 september 2011. Vrij oud voor een auto die in 2016 is stilgezet Rolling Eyes. Ik heb ook meteen maar even het één en ander gesnoeid in de (achteraf ingebeunde) bekabeling die daar in de buurt zat:

Daar kwam een hoop uit zeg! Volgens mij heeft er achterin een versterker of subwoofer gezeten, want er lag ook bedrading met tulpkabels onder de achterbank. Ook zit er een extra antennetje achterop het dak. Ik geloof dat de oude radio DAB had, wellicht was die antenne daarvoor.

Verder heb ik rond die tijd wat standaard dingetjes gedaan. Bougies en bougiekabeltjes vervangen, dezelfde ruitenwissermodificatie toepassen als bij mijn Tct (t2-wisserarm links, originele arm rechts en rechts een t2-wisserblad met links een Xsara Picasso-wisserblad), dezelfde modificatie aan de veercomputer en ik heb de achterlichtjes vervangen. Voor:

Na:

Ik vind donkergrijs veel frisser staan dan roodbruin, dus ga ik voor achterlichten van Valeo in plaats van Axo. Één van mijn Axo-lichten was nog niet roodbruin geworden en daar had ik wel een roodbruine voor liggen, dus dat was ook wel een optie geweest. Mocht iemand nog een complete set zoeken… Wink

Ook heb ik niet lang na de APK de Turbo CT zijn einddemper teruggegeven, want de nieuwe einddemper voor de v6 was binnen. Een échte Polmostrów! Dat zal vast hetzelfde merk zijn als Citroën in de fabriek monteerde! Razz

Bijzonder matig laswerk, vanuit de “verpakking” al beschadigd en flinke bramen aan de eindpijpjes. Bij mij zitten de eindpijpjes wel recht op de demper. Tsja, het is niet anders. Volgens mij is dit de enige einddemper die nog nieuw te krijgen is voor een v6 en hij kost maar iets van vijf tientjes, dus dan kun je ook niet heel veel verwachten. In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat hij wel goed dempt en dat er ook best een lekker geluidje uit komt, dus daar klaag ik niet over. Na montage ziet het er als volgt uit:


Recht zit ‘ie niet omdat die katalysator zo slecht past. Montage was ook niet erg makkelijk in mijn geval, maar het is gelukt. Ik heb uiteindelijk zelf de eindpijpjes nog even afgebraamd met een schuurpapiertje. Toch lullig als je daar je handen aan openhaalt…



Verder bleek dat ik een gigantisch probleem met koelvloeistoflekkage had. De belangrijkste oorzaak daarvan was erg knullig: ik had een slangklemmetje niet aangedraaid bij de ontgasser… Dat scheelde een stuk. Een andere lekkage was op héééle typische plek voor een v6:

We hebben er weer eentje: een v6 met lekkend expansievat! In mijn geval was het koelsysteem natuurlijk al sinds 2008 niet meer echt op druk geweest, omdat die thermostaat de motor niet op temperatuur liet komen. Geen wonder dat het vaatje dan meteen gaat lekken als er voor het eerst in bijna 12 jaar weer druk op komt. De expansievaatjes zijn weliswaar weer in productie genomen, maar omdat ze structureel stukgingen heb ik daar niet heel erg veel vertrouwen in. Het ontwerp is namelijk volgens mij niet aangepast. Het expansievaatje van een Volkswagen Up(!) past ook, is veel goedkoper (€20 van de sloop) en zal waarschijnlijk ook langer heel blijven. Het zit er alleen niet zo heel erg mooi in bij mij, maar het zit wel stevig vast.

Nu is de ontgasser nog steeds lek en verder is alléén nog maar de kachelradiateur lek… Ook moet ik de distributieriem nog vervangen (leuk werkje bij een v6) en hij moet nog steeds overgespoten worden. We zijn er dus nog niet, maar we rijden wel alvast!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 18 juli 2020 03:02 AM
  [ # 10 ]

EDIT: dubbel. Da’s wat overdreven

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Kylian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 22-05-2020

Gepost: 24 maart 2021 02:50 AM
  [ # 11 ]

Hoe is het afgelopen ?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 24 maart 2021 12:44 PM
  [ # 12 ]

Er zit langzaamaan een update aan te komen Wink. De Xantia lekt nog steeds koelvloeistof, maar dat is nu hoop ik wel bijna opgelost. Het heeft veel meer voeten in de aarde gehad dan ik had gehoopt Sad.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 maart 2021 08:06 PM
  [ # 13 ]

Teruglezend is er één ding wat mij erg bekend voorkomt: een uitgescheurde bevestiging van de bestuurdersstoel. Had de Break ook. Xantia-kwaaltje kennelijk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 24 maart 2021 08:29 PM
  [ # 14 ]

Ja ik heb hem ook wel eens vaker voorbij horen komen. Bij deze komt ‘ie in ieder geval nooit meer los Laughing. Hoe heb jij het toen opgelost? Heb je hem ook weer teruggelast? Ik heb ook al van iemand gehoord die de stukken er met een heleboel nagels in terugzette.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 maart 2021 08:48 PM
  [ # 15 ]

Nou, niet dus. Ik bleek daar al 3 winters probleemloos mee rond te rijden, en wie weet hoe lang het daarvoor al stuk was. ‘t Ding werd er blijkbaar elke keer gewoon mee goedgekeurd.

Ik kwam er zelf ook pas een paar weken voordat ik ‘m af moest schrijven achter. Dus een reparatie is er nooit van gekomen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook