Berlingo 2 1400 benzine met vervelend probleem.
tonykiko67
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-2020

Gepost: 04 september 2020 08:28 PM

Onze Berlingo draait helaas niet goed.
Tijdens koudstart draait hij een minuutje of zo goed en dan begint ie precies op drie poten te draaien en hoor je soms knalletjes uit de uitlaat.
ook neemt het toerental af en soms valt hij daarbij stil.
Als je vol gas geeft en het toerental ergens boven de 2000 toeren komt dan draait hij wel zonder sputteren.

Wat ondertussen al vervangen is geweest;
- Bougies (ontstekingskaarsen)
- Brandstoffilter
- Luchtfilter
- Injectoren gecheckt en goed.
- Hoogspanningsmodule.
- Lambda sensor, enkele jaren geleden.

In bijlage de uitlezing van de foutcodes.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen aub?

Bij voorbaat dank!
Tony

Afbeelding Bijlagen
IMG_20200903_110630_(2).jpgIMG_20200903_110641_(2).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 september 2020 01:01 AM
  [ # 1 ]

Het ziet er naar uit dat een paar bobines niet goed zijn. De fouten van de O2 sensoren zijn dan hier het gevolg van.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
tonykiko67
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-2020

Gepost: 05 september 2020 06:49 AM
  [ # 2 ]
jantje1948 schreef:

Het ziet er naar uit dat een paar bobines niet goed zijn. De fouten van de O2 sensoren zijn dan hier het gevolg van.

De bobines had ik al vervangen, die zitten in een langwerpige blok en dat was het niet….

 

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 september 2020 10:45 AM
  [ # 3 ]

Dan misschien in de bedrading er naar toe.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
tonykiko67
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-2020

Gepost: 05 september 2020 11:17 AM
  [ # 4 ]

Met de bedrading heb ik ook al lopen rammelen, connectoren van de diverse sensoren in- en uittrekken…helaas, geen resultaat Sad

Als ik hem start, draait ie lekker en dan begint hij onregelmatig te draaien, alsof hij op het foute moment ontsteekt, ik hoor knalletjes uit de uitlaat komen.

Bij accelereren gaat het ook slecht tot hij over een of ander punt komt, ergens boven de tweeduizend toeren, dan draait hij wel goed.
Het gaspedaal is ook buiten verdenking want als ik mijn voet blokkeer op verschillende posities dan heeft hij het ook.

Profiel  
 
tonykiko67
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-2020

Gepost: 05 september 2020 01:01 PM
  [ # 5 ]

De lambda sonde zojuist uitgemeten, kleine weerstand tussen de twee witte draden gemeten en bij het draaien krijg ik spanning tussen de grijze en zwarte draad.
Dus de lambda sonde mag ik ook al uitsluiten.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 september 2020 01:17 PM
  [ # 6 ]

Bij de foutmeldingen staat ook gasklep/pedaal positie sensor.
Je zou die opnieuw kunnen inleren.
Heb je al eens een rest geprobeerd?
Meestal gaat dat als volgt: accupool er af voor een half uur. Accupool er weer op, contact aan en dan na 10 seconden doordraaien om te starten zonder het gaspedaal aan te raken. Daarna wederom zonder het gaspedaal aan te raken laten lopen tot de fan aanslaat.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
tonykiko67
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-2020

Gepost: 05 september 2020 02:12 PM
  [ # 7 ]

Heb ik net geprobeerd, het bleek beter te zijn en hij draaide voor een 10 minuutjes best lekker,soms nog eens een lichte backfire.
Stil gelegd en nog eens gestart en het was alweer vanouds Sad
Ik hoop dat de ODBII lezer van Aliexpress spoedig toekomt…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 september 2020 05:55 PM
  [ # 8 ]

Ik zie de volgende fouten ( gegroepeerd:
P0122:  Gaspedaal sensor circuit A.
P0130 P0132 P1157: Alle 3 voor de Lambda sonde: De P1157 wil zeggen dat hij permanent een laag signaal geeft.
P0351 P0352: Bobine A en Bobine B: Je hebt een galerij met 2 wasted spark bobine voor 4 cilinders. ( Je noemt dat hoogspanningsmodule ?)

De hamvraag: Wat is de oorzaak, wat is het gevolg. Want dat zie je niet direct in de volgorde van de foutmeldingen, tenzij je ze wist, de motor start en bij de eerste sputter uitzet en uitleest.
Je hebt al wat vervangen etc, maar een beetje zonder diagnose, zeg maar op goed geluk. ( Uit het engels: Onderdelen naar het probleem gooien, dat werkt vaker niet dan wel).
Wat me opvalt: Het werkt goed en na een minuut of zo gaat er iets “fout”.
Ten eerste die bobine meldingen: Als je gaspedaal sensor niet goed werkt of je lambda sonde dan gaat je mengsel verkeerd en dan geeft de bobine ook een emissie storing.. Als je bobines kapot zijn dan mis je ontstekingen en dan krijgt de lambda sensor het voor z’n kiezen ( het verkeerde mengsel, dat kan die niet behappen): Dat klopt met het “te laag” signaal van de lambda sensor.

Als je gaspedaal sensor niet goed werkt dan loopt je motor stationair goed, maar als je het gaspedaal iets beweegt dan krijgt de “computer” niet het goede signaal door. Bij veel gas zit je op een ander stukje van de sensor, en dan gaat het beter. Ook dan: Verkeerd mengsel en problemen met e lambda lezing en het mengsel.

Als je Lambda sonde defect is ( dat past wel met de na een minuut), want dan is die pas opgewarmd) dan kan de computer het mengsel niet goed berekenen en krijg je ook de bobine storing, maar ik zou niet weten waarom dan je gaspedaal sensor een storing zou geven.

Ik zou dus EERST maar eens je gaspedaal sensor controleren: Als je de “middelste” aansluiting meet met een voltmeter dan moet dat een hele mooie stijgende spanninggever als je langzaam meer gas geeft ( contact aan, zonder lopende motor) Als die in het begin “hikt” dan is hij kapot.
Daarna de Lambda sonde: Paar jaar geleden vervangen, maar die kunnen snel verouderen bij veel file-verkeer of lang rijden met een slecht mengsel.
Het lijk me onwaarschijnlijk dat allebei je bobines gelijk stuk gaan tenzij je recent een probleem hebt gehad met de accu of de dynamo: Een te hoge werkstaking daar kunnen ze slecht tegen.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
tonykiko67
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-2020

Gepost: 06 september 2020 05:57 PM
  [ # 9 ]

De hamvraag: Wat is de oorzaak, wat is het gevolg. Want dat zie je niet direct in de volgorde van de foutmeldingen, tenzij je ze wist, de motor start en bij de eerste sputter uitzet en uitleest.
Je hebt al wat vervangen etc, maar een beetje zonder diagnose, zeg maar op goed geluk.

De hamvraag, wel, toen de auto niet zo goed draaide, haalde ik mijn onderhoudssheet erbij en zag dat de benzinefilter allang had vervangen diende te worden.
Daarom vermoedde ik dat er een probleem was met de injectoren.
Luchtfilter was al eerder vervangen en de bougies waren nog niet op vervangschema, maar dat
kost toch de moeite of het geld niet.
Injectoren eruit gehaald en getest, ze bleken uit alle drie de gaatjes goed te spuiten.

De bobine (sorry voor de hoogspanningsmodule Smile ) had ik getest door de bougies erin te steken en door te verbinden naar massa, geen exacte wetenschap, maar hij vonkte wel op alle bougies.
Ook nooit problemen gehad met de accu of dynamo.

Ten einde raad even naar mijn onderdelenleverancier geweest die me wist te vertellen dat hij een ODB2 lezer had, daar naartoe dus.
Hij had wel eerst de fouten uitgelezen (foto’s) en dan pas gewist. De nieuwe foutcodes kwamen er niet meteen door. Maar ja, ik heb nog geen ervaring met ODB2.

Het was hij die zei dat de andere problemen het gevolg was van een defecte bobine en me bijgevolg er eentje verkocht.

Dank voor de tip dat ik op de middelste aansluiting van de gaspedaal sensor moet meten, ga ik zsm doen.
Zonder schema’s is het echt wel moeilijk.

Als de motor stationair draait zonder het gaspedaal aan te raken dan draait hij ook niet goed, maar ik ga de gaspedaalsensor sowieso uitmeten om deze ook te kunnen uitsluiten.

De Lambda sonde, in de garage vervangen 3.5 jaar geleden, ongeveer een 14.000 KM (380€, pfff, wat een ripdeal) 
De auto doet meestal wel erg korte ritjes van hooguit 5 km.
Volgens jouw uitleg vermoed ik ook dat het uiteindelijk de lambda sensor gaat zijn.

 

 

Profiel  
 
tonykiko67
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-2020

Gepost: 23 september 2020 06:14 PM
  [ # 10 ]

Aan hetvolumepedaal kon ik met geen mogelijkheid gaan meten, de stekkers waren ingegoten en gaatjes in de draadjes maken, daar had ik geen zin in. De lambda sensor er maar uit gehaald, eens wat in geblazen een merkelijk verschil. Deze gaan we vervangen dus.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook