Tips nodig over velichtings verklikker aansluiten en waar verf kopen op nummer.
Nanning
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 18-06-2020

Gepost: 11 oktober 2020 05:41 PM

Ben al een keer bijna vast komen te staan met mijn Che Gevaara mobiel zoals ik mijn CX gedoopt heb(hij is Rouge Delage). Dit omdat de lichten bleven branden, Geen alarm en geen routine met uitdoen he! Net goed gegaan .
Dus een verlichtingsverklikker gekocht van Carpoint 2 draadjes tussen zekering en contact staat er. Nu heb ik een hekel aan draadjes vanuit het motorruim trekken naar binnen in de auto dus dacht ik in de middenconsole wel een geschikt draadje te kunnen vinden. Daar lichten immers de lampjes op als het licht aan is. Toch niet helemaal ok, het alarm was amper hoorbaar tussen een groene draad van de verlichting van de aansteker en een contact draadje van een schakelaar die ik niet gebruik(stoelverwarming). Maar als het alarm niet hoorbaar is help het niet. Voordat ik naar andere draden op zoek ga dacht ik er is vast iemand die dit ook heeft gedaan en misschien ook zonder draden uit het motorruim. Vandaar mijn oproep om Tips!Als het wel via de zekeringen moet welke van de 3 glaszekering kastjes is het beste? en welke zekering is van de verlichting(in principe)?
Tevens van plan hier en daar Che even bij te lakken ,wat is een goede leverancier voor een CX kleur op nummer?
Tips hierover zijn ook welkom.
Hij zweeft er niet minder om; maar na dat zweven lichten wel uit… dan is een reminder belangrijk(kan er nog niet aan wennen de lampen manueel te bedienen)
Ik zie jullie tips graag komen!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 13 oktober 2020 06:07 PM
  [ # 1 ]

Wat betreft autolakken op kleur: ik heb goede ervaring met 123autolakken.nl. Ze hebben aardig wat Citroën kleuren die ze kunnen maken.
Ik heb in mijn cx ook heel snel na de aanschaf een lichtverklikker gemaakt. Ik ben motorfietsen en oude Fiatjes gewend waarbij het licht via het contactslot wordt geschakeld. Dan vergeet je het licht uitschakelen van de CX snel.
Ik heb de zoemer ondergebracht in de behuizing van de lichtschakelaar. De + van de zoemer komt van de verlichting, de - is geschakeld via het deurcontact van de binnenverlichting. Maar dat is bij nader inzien niet ideaal: als je de binnenverlichting met de schakelaar op de middenconsole inschakelt gaat de zoemer ook aan…

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 16 oktober 2020 11:04 AM
  [ # 2 ]

Je kunt het probleem met de zoemer zoals je beschrijft oplossen door een diode ertussen te plaatsen.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 16 oktober 2020 02:18 PM
  [ # 3 ]

Er zit al een diode in (als het goed is). Je moet de zoemer zwarte - aansluiten aan de + achter het contactslot. (Dit wordt massa als je het contact uit zet). De rode + van de zoemer achter de lichtschakelaar, bijvoorbeeld op het dimlicht. Als je dan het dimlicht aan hebt en het contact uit zet gaat de zoemer zoemen.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 16 oktober 2020 05:35 PM
  [ # 4 ]

Als het helemaal niet lukt kun je ook voor een technisch iets lastigere oplossing kiezen. Plaats een relais tussen de voeding van de dimlichten dat wordt bekrachtigt door “contact aan”. (Niet toepassen voor het ‘stadslicht’ want dan heb je geen parkeerverlichting meer zonder de sleutel in het contact te laten zitten).

Tip: documenteer de aanpassingen. Voor jezelf (over 10 jaar vraag je jezelf af: hoe zat het ook alweer?. En voor als je auto ooit naar een andere eigenaar gaat.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Nanning
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 18-06-2020

Gepost: 17 oktober 2020 06:24 PM
  [ # 5 ]

Dank jullie voor de tips zie ze nu pas weer ben even op de vakantie geweest(regio noord)Mooie tips kan ik wat mee ik ga kijken of het me lukt. In de instructies staat bij de zekeringen kast van de verlichting aansluiten. Maar ik zou niet weten welke zekering waar voor is. Heb wel bij de verlichting overal relais zitten dus misschien dat daar nog iets kan misschien. Zou graag nog wel die zekeringen kastjes in kaart hebben.
Maar dank in iedergeval!

Profiel  
 
hroymans
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 07-05-2012

Gepost: 25 maart 2024 05:25 PM
  [ # 6 ]

Hoi, Ik heb ook CX serie 1 pallas met temperatuur meter onder het stuur rechts. Dan is het idd makkelijk in te bouwen met het extra relais. voor het relais “contact aan” heb ik de voeding van de radio genomen en de min van het relais ook naar de radio, omdat het daar makkelijk bij te prikken is en je niet veel hoeft te slopen. Alleen de radio er even uit. Voor de “Verlichting is aan” heb ik dus van het lampje in de temperatuur meter genomen, zodat je het heel makkelijk daaronder kwijt kunt, Ik heb het geheel relais en buzzer achter de radio kunne schuiven. Het deurcontact heeft een extra aansluitlip, dus dat was ook gemakkelijk. DUs onder het rijden kan gewoon de binnenverlichting zonder dat het gaat piepen. Hierbij het hele schema.

Afbeelding Bijlagen
klikker-lo.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook