Schade na inbraak
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 05 oktober 2020 11:31 AM

Van de week heeft er een of andere malloot geprobeerd een Saxo van een vriend van mij proberen te jatten. Die idi**t heeft alles onder stuur eraf en eruit getrokken met veel schade als resultaat. Alle kapjes zijn er eraf en de bedrading heb ik weer zo goed als het ging aan elkaar gezet. Nu heeft nog twee problemen:
- de achterruitenwisser gaat niet uit (kan ik nog een andere schakelaar inzetten, moet ik nog proberen)
- de motor start niet meer

De startmotor draait wel, maar hij start niet. Het sleuteltje in het dashboard licht op, dus daar gaat iets mis. Nu is de ring voor het contactslot eraf getrokken en de spoel uitgerold. De connectie met die ring is eraf getrapt en er is een stekkertje los die op een printplaatje aansluit, die weer op die ring aansluit. Nu gaat daar iets goed mis dus.

Nu kom ik veel tegen over het inleren van de sleutel op internet, maar ik vroeg mij af of de dit op een of andere manier te omzeilen is? Als ik de onderdelen vervang van een sloper, moet de sleutel dan opnieuw worden ingeleerd?

Het probleem is dat de auto prima is, maar inmiddels niet veel meer mag kosten, anders kunnen we hem beter slopen.

Ik hoop dat ik het duidelijk omschreven heb wat het probleem is. Ik heb de auto inmiddels achter staan, dus kan/zal vanmiddag wellicht nog een fotootje ter ondersteuning maken.

Thanks alvast voor het meedenken!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 05 oktober 2020 11:38 AM
  [ # 1 ]

De sleutel wordt niet meer herkend, daarom wil de motor niet aanslaan. Dat heeft alles met het slopen van de antennering te maken. Dat spul moet dus weer in elkaar, zodat de sleutel weer met de ecu kan communiceren. Ik weet alleen niet of je de ring zo kan vervangen, of dat daar ook een codespecifiek iets in zit.

Profiel  
 
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 05 oktober 2020 04:42 PM
  [ # 2 ]

Die onderbrekingsmodule waar de antenne contact mee maakt, kan ik niet checken of die nog werkt. Die vervangen is denk ik gekoppeld aan de ECU, of niet?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 05 oktober 2020 05:20 PM
  [ # 3 ]

Ik weet niet zeker hoe dat bij Citroëns zit. Bij Volvo weet ik dat de antennering het transpondersignaal naar de ecu stuurt waar de startonderbreker bij in geprogrammeerd is, en zo’n antennering kun je dan gewoon los vervangen. Moet zelfs af en toe, die dingen slijten. Maar bij Citroën weet ik het niet. Ik zou haast zeggen, waag de gok en kijk op de sloop of je er een uit een Saxo of 106 kunt halen. En áls je er een vindt, neem dan gelijk alles mee (sleutel, ecu, ring, contactslot, kabelboom)

Profiel  
 
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 11 oktober 2020 08:09 PM
  [ # 4 ]

Ik heb een nieuwe ring met module erop nieuw ingezet uit een zelfde model uit 1998 en het werkt! Very Happy Very Happy

Kortom: gefixt!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 oktober 2020 11:27 PM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook