2 Tips voor een GS/A
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 26 augustus 2020 06:54 PM

Inmiddels rij ik alweer 21 jaar in mijn GSA. Een ding wat mij stoorde was het tikkend geluid van de kleppen. Ik gebruikte altijd 20W50 minerale olie. En ja de kleppen zijn goed afgesteld. Contact opgenomen met Millers Oils waar ik altijd de olie koop. En deze olie werd geadviseerd.

Tip 1

https://millersoils.nl/product/nano-olie-20w50-nt/

Deze olie is een stuk duurder. Maar wat een verschil. De motor loopt merkbaar een stuk soepeler. En het geluid van de kleppen is nagenoeg niet meer hoorbaar. Tenzij ik de motorkap open doe en mijn oor vlak bij de kleppen deksel houdt.
Voordeel olie verversing hoeft pas na 15000 km. Vanuit gaande dat er dagelijks mee wordt gereden.

Maar wat mij verbaasde was het benzine verbruik. Normaal reed de auto rond de 1 op 10 / 11. Ik heb nu meerdere keren getankt en het bijgehouden. Na 3 tankbeurten was het getal rond de 1 op 14.5. Waarvan 3 kwart (druk) snelweg verkeer en de rest was stadsverkeer.


Voorheen moest ik bij bougies, er onderhoud op plegen of vervangen.

Bougies 19 jaar geleden vervangen voor deze.

Tip 2

https://bougiewebshop.nl/ngk-iridium-bougies/22-ngk-bpr6eix-6637-iridium-bougie.html

En nooit meer naar hoeven omkijken. De motor loopt perfect op deze bougies.
Als test laatst nog een bougie eruit gehaald, en deze was schoon.

Instagram

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 augustus 2020 07:42 PM
  [ # 1 ]

Mooi!
Ik zie dat er ZDDP in zit, dat schijnt ook goed te beschermen bij de nokkenassen van SM.
Maar nog even over het verbruik: Ik heb ook wel 1:14 gereden met low tec olie (1130 motor)
Is erg afhankelijk van de buitentemperatuur.
Was het toevallig erg warm toen je de goede score had?

Er wordt dacht ik afgeraden om bij klassiekers na langdurig gebruik van minerale olie over te stappen op volsyntheet.
Vanwege loskomend vuil en aantasten van de pakkingen.
Nou stamt een GSA al uit het tijdperk van synthetische olie, dus misschien valt het mee.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 26 augustus 2020 07:57 PM
  [ # 2 ]

2 Voorgaande keren was met warm weer rond de 27 graden. En vandaag heb ik afgetankt het was 17 graden. Overigens waaide het behoorlijk vanochtend op de weg. Maar had kennelijk geen invloed op het benzine verbruik. Deze volsyntheet is speciaal gemaakt voor oudere motoren. En problemen gebeuren alleen bij kurkpakkingen. En deze zitten niet op de GSA.

Instagram

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 augustus 2020 09:17 PM
  [ # 3 ]

Klepdeksel Wink

Ik zie dat ze ook middelelen hebben om ethanol te “killen” ...
Heeft iemand daar ervaring mee?

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 31 augustus 2020 12:50 PM
  [ # 4 ]

Synthetische olie is natuurlijk altijd aan te bevelen zolang de motor niet versleten is, die gaat langer mee.
Een verbruik van 1 op 11 is wel erg hoog voor een GSA. Ik kom zelf nooit onder de 1 op 12,5 op kortere ritten. Op lange ritten is 1 op 14/15 geen enkel probleem. Ik rij zelf consequent 1 op 15 tot zelfs 1 op 16 op lange ritten, zelfs met een oude 1015. Het hoge toerental heeft maar weinig invloed op het verbruik.

Je hebt nu warmtegraad 6, ik gebruik zelf altijd 7 voor 1015 en 1300. Alleem voor 1220 zou ik 6 kiezen. Maar goed het is een kwestie van proberen.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 31 augustus 2020 01:27 PM
  [ # 5 ]

Hier vind je trouwens uitleg over de codering van NGK:

Bougies

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 31 augustus 2020 04:28 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor de link. Wat de warmtegraad betreft, heb ik het advies van de leverancier opgevolgd. Wat ik in de link las, is dat de warmtegraad belangrijk is om de bougie schoon te branden. Wat bij mijn bougies het geval is. Ben wel benieuwd waarom je bij een 1220 een andere warmtegraad zou kiezen als bij een 1300?

Instagram

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 31 augustus 2020 06:05 PM
  [ # 7 ]

Voor de verbruiksstatistieken. Mijn GSA 1130 rijdt boven nul 1:14 - 1:16 ( In de winter rij ik niet, onder 10 met het hoesje). En dan kan ik best wel doorrijden, met de ecometer soms rood-oranje.
Tip: Als je auto (veel) meer verbruikt is het raadzaam om te controleren of de achterremmen niet slepen. De achterremmen hebben neiging tot gaan slepen als je nauwelijks belast rijdt..

Ik heb nu bougies van Bosch maar laatst een partijtje Equem 755 LS op de kop getikt. Volgens mij toch wel de originele bougie.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 31 augustus 2020 06:35 PM
  [ # 8 ]

Dat is wel heel toevallig nu je de achterremmen noemt.
Deze foto is net gemaakt. Dit is van een oude spare set die ik aan het reviseren ben. En worden daarna gewisseld, als ze klaar zijn.

Een vraag over de econoscoop. Ik heb altijd een analoge gebruikt. En sinds kort gebruik de originele weer op de GSA. Als de motor stationair draait. Horen de lampjes toch uit te zijn, volgens de gebruiksaanwijzing. Bij mij brandt die altijd licht oranje, tijdens stationair draaien en gaat niet uit.

Wat zou dit kunnen zijn?

 

 

Afbeelding Bijlagen
IMG_20200831_183148.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Instagram

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 31 augustus 2020 07:54 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat dat de leeftijd is waardoor het zwarte vacuumkastje hapert/blijft hangen en er signaalfouten ontstaan. De econoscoop werkt op vacuüm als volgt. Bij geen vacuüm gaan de lampjes branden. Al na gelang de stand van de gasklep: Volgas gevend brandt de rode, half gas optrekkend de oranje. Totdat een toerental is bereikt waar er geen vacuüm meer is, dan gaan de lampjes uit. Zo kunnen de lampjes uit gaan bij ieder bereikt toerental afhankelijk van de gasklepstand (ze blijven dan uit indien je gas mindert of houdt, en gaan weer aan zodra je gas bijgeeft).  Wat dat betreft geeft een econoscoop geen informatie over werkelijk gebruik maar wel over rijgedrag en de invloed ervan op brandstofconsumptie

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 31 augustus 2020 08:28 PM
  [ # 10 ]

Ik vermoede het al dat het vacuümkastje onderdeel niet meer goed is. Het was eerst met een regelbare t-stuk aangesloten. Ik kon bepalen naar welke econoscoop de lucht moest stromen. Ik heb laatst een nieuwe leiding rechtstreeks aangesloten maar het effect bleef exact hetzelfde. Overigens bij mijn GSA reageert de econoscoop als volgt. Het lampje brandt niet fel oranje. Zodra ik meer gas geef gaat deze feller branden. Bij veel gas geven dan brand de rode en bij het gas pedaal vol ingedrukt branden de rode en oranje lampjes heel fel.

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 01 september 2020 08:18 PM
  [ # 11 ]

Het vacuumkastje werkt met een simpele potmeter waarvan het contactje wordt bewogen door de onderdruk. Dus daar hoef je qua nauwkeurigheid geen wonderen van te verwachten. Als de motor goed is afgesteld (klepspeling compressie, carburateur en ontsteking en soepel loopt en het verbruik goed is (1 op 15 op lange afstanden) dan is het goed.

Wat de bougies betreft 1220 heeft een wat lagere compressie dan de andere motoren, daarom gebruik je daarvoor een wat hetere bougie (voert warmte minder snel af). Dus Eyquem 755LS voor de gewone 1220 en 800LS voor de andere motoren. Hetzelfde met NGK, warmtegraad 6 voor 1220 en 7 voor de andere motoren. Overigens wil een hoger getal niet zeggen een koudere bougie, dat hangt van de fabrikant af, Champion hanteert de omgekeerde aanduiding, N7Y voor 1220, N6Y voor de andere motoren.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 01 september 2020 08:29 PM
  [ # 12 ]
Jeroen Simons schreef:

Voor de verbruiksstatistieken. Mijn GSA 1130 rijdt boven nul 1:14 - 1:16 ( In de winter rij ik niet, onder 10 met het hoesje). En dan kan ik best wel doorrijden, met de ecometer soms rood-oranje.
Tip: Als je auto (veel) meer verbruikt is het raadzaam om te controleren of de achterremmen niet slepen. De achterremmen hebben neiging tot gaan slepen als je nauwelijks belast rijdt..

Als de auto goed veert en de achterremmen goed werken trekt de kont naar de grond bij het remmen. Zo zie je direct of ze goed werken. Maar overigens hoeft dat niet perse, ook als ze toch goed werken.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 02 september 2020 02:53 PM
  [ # 13 ]

1. Als je GS(A) tijdens het remmen zijn kont naar beneden trekt is er iets mis met de remmen.      2. Zoals ik op 31 aug al aangaf: Achterremmen functioneren last afhankelijk. Als je geen last vervoert (bijvoorbeeld altijd alleen in de auto zit) doen ze nauwelijks mee en gaan ze vaak vastzitten (met slepen tot een mogelijk gevolg). Meestal is het dan voldoende om het wiel te verwijderen en het kapje dat over de remblokken zit los te maken. Dan kun je met een waterpomptang de blokken inknijpen zodat de zuigertjes naar binnen gaan. Als je dat een paar keer doet voel je dat het steeds soepeler gaat. De remmen zijn dan ‘los”.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 september 2020 03:22 PM
  [ # 14 ]

Bij auto’s met “trailing arms” zoals de meeste citroens wordt de kont wel degelijk omlaaggetrokken als de achterremmen aangrijpen. Het draaien van het wiel met aanlopende rem veroorzaakt een moment waardoor het wiel omhoog wil. Dat blijft op de weg, dus gaat de koets omlaag.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 02 september 2020 06:08 PM
  [ # 15 ]

Klopt, dit wordt veroorzaakt door de getrokken draagarmen. Ik heb dit effect heel duidelijk bij mijn GS Pallas, mede veroorzaakt doordat ik vaak met aanhanger rij, en dan nog vaak flink beladen ook. Dat houdt de remmen lekker in vorm. Ook veert deze auto extreem soepel.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook