13 van de 16
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
De Winter Wonderwielen van Penny Lane: Xantia Break Pallas!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 augustus 2020 05:45 PM
  [ # 181 ]

Met de TurboD uit de vaart wegens opgebruikte koppeling is het dit jaar vroeg tijd om de Break weer in bedrijf te stellen. Starten - lopen uiteraard, zelfs de klok stond nog op de juiste tijd en datum.

Afijn. Sopje erover, bandjes op druk gezet, as van de achterste wisser gesmeerd en gaan. Vandaag de zijknipperlichten vervangen (waren vissenkommetjes geworden). Onder de antenne was vuil achtergebleven en bij nader schoonmaakwerk viel het voetje uit elkaar. Andere antenne dus.

De olielekkage van het blok is ook gevonden: bij een vorige eigenaar waren kennelijk de kleppendekselpakkingen eens vervangen. Daarbij waren de boutjes aan beide kanten langs de bobinerail niet vastgezet. Met als gevolg dat bij het op peil zetten van de olie je dus de schacht van de bougie ter zijde van de distributie mee volgiet met olie Mr. Green Dat levert probleempjes op die bij de DS-eigenaren hier nog wel eens een stukje herkenning zou kunnen opleveren. Een bonus-storing lijkt op te kunnen treden doordat die boutjes bij het voorste kleppendeksel ook de massastrippen van de bobinerail vast houden. Ben ik eens benieuwd of die tor nu nog eens uit wil vallen als ik ietsje te lomp over een biggenruggetje kachel (kan best een heel andere bedradingsfout zijn, maar toch…). De boel zit nu wel vast, er komen te zijner tijd nieuwe pakkingen onder. Deze zullen wel niet meer al te fris zijn na een jaar of wat maar half vast. Nou ja, het kan altijd erger.

Nu nog rustig aan verder met de geneuzeltjes die er nog moeten gebeuren voor de APK en dan zien we wel verder. Rijden doet-ie in ieder geval prima.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 september 2020 07:33 PM
  [ # 182 ]

En weer viel de machinerie stil bij het nemen van een richel. Niet eens heel hard zelfs. Motor uit, alle lamperij op het dashboard dus aan, koppeling op laten komen: motor weer aan, lampjes weer uit en door alsof er niets gebeurd is.

Ik weet nog niet precies wat dit nou weer is, maar ik zag wel dat de massakabels op de bak tot in de isolatie lekker ranzig groen zijn geworden. Daar moet dus in elk geval maar eens wat aan worden gedaan. En verder vraag ik me af of (en hoe) het contactslot dit zou kunnen veroorzaken. Ik heb ‘t in ieder geval nog niet kunnen simuleren, dus een storing opzoeken is dan moeilijk.

Maar goed. Zolang het niet erger is dan dit…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 03 september 2020 09:17 PM
  [ # 183 ]

Viel je kachelmotor ook uit toen dat gebeurde? Als je motor afslaat zou die volgens mij nog een paar tellen moeten blijven draaien. Als ie meteen uitging, zal het in je contactslot zitten. Anders denk ik dat je dat wel uit kunt sluiten. Je zou het natuurlijk even kunnen proberen door de motor met opzet af te laten slaan en te kijken wat de kachelmotor dan doet.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 september 2020 09:41 PM
  [ # 184 ]

Alle geschakelde spanningen binnen blijven gewoon functioneren voor zover ik kan zien: dashboard, radio, buitentemperatuur display etc. valt niet uit.

Ik heb de ECU en het naastgelegen dubbele relais ook al even opgevist gehad en ze met draaiende motor in allerhande standen gedraaid om te kijken of er daar ergens een kabel gammel contact heeft maar dat is ‘t ook niet. Idem jutteren aan de sleutel. De grap is dat het probleem opzettelijk herhalen er gewoon niet in zit. Soms hobbel je over de een of andere richel en valt-ie uit, soms dender je bij wijze van spreken met geweld over een stoeprand en is er niks aan de hand. Ik heb ook nog geen sporen van knagerij aan de kabelboom gevonden, voordat iemand dat vraagt. Wat niet per sé wil zeggen dat die er niet zijn, maar ik zie ze (nog) niet.

Eerst die massa op de bak maar eens betrouwbaar maken, daarna zien we verder. Dat is simpel en het zou me totaal niet verbazen als dat ‘t gewoon oplost. Dat zou me niet voor het eerst gebeuren dat een ingewaterd eindje snoer dit soort geneuzel veroorzaakt. Maar ik zag ook dat er vanuit het dashboard ergens een bypass naar de ECU is gelegd en als dat toevallig de geschakelde 12V vanaf het contactslot is, kan daar best een reparatie á la Beun gammel geworden zijn. Maar goed, daar heb ik me verder nog niet in verdiept. Kan zijn, kan er ook prima niks mee te maken hebben.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 september 2020 12:17 AM
  [ # 185 ]

Omdat de auto nu vrijgetrapt/gas los voor een rotonde ook zonder richel in de weg ineens stilviel heb ik toch eerst nog maar eens de stappenmotor eruit gepakt. Daar de stift maar eens uit gewerkt, de boel zover schoon gemaakt en met verse smeermiddelen weer in elkaar gezet, daarna de ECU een harde reset gegeven om het stationair toerental niet op 3.000 te laten hangen en sindsdien is ‘t niet meer voorgekomen dat de auto in het terugvallen naar vrijloop zomaar uitvalt. Nou ben ik eens benieuwd of dat zo blijft. Ik vind in ieder geval wel dat de reacties bij terugvallen in toeren en opnemen vanaf stationair iets soepeler verlopen. Daarna heb ik de stekkers van de temperatuursensoren nog maar eens beschoond en volgehoosd met contactspray, met name om de dansende/uitvallende temperatuurmeter met z’n gestuntel op te laten houden. Dat werkt voorlopig weer zoals het hoort. Mogelijk is het wijs om er een andere zender voor te halen en die dan op een schoon pasvlak te installeren, maar als het normaal werkt is het eerst gewoon goed.

Inmiddels zitten er nette zijknipperlichten op en zijn de beroerdste verlichtingsunits ook vervangen door betere van de sloop. Op basis van het onderstuurde weggedrag in de regen had ik er al zo’n vermoeden van, maar de Michelin Alpin 5 winterbanden die eronder hangen worden matig. Kortom, er moeten in ieder geval twee banden worden vernieuwd. Daarna moet het ding eind van de maand maar eens voor de keuring om te kijken wat er in de loop van oktober nog allemaal aan vertimmerd moet worden.

In de sector vrijwillige acties omwille van dat er misschien wat te leren valt heb ik ook nog een nieuwe elco op de print van een dashboardklok gezet (met dank aan dr.emiel) omdat ik vermoed dat de oude instabiel is geworden waardoor het display soms uitvalt. Dat is gelukt zonder de sandwich-print te mollen. Op eerste gelegenheid zal ik die klok er eens in knutselen en dan weten we van de winter of dat geholpen heeft. Wat ik vermoed is dat die elco ‘s winters bij het opwarmen van de auto teveel kachelwarmte om zich heen krijgt zo in die middenconsole. Dat zou althans verklaren waarom het probleem pas komt als de kachel lekker doorwarmt en het vervolgens als de auto eenmaal op temperatuur is en de mengklepppen weer koude lucht bijmengen én natuurlijk ‘s zomers als je niet stookt wél goed gaat. Maar daarover (veel) later dus meer.

Verder heeft ‘t ding de laatste tank met een keurig verbruik van 1:14,1 weggestookt en dat vind ik echt wel netjes voor zo’n kar als dit.  Afgelopen weekend maar weer eens een paar kilometers Autobahn met 170 op de klok weggewerkt, dan is de boel ook weer een beetje schoon gestookt. Bij 170 trekt-ie er nog netjes aan ook; voor een 1.8je uit 1999 vind ik een top van net over de 200 op de teller, zeg 195-ish IRL, dan ook best netjes. Zeker met 326.000 kilometer achter de kiezen. Vandaag met een bizarre 30 graden om half september in noord-Groningen de airco maar eens op ‘Jägermeister’ gezet en verdomd, die doet het ook nog prima! Kortom, door elkaar heen nog altijd een vlotte, comfortabele en redelijk zuinige auto en een fijne reisgenoot. Dus zolang het leidingnet in het achterste subframe standhoudt en het dak niet los rot van de koets blijven we er toch maar lekker een beetje in doorjakkeren.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 september 2020 12:04 PM
  [ # 186 ]

Dus ik pel de bekleding van de bijrijdersstoel af om die eindelijk eens te repareren, schuren de stiksels er net zo mooi één voor één uit… Die bekleding blijkt gewoon helemaal gaar te zijn. Het schuim ook trouwens Confused

Natuurlijk is er weer nergens aan zo’n stoel te komen als je ‘m nodig hebt, dus dat is even een dingetje. Gelukkig heb ik die BMW net zover klaar, dan ga ik wel een poosje in een echte auto rijden nu alle Citroëns om me heen in elkaar lazeren hmz

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 15 september 2020 02:38 PM
  [ # 187 ]

stoel van de td?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 september 2020 06:01 PM
  [ # 188 ]

Nee, dat wordt ‘m zeker niet. Niet alleen vanwege de verkeerde bekleding, maar ook omdat dan het pofzakkensysteem weer hopeloos in de war is. En de insteek is natuurlijk wel om die diesel tegen rationeel beter weten in leven te houden.

Anyhoo, na een middagje sloperijen bijlangs jakkeren met een gebietste Berlingo heb ik de voorstoelen uit een X2 Berline kunnen scoren. Die kloppen wel. Ik was ook echt net op tijd trouwens, die auto stond zo ongeveer gepland om als volgende in de molen te verdwijnen. Maar ze hebben ‘m even aan de kant gezet en iets anders opgeknepen, zodat ik er de stoelen uit kon halen. Er zitten wat LHM-vlekken in omdat ze ‘t vaatje in de auto gemikt hadden zonder die echt goed leeg te gooien (en dat maakt ook niks meer uit als die kar vermalen wordt immers) dus ik moet er nog even op schrobben, maar die stoel kan er dan zo in. Is ook keurig intact.

De bijrijdersstoel heb ik ook meegenomen. Daar zit een scheur in, maar het schuim is nog mooi stevig dus te zijner tijd kan ik dat schuim een keer in mijn stoel zetten. Daarvan is het schuim zeg maar ‘niet geweldig’ meer maar de stof is wel in orde. Dat spul er als een hoesje af halen is, als het kussen een keer uit het frame ligt, helemaal niet zo moeilijk. En als ik plasticverf in de goeie soort beige kan vinden kan ik met wat kapjes en andere kleinigheden de stoelen van de diesel er eventueel ook mee opknappen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 september 2020 08:39 PM
  [ # 189 ]

Dat waren dus geen hardnekkige vlekken. Even goed uitborstelen met wat wasmiddel, klaar. Keurig strak stoeltje met niet-verpulverd en lekker stevig schuim en nette bekleding. Vooral dat je erop kunt zitten zonder 1) schuimrubbertroep te maken en 2) zo langzaamaan op de veren te zitten is erg fijn. Normaal was ik niet aan een andere stoel begonnen en had ik deze wel opgeknapt, maar de oude bleek verder heen dan gedacht en dus toch niet te repareren. Nou ja, het zal wel. Boel gedoe, snel weer vergeten.

Oh ja, als de stoelen eruit zijn kun je ook eens de rommel onder de matten weghalen. 1 heel oud muntdropje, twee antieke King pepermuntjes, een ouwe Mentos, twee opgedroogde BIC-sticks (werken alleen nog om cassettebandjes heen & terug te spoelen), een kleurpotlood, een tweevoudige bruine viltstift (doet het) en een Stabilo oranje viltstift (doet het ook nog) vond ik onder de bijrijdersstoel toen de mat omhoog kwam. Waarvan alleen de stiften en het potloodje verder leven in de mok met schrijfgerei.

Volgende keer zal ik de bekleding van de hoedenplank eens opnieuw lijmen waar het los komt. Dat moet dan toch wel kunnen zonder in een zoektocht naar een andere verzeild te raken Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 september 2020 11:11 AM
  [ # 190 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 september 2020 11:36 AM
  [ # 191 ]

Ja, maar ik moet langzaamaan wel een grens gaan trekken. Anders moet ik het dak uit gaan stukken om ‘m alsnog heel te houden en ik weet nog niet of ik daar wel op zit te wachten. OTOH, als ik een goed dak uit een donor zou kunnen snijden. ‘s Zomers staat-ie in principe toch stil, dan kan zo’n dak er gerust een paar dagen uit liggen Mr. Green

Maar de realiteit is natuurlijk wel dat een goed, puntgaaf Xantia Break dak vinden een hele toer wordt zonder een minstens zo goeie auto aan te schaffen als die ik nu heb. Dan is overzetten meteen weer onzinnig. En dan nóg, want er zijn er nou ook weer niet zo heel veel van over.

Maar we zullen wel zien hoe lang dat goed gaat. Ik durf de rails er eigenlijk niet af te halen om de boel goed te behandelen: ik ben veel te benauwd dat ik ze er dan never meer op krijg, laat staan waterdicht…

Inmiddels heb ik de donor-bestuurdersstoel ook uit elkaar gepakt, of althans het schuim van de zitting eruit gehaald, en dat gaat erg fijn voor mijn rug zijn om dat in mijn eigen stoel te zetten. De hele stoel overzetten met die gescheurde bekleding en ranzige vlekken begin ik niet aan, maar ik heb er nu genoeg van open gepeuterd om dat schuimblok te kunnen wisselen zonder dat de stoel helemaal uit elkaar moet. ‘t Wordt alleen even vogelen met de krammetjes waar de boel mee vast zit, maar daar kun je altijd tie-wraps voor gebruiken. Het is wel vreemd overigens dat de stoelen van de TD er na 535.000 kilometer veel beter bij staan qua vulling dan de stoelen van de Break na 326.000 kilometer.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 september 2020 10:48 PM
  [ # 192 ]

Kun je eens beschrijven hoe je die bekleding van een stoel af krijgt? Ik ben van plan om het zelf binnenkort ook eens te proberen bij een interieur dat in de v6 komt. Heb het nog nooit eerder gedaan. Misschien red ik me ook wel, maar een leidraad is vaak wel zo prettig Wink.
Zo’n operatie van het dak wil ik wel eens zien, maar of je daaraan moet beginnen is inderdaad nog maar zéér de vraag Laughing. Misschien zou je het nog van een Break met schade kunnen halen? Maar de meeste Xantia’s worden inmiddels niet meer gesloopt omdat ze in een aanrijding geweest zijn…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 september 2020 11:08 PM
  [ # 193 ]

Ik kom voorlopig nog niet in de rugleuningen anders. Maar van de zitting zal ik fotograferen als ik ‘m uit elkaar pak.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 september 2020 11:49 PM
  [ # 194 ]

Zou helemaal top zijn! Aan die rugleuningen ga ik vast ook nog wel eens klooien, maar dat staat bij mij voorlopig ook nog niet op de planning Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 september 2020 01:18 PM
  [ # 195 ]

Die stoel ligt uit elkaar. Ik heb ‘t verenpakket ook meteen maar omgewisseld, dat was ook al lekker gaan hangen. Het schuim is op tig plaatsen gescheurd, dus het is geen wonder dat de boel behoorlijk hangt. Nou is een zachte stoel lekker, maar dan moet-ie in een DS staan. Dan klopt het ook, en dat zijn stoelen die ook pas fatsoenlijk zitten als het schuim een beetje ingezakt is (anders zijn ‘t net kerkbanken) maar die Xantia-stoelen zitten op een gegeven moment nergens meer naar als ze inzakken. De vorm klopt niet en de steun wordt minder dan in een doorgezeten 2CV-hangmatje. Ook helpt een lendesteun geen bal meer, sterker, die zit dan gewoon op de verkeerde plek.

Nu nog de bekleding van de zitting preventief aan de achterkant versterken, want deze gaat er eerdaags ook aan. Daarna kan de boel weer in elkaar. Wel even de bedrading van de pofzakken opnieuw solderen, want tja, eens gesoldeerd, altijd knippen. Wat zijn stekkers dan handig! Overigens: de bestuurdersstoel is moeilijker dan de bijrijdersstoel. Door de hoogteverstelling is het lastiger om overal bij te komen en je wilt vanwege die hoogteverstelling eigenlijk de rails er niet onderuit halen. Bij de bijrijdersstoel kan dat wel en dan kun je overal lekker makkelijk bij.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
13 van de 16
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook