Overstap van Grand C4 Picasso naar C5 Aircross
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 08 juli 2020 01:18 PM

Afgelopen vrijdag ben ik overgestapt van een Grand C4 Picasso naar een C5 Aircross. Voor wie geïnteresseerd is heb ik een introductie-review op Autoweek gezet:


https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/citroen-c5-aircross-puretech-130-business-2020/

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 08 juli 2020 03:58 PM
  [ # 1 ]

Uit nieuwsgierigheid: Gebruik je de achterste zitplaatsen ook? En zo ja: houd je dan nog een beetje ruimte over? Of is dat net als in de C4GP precies genoeg voor een creditcard en een rol vuilniszakken?

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 08 juli 2020 10:33 PM
  [ # 2 ]

De C5 Aircross heeft 5 zitplaatsen

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Wessel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 06-09-2007

Gepost: 29 juli 2020 06:50 PM
  [ # 3 ]

Een jaar geleden heb ik een C5 Aircross puretech 130 Business handgeschakeld in gebruik genomen. Wat mij slecht bevalt is de stoterige gasrespons. Het is in de bebouwde kom rijden met horten en stoten. Twee keer heeft de dealer er geprobeerd iets aan te doen, zonder resultaat. Mijn vraag aan jou, jhvink: Heeft de automaat uitvoering ook last van die stoterige gasrespons?

Momenteel C6 3.0 Exclusive 2006- C4 Cactus Shine 110 2015 - C5X Hybrid Business plus 2022.

Geschiedenis: Visa Super E 1983 - 2CV Club 1984 -  BX 19 GT 1986 - Visa 11RE 1989 - BX 19 GTI 1989 - BX 14 1987 - BX 19 TZI 1989 - ZX Volcane 2.0i 1992 - Xantia 2.0 SX 1995 - Xantia Break 1.9 TD 1997 - Saxo VTS 1999 - Xantia Break 1.9 TD 1999 - Xsara Coupé 1.6 VTS 2001 - C5 2.0 HDI 2001 - C5 Break 2.0 HDI 2004 - C4 Coupé 2.0 VTS 2006 - C5 III 2.2 HDI 2008 - DS3 1.6 VTI 2011 - XM SX 2.0i 1995 - DSuper 5 1974 - DS5 eHDI 2012 - C5 III 2.0 HDI 2015 - C5 Aircross Business 2019.

Profiel  
 
Ruud Verschoor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 21-08-2016

- C5 Aircross EAT8 Shine
Gepost: 09 augustus 2020 10:54 AM
  [ # 4 ]

Sinds een paar maanden rijd ik een c5 Aircross automaat met de 1.6 benzinemotor. Het schakelen verloopt erg soepel en nu een paar ritjes met de caravan gedaan zijn is dat alleen maar bevestigd.
Een maand geleden had ik voor een dag een handgeschakelde Aircross met de 1.2 motor te leen en ook die schakelde prima. Wat mij wel opviel was het verschil in geluid. Mijn automaat is veel stiller.

Profiel  
 
hansdeconinck51
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 06-04-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-THP 165 EAT6.
- C5 Aircross PT 180 EAT 8 Shine
Gepost: 10 augustus 2020 12:25 PM
  [ # 5 ]

@Wessel, de schokkerige gasrespons zal exemplarisch zijn, maar daarom niet minder irritant! Als de dealer geen oplossing weet, zou ik het via Citroen NL hogerop zoeken.
@Ruud, overigens zal de 130 PT handgeschakeld altijd meer te horen zijn dan met automaat, handschakelen betekent vrijwel altijd meer toeren maken, wat meer geluid oplevert. Sommigen vinden dat “sportief” klinken.
Zelf rijd ik ruim een jaar in de PT180 naar volle tevredenheid ( zie mijn review in AW ) en ben tot mijn blijdschap tot de ontdekking gekomen dat de PT180 motor net als de PT130 is uitgerust met uitlaatnokkenasverstellers i.p.v. de EGR kleppen. Wat er niet inzit kan ook niet vervuilen !

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 10 augustus 2020 05:46 PM
  [ # 6 ]

@Wessel. Dat stoterig rijden in de bebouwde kom lijkt me geen fabrieksspecificatie in onze bebouwde EU. Tips:  Probeer even een andere (lagere) versnelling, vergeet het nieuwe sukkelen.. pardon .. nieuwe rijden als je daar al mee bezig was. Ik zou ook nog even een ander merk brandstof proberen en daarna escaleren als alles niet helpt, net als Hans adviseert.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 10 augustus 2020 06:18 PM
  [ # 7 ]

Deze technische (garantie, want toch nieuwe C5) vraag zet me aan het denken. Vroeger gingen we als Citroen garagebedrijf met lokaal onoplosbare problemen naar het Stadionplein, waar een superwerkplaats was die landelijke problemen analyseerde en oploste: Wisten zij het ook niet meer dan was de fabriek aan zet. Ik vraag me af of dat nu nog zo is. Met de nieuwe (toch wel armoeiige) importeurs lokatie aan de A10 enzo. Wie heeft ervaringen of weet hoe het nu gaat?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Aircross
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 25-12-2019

- C5 Aircross 1.2 Puretech eat8 130 Feel
- C4 (2004-heden) Ë-C4 Shine
Gepost: 21 augustus 2020 08:54 PM
  [ # 8 ]
Wessel schreef:

Een jaar geleden heb ik een C5 Aircross puretech 130 Business handgeschakeld in gebruik genomen. Wat mij slecht bevalt is de stoterige gasrespons. Het is in de bebouwde kom rijden met horten en stoten. Twee keer heeft de dealer er geprobeerd iets aan te doen, zonder resultaat. Mijn vraag aan jou, jhvink: Heeft de automaat uitvoering ook last van die stoterige gasrespons?

Ik rij zelf nu ook ruim 20.000 kilometer met een C5 Aircross Business plus 1.2 puretech 130 en heb eigenlijk totaal geen klachten. De loopcultuur van het torretje is eigenlijk zeer verfijnd en eigenlijk hoor je alleen in de 1e en 2e versnelling dat er sprake is van een joris 3-pitter (3 cylinder). Ik denk dus dat het een exemplarisch probleem is en dat je echt moet gaan reklameren bij de importeur zelf. Deze motor staat verder bekend als betrouwbaar en verfijnd. Veel succes met de voiture en hopelijk kan het probleem worden verholpen.

Geachte heer Vink heel veel plezier en geluk met uw mooie witte C5 Aircross.

Mon espoir et en pennes

BX 1.6 Chic
ZX 16v
Saxo 1.6 VTS 16V
XM 2.0 turbo ct
XM V6 3.0I Break
Xantia activa V6
C5 Tourer 2.0I 16V Ligne Business
C4 Cactus 1.2 PureTech 130 eat6 Shine
C5 Aircross 1.2 PureTech 130 Business plus
C5 Aircross 1.2 Puretech 130 eat8 Feel
ë-C4 Shine

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 31 augustus 2020 03:55 PM
  [ # 9 ]

Ik kan dit helemaal bevestigen: totaal geen last van. Idd. alleen in 1 en 2 hoor je de motor brommen. Zodra de automaat in de sport-stand staat reageert het gaspedaal wel zenuwachtig.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook