Elekrisch schema 1.6 VTi motor
pmf71
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 24-02-2019

Gepost: 17 juli 2020 12:20 PM

Beste mede-citroenners,

Sinds een tijdje heb ik last van een super irritant probleem.

Ik heb een 2009 Berlingo B9 met 1.6 EP6 motor met VTi kleppen (geen turbo). Als de motor eenmaal goed warm is gelopen, ontstaat er de kans dat de aansturing van de variabele klepstand ineens uitvalt. Dit betekent in feite dat ik dan geen gas meer kan geven, de motor wil dan alleen nog stationair draaien. Als de kleppen nog iets openstaan op het moment van uitval dan kan ik wel iets gas geven, maar niet veel.

Als ik het contact uitzet en weer aanzet, dan kan het zijn dat hij weer werkt (voor een tijdje) maar meestal niet. Ik moet dan een ruk aan de zekeringbak geven, en voila, starten en lopen. Na een tijdje komt het weer terug, ruk aan zekeringbak en hoppa weer gaan. Als het buiten warm is (>25 graden) treedt het probleem nog veel vaker op.

Dit duidt op een bedradingsprobleem. Daarbij is gekomen dat nu de ontsteking ook niet goed meer werkt sinds ik de zekeringbak heb gedemonteerd (om uit te zoeken waar de bedradingsfout zit). Van kwaad tot erger dus.

Diagbox heeft mij niet veel meer kunnen vertellen behalve dat de VTi aansturing af en toe geen stroom krijgt (Vandaar dat ik de zekeringbak heb gedemonteerd - om te kijken of daar misschien een sluiting of kapotte draad is). Zonder elektrisch schema van de kabelboom kom ik niet verder.

Wie kan mij helpen aan het schema van de EP6 1.6 VTi motorkabelboom en zekeringbak?

Er is geen haynes manual die de VTi motor dekt.

Bij voorbaat dank!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 juli 2020 12:57 PM
  [ # 1 ]

De Vti wordt wel behandeld in de Haynes van de C4.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
pmf71
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 24-02-2019

Gepost: 17 juli 2020 08:24 PM
  [ # 2 ]

Dank je voor de info.

Is er iemand die een soortgelijk probleem heeft meegemaakt?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 juli 2020 10:47 PM
  [ # 3 ]

Vrijwel alle communicatie tussen de ECU en de componenten op de motor loopt via de kabelboom die links in het midden tegen de motor aan zit. Een cruciaal punt is ook de ronde veel polige stekker die boven op het blok zit, achter de twee nokkenas sensoren.
Schema: Ik denk dat ik wel een schema kan vinden, maar “exporteren” is een probleem. Staat op een oudere PC die ik nooit aan internet hang. Misschien morgen tijd voor de omweg: Printen en scannen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 juli 2020 12:23 AM
  [ # 4 ]

Op een usb stick zetten is heel wat minder werk!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
pmf71
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 24-02-2019

Gepost: 18 juli 2020 11:05 AM
  [ # 5 ]

@Citroensmgz: Dank je voor de info, die veelpolige stekker op het blok had ik nog niet opgemerkt. Ik heb wel delen van de beschutting van de kabelboom verwijderd om de staat van de draden te bekijken.

Deze auto is een import uit Italie en heeft een gasinstallatie gehad. Deze is voor of na de import weer helemaal eruit gehaald maar lijkt er meer uitgerukt te zijn dan gedemonteerd. En ik denk dat de problemen qua oorsprong hiervan af stammen.

Miskoop? Jazeker, maar moet het er nu mee doen. Wat ik nu voor de auto terugkrijg is een schijntje, en ik heb momenteel geen financien om een ander aan te schaffen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 juli 2020 05:57 PM
  [ # 6 ]

Als er LPG ingezeten heeft dan kun je vast volgende zaken nakijken:
- Kijk naar de bedrading naar de benzine injectoren: Die is onderbroken geweest om de LPG computer aan te sturen en ook de injectoren om te schakelen. Normaliter moet dat netjes gebeurt zijn met 4 y-kabels etc. maar het kan ook anders.
- Er kan ook een aftakking op de kabel naar de bovenste lambda sonde zitten.
- Er is een aftakking gemaakt van de water temperatuur zender ( om te weten of de motor warm is).
In 2009 maakten ze nog geen systemen die volledig op de can-bus geïntegreerd waren maar als ze een can-bus aansluiting gemaakt hebben en die gewoon losgetrokken hebben dat mag je daar ook problemen verwachtten.
Welk merk LPG zat er in ? Van een BRC ( Italiaans en veel gebruikt in Italië) heb ik misschien nog ergens de schema’s.


Jantje1948: Mijn Schema’s staan op een Virtual machine onder XP die draait op een windows 7 pc. daar staat nog wat andere software bij en alles werkt nu: ik ga dus niet in die xp emulator een pdf writer installeren en de converter tools die ik ken voor svg files zijn ook on-line of werken niet et XP. Als het met een USB stick verholpen was had ik dat al gedaan. Op die Windows 7 PC staat geen recente anti-virus etc omdat dat altijd interfereert met de rest van de software: De enige remedie: Niet on-line zetten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pmf71
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 24-02-2019

Gepost: 18 juli 2020 08:56 PM
  [ # 7 ]

Dit is gouden informatie, dank je wel. Ik ga zondag hier uitvoerig naar kijken. Ik weet niet welk merk de LPG installatie is geweest want het is eruit gehaald. (De enige bron van informatie hiervoor heb ik van het feit dat er nog een kastje inzat die de tanksensor om de tuin leidt zodat het lampje niet continu brandt bij lage benzinetank niveau. Ik heb dat apparaatje eruit gehaald in de hoop dat de problemen voorbij zouden zijn - helaas). En volgens mij heb ik het ding ook weggegooid.

Je kan in die XP VM eventueel ook screenshots maken van de schema’s met ALT-PrintScreen en opslaan als jpg in paint. vandaar op stick of via netwerk overzetten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook