ESP/ASR storing (P0271) veroorzaakt door aangesloten fietsendrager?
jouke smink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-02-2012

Gepost: 31 juli 2020 10:19 PM

Is het denkbaar dat een een fietsendrager die aangesloten is op de trekhaak stekker en bijvoorbeeld een elektrische spike maakt een foutcode ergens anders in de auto veroorzaakt?

Lang verhaal: Ik heb een C4 Grand Picasso 2.0 HDi uit 2014. Vorig jaar reed ik met 2 MTB’s op de fietsendrager (25-jaar oude Twinnyload) naar de Ardennen en kreeg vlak voor de eindbestemming (na 2 uur rijden) de foutmelding “ESP/ASR storing”. De motor schakelt over naar een noodprogramma en kan nog 2000 rpm en hooguit 50 km/uur rijden zodat je nog naar een veilige plek kunt rijden. De foutcode die uitgelezen werd was P0271: foutcode van de 4-de cilinder. Het oranje motor emissie lampje blijft branden. De fout ging na een paar uur vanzelf over en de motor liep weer normaal.
Op de een of andere manier vertrouwde ik de fietsendrager niet zo omdat er wat rare elektrische fouten waren met de verlichting en dit ook een elektrische fout was. Terugweg gereden zonder de stekker in te steken en geen probleem meer. De Citroengarage heeft er laten nog naar gekeken en kon er niet veel van zeggen behalve de genoemde foutcode bevestigen. Daarna heb ik er 14 maanden mee rond gereden zonder problemen en nooit meer de fietsendrager gebruikt. Tot deze week toen ik op vakantie voor het eerst weer met de fietsendrager reed. Dat ging twee weken goed maar maandag trad het probleem weer op! Net als de vorige keer, terwijl ik op de snelweg reed. Ik ben naar de dichtstbijzijnde garage (in Oostenrijk) gereden en heb de foutcode laten uitlezen. Het was weer P0271. Nadat de fout gereset was hebben ze nog een proefrit gemaakt met de fietsendrager aangesloten. Ik heb er daarna nog 80 km mee gereden en toen ging het weer mis terwijl ik toen de fietsendrager niet aangesloten had. De volgende dag was het probleem weer weg en bleef het oranje motor emissie probleem lampje ook niet meer branden. Ik ben er verder ook weer zonder problemen mee naar huis gereden.

Dat het twee keer dezelfde fout is, lijkt me te verwachten omdat dit waarschijnlijk de sensor is die het dichtstbij de drempelwaarde zit. De garage in Oostenrijk dacht ook nog aan de diesel die ik in Oostenrijk getankt heb en die een zeker percentage biodiesel bevat.

Deze fout wordt vaker genoemd in fora, vaak in combinatie met LPG installaties maar ook anderen die een link met bijvoorbeeld een accu leggen.

Is het denkbaar dat het een elektrische storing is en moet de fietsendrager gewoon wat netter gefilterd worden met een condensator?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 juli 2020 11:46 PM
  [ # 1 ]

P0271 is een storing op de 4e injector. Als die genoemd wordt met LPG installaties is dat omdat daarbij een aftakking aan de bekabeling van de injectors gemaakt wordt en dat levert corrosie problemen etc op.
Je hebt neem ik aan geen LPG, dus moet je het echt zoeken in de 4e injector.
Als de motor slecht loopt door deze storing wordt automatische de ABS/ESP uitgeschakeld.
Ik denk dat het iets te maken heeft met belasting, ant het treedt op als je de fietsendrager erop hebt, ik neem aan dat je dan ook meer bagage hebt ( voor de vakantie) en dan moet de motor harden werken. Ik zie de link niet met de elektriciteit van de fietsendragen tenzij je geen originele of gereputeerde kabelboom hebt voor de trekhaak.
Je kunt A: De bekabeling van injector 4 nakijken, en B: injectors 3 en 4 verwisselen: Als de storing dan terug komt als P0268 dan is je injector brak, want dat is dezelfde storing maar dan op cilinder 3.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jouke smink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-02-2012

Gepost: 01 augustus 2020 09:53 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie! Het verwisselen van injectoren lijkt me een heel goed idee maar is dat niet veel werk? Als de injector echt slecht is, zou het dan niet vaker moeten optreden dan 2x in 14 maanden. Ik had al zwaardere bergritten gemaakt tijdens de vakantie.

De overeenkomsten tussen beide keren:
-aangesloten fietsendrager
-op de snelweg met matige snelheid (80 km/uur?) en voor zover ik me herinner beide keren met in of uitvoegen
-mooi zonnig weer 20 graden
-na een rit van ongeveer 1.5 uur

Eerste keer met twee personen en weinig bagage, licht bergop, tweede keer met vier volwassenen en flink wat bagage.

Profiel  
 
jouke smink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 26-02-2012

Gepost: 05 maart 2021 09:49 PM
  [ # 3 ]

Een paar weken geleden gebeurde het drie keer in een weekend. Dus het ligt definitief niet aan de fietsendrager. Dus toch besloten de injector te vervangen.Volgens de garage kun je niet zomaar twee injectors verwisselen omdat ze afgeregeld zijn per cilinder. Uiteindelijk kostte het vervangen 410 euro, dat viel me niet tegen. Nu hopen dat het probleem definitief opgelost is!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook