Stuurbekrachtiging en aanjager uitgevallen
Richietv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 07-08-2020

Gepost: 07 augustus 2020 03:22 PM

Hoi,
Tijdens het rijden zijn plotseling de stuurbekrachtiging en ventilator binnenruimte uitgevallen.
Volgens het boekje zou dit zekering F2 moeten zijn, deze is echter gewoon goed en heeft 12,8 volt als ik hem op contact zet.
Contactslot doorgemeten, alles schakelt zoals het moet.
Het relais van de stuurbekrachtiging gevonden, deze met de hand bediend waarna de pomp gewoon aanspringt.
het relais kunnen vastzetten in doorverbonden toestand en zo naar huis gereden.
Nu wil ik graag weten wat er nog meer te vinden is tussen het zekeringkastje en de aanjager/stuurbekrachtiging wat defect kan zijn.
Of waar de gezamelijke massakabel te vinden is die misschien slecht contact heeft?
Wie heeft tips?
Betreft een Saxo 1.1 met airco en abs uit 2003.
Alvast bedankt!

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 07 augustus 2020 07:27 PM
  [ # 1 ]

Mogelijk zit het probleem toch in het contactslot waarbij door ingebrande contacten het circuit van de stuurbekrachtiging en kachelblower niet goed doorverbonden wordt, dit komt vaker voor bij Saxo.
Soms kan je deze storing herkennen door met draaiende motor heel voorzichtig de sleutel iets heen en weer te draaien waarbij mogelijk opeens alles het weer doet.

Profiel  
 
Richietv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 07-08-2020

Gepost: 07 augustus 2020 08:32 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor het antwoord.
Maar het contactslot blijkt oké.
Ik zoek het daarom bij de massa of verderop in de bedrading.

Profiel  
 
Richietv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 07-08-2020

Gepost: 09 augustus 2020 08:52 PM
  [ # 3 ]

Weet iemand waar het elektrisch schema van de auto te vinden is?

Profiel  
 
Richietv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 07-08-2020

Gepost: 22 augustus 2020 06:41 AM
  [ # 4 ]

Vanaf de dynamo gaat een verbinding naar de stuurbekrachtiging en aanjager. Weet iemand waar die kabel wordt gesplitst? Ik vermoed dat ik het daar ergens moet zoeken.
Alvast bedankt.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 augustus 2020 04:35 PM
  [ # 5 ]

Ik denk dat je voeding van de Stuurbrachgitingspomp loopt via de doos met de grote zekering naast de accu, als ik het goed zie in het schema. Die zekering “2” is alleen maar de sturing voor stuurbekrachtiging, niet voor de pomp.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Richietv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 07-08-2020

Gepost: 22 augustus 2020 06:46 PM
  [ # 6 ]

Het is net andersom.
De stroom van de accu loopt via het contactslot over zekering F2 naar de stuurbekrachtiging en aanjager. Tevens achteruitverwarming.
Zodra de auto gestart is worden de relais van genoemde apparaten voorzien van stuurspanning en gaan ze aan.
Ik kan de stuurbekrachtiging nu met de hand aanzetten door het relais in te drukken als de auto op contact staat. De spanning van de dynamo komt niet aan. Ik zie de draad via het zekeringkastje onder de motorkap naar binnen gaan, maar vraag me af waar deze zich splitst naar sb/aanjager/verwarming.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 augustus 2020 11:46 AM
  [ # 7 ]

Ik kan wel een schema zoeken voor je, maar dan heb ik veel meer details over je Saxo nodig: Minstens Orga nummer, type motor ( 1.1 =Tu1, carburateurs/monopint etc? )

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 23 augustus 2020 11:54 AM
  [ # 8 ]

Heb je de laadspanning gecontroleerd?
Met een Picasso wel eens gehad dat er van alles uitviel, ook de ventilator, omdat de dynamo versleten was.
Hij kan dan in een soort noodstand gaan waarbij alleen essentiele zaken stroom krijgen, tenminste dat vertelde de garage.

Maar ik hoorde wel af en toe een waarschuwingspiepje.
Bij stationair draaien was er overigens niets aan de hand, spanning 14.0V

Profiel  
 
Richietv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 07-08-2020

Gepost: 23 augustus 2020 01:17 PM
  [ # 9 ]

@Citroensmgz 1.1 uit 2003, motorcode HFX. Model met airco en abs. De auto staat inmiddels bij een garage, maar schema’s blijven handig.

@H@ns Spanning lijkt verder inderdaad oké. Geen waarschuwingslampje dat brandt en verlichting etc werkt ook normaal. Spanning naar 13,8 volt na de start. Ik laat de garage verder zoeken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook