Eerste Citroën
Maartenkoster1988
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 24-07-2020

Gepost: 24 juli 2020 01:48 PM

Sinds gisteren de trotse eigenaar van een Citroën C4 Picasso uit 2014.
39.000km gereden en in perfecte staat
Het is de 1.6 VTI tendance uitvoering met volgens mij alle luxe die erop kan.
Achterramen worden nog geblindeerd en trekhaak wordt nog gemonteerd voor onze caravan.
Heb ook met de 1.2 puretech gereden maar vond dit een hele vervelende motor. Kwam erg nerveus over. Wel snel en pittig maar voor zo’n grote zware auto mijn inziens te pittig ouzo. De 1.6 reed lekker relaxed en rustig.
Over 2 weken kunnen we hem ophalen. Ben heel benieuwd.
Die twee weken maar lekker dit forum afstruinen en informatie lezen over onze nieuwe aanwinst.

Afbeelding Bijlagen
E3B3AF64-C51E-4DA6-B522-C133BFAA649C.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 juli 2020 10:24 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier.

Niet alleen dit forum biedt leesvoer, maar lees dit ook even grondig door.

https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti

Zie het niet als bangmakerij, maar meer als advies.
Het blok is nog lekker jong, dus ga er goed voor zorgen, dan kan je wellicht niet alle, maar wel veel problemen voorkomen.
Minstens elke 15.000 km olie en filter verversen en alleen de voorgeschreven olie gebruiken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Maartenkoster1988
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 24-07-2020

Gepost: 25 juli 2020 09:02 AM
  [ # 2 ]

Is voor mij beetje acadabra maar zal zeker goed voor de auto zorgen en netjes onderhoud uitvoeren.
Dank voor de reactie

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 juli 2020 10:39 AM
  [ # 3 ]

Een paar simpele regels dan:
De VTI wil een specifiek olie: 5W30 met de spec PSA B71 2290 , bijvoorbeeld Total Ineo ECS. Die MOET erin. Omdat die blokken olie verbruiken ( tussen de 1 liter op 2000 en 1 liter op 5000 km, misschien wel daarom zit er een oliepeil waarschuwing in) zijn er mensen die daarvan afwijken maar zolang je blok geen 250.000 km gelopen heeft zou ik dat zeker niet doen. Je kunt ook geen willekeurige 5W30 gebruiken want die heeft niet de goede additieven voor je blok, maar misschien wel voor een Volks… of een Mer…. Vergeet niet dat je een behoorlijk complexe motor hebt met variable inlaatkleplichthoogte ( die werkt als gasklep), zelfstellende nokvolgers, een variable oliepompopbrengst etc. die de juiste smering en onderhoud nodig hebben.
Het blok is heel soepel, maar je moet het niet proberen “af te wurgen”, d.w.z. met de caravan ruim in de toeren blijven als je een helling op rijdt: Je kunt het blok met gemak tot ruim boven de 5000 toeren rijden en ook langere tijd cruisen op 4000 tpm is geen probleem, dat blok(je) is gemaakt om toeren te draaien. Zonder caravan heb je “onderin” weinig vermogen maar rijdt het wel goed.
Ik zou ook regelmatig ( iedere paar duizend kilometer) het koelvloeistofniveau nakijken: Als het langzaam minder wordt dan heb je vrijwel altijd een kleine lekkage van van het thermostaathuis. Daar kun je nog lang mee doorrijden, want dat “explodeert” niet, maar het wordt wel erger, en dan is vervangen de enige optie.  Bijullen alleen bij koude motor !
Een VTI heeft een kettingaangedreven nokkenas: Die ketting heeft niet het eeuwige leven: Je merk dat hij versleten is als je bij een koude start de ketting hoort tikken, soms is dat al bij 100.000 km, soms bij 200.000 km. Moet voor jou dus geen probleem zijn. Vervangen is relatief eenvoudig.
Een VTI heeft een indirect injectie, het is geen THP en heeft dus geen probleem met inlaatvervuiling.
Veel succes met de C4, geniet ervan.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Maartenkoster1988
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 24-07-2020

Gepost: 15 augustus 2020 08:34 AM
  [ # 4 ]

Dank allen.
Gisteren de auto opgehaald.
Erg blij mee. Staat goed op de oprit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook