nieuwe xsara rijster hier
Fenna
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-10-2020

- Xsara 1.4i
Gepost: 17 oktober 2020 01:50 PM

Hallo allemaal,

Even voorstellen: mijn naam is Fenna en sinds deze week heb ik als ‘verstandige’ auto naast mijn oude landrover (een 109SW met 2,25 diesel torretje uit 1975) een citroen xsara uit 1997.

In het verleden had ik al een peugeot 306 uit 1996 waar ik zelf nog 220.000km plezier mee had voor ik hem in 2016 in Noorwegen, langs een winterse weg, ondersteboven in een greppel parkeerde. In de jaren dat ik de peugeot had, heb ik hem aardig leren kennen, ook onder de motorkap. Mij zie je eerder met een restje smeer onder de nagels dan met nagellak op de nagels Wink
Beslist ook heb ik de 306 leren waarderen als een bijzonder fijne en economische reis auto. hmm mijn gedachten gaan terug naar de weekendjes Alpen op en neer om te lunchen op een bergpas of ‘even’ in 8 dagen op en neer naar de poolcirkel in Noorwegen (2010) en ja dat doe ik graag solo Very Happy

Waarom nu een xsara?
Toeval, maar geen verrassing dat de auto me bevalt Wink
Voor de leeftijd heeft deze xsara weinig km gedraaid, heb zelf de 172.000km aangetikt in de eerste dagen. De 1.4i snort vriendelijk, de bak schakelt strak en de koppeling zal mij met mijn rijstijl wel gaan overleven. Verder ook geen rateltjes of andere ongepaste geluiden tijdens het rijden.
Aan de buitenkant is het niet de mooiste, daar vooral is de leeftijd en ervaring van de auto te zien, maar het interieur is ronduit netjes voor een auto van 23 jaar oud. De eerste klusjes: nieuwe gasveren voor de achterklep en nieuwe ruitenwissers.
De sloten en sleutels hebben ook hun beste tijd gehad en inmiddels heb ik een complete verse slotenset klaarliggen om in te bouwen. Ook ligt een nieuwe middendemper klaar om het lekke stuk in de uitlaat te herstellen.

Als ik dan ook nog de interieur verlichting weer voor elkaar heb, heb ik een karretje waar ik nog veel plezier en leuke reisjes mee ga beleven Smile

groetjes,
Fenna

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 oktober 2020 06:22 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier!
Als er ooit iets uitgelezen/ingesteld moet worden; er zijn er hier genoeg met een lexia tot hun beschikking.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Fenna
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-10-2020

- Xsara 1.4i
Gepost: 17 oktober 2020 07:39 PM
  [ # 2 ]

Thx Smile

uitlezen/instellen zal ongetwijfeld wel eens gaan voorkomen.
Een lexia, is dat de citroen xsara specifieke tool voor de ecu/obd2?
In hoeverre is standaard obd2 uitlees apparatuur bruikbaar voor de xsara?

Mijn meeste sleutelervaring heb ik aan een volledig mechanische diesel van 45 jaar oud. Ecu/obd2 geneuzel bij benzine is nog helemaal nieuw voor me Wink (mijn peugje was nog niet zo modern dat er een obd2 poort op zat en mijn sleutelvaardigheid zat toen nog flink in de leerschool)

groetjes, Fenna

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 oktober 2020 08:55 PM
  [ # 3 ]

Zelfs diesels hebben tegenwoordig last van dat geneuzel! Diagbox/lexia is specifiek voor alle peugeot en citroen modellen. Je krijgt meer info dan met een universle uitlezer en je kunt ook allerlei zaken aan- of uitzetten zoals bijvoorbeeld: gevoeligheid van licht- of regensensor, snelheidsafhankelijk volume radio, alarm aan of uit en al dat soort zaken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Fenna
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-10-2020

- Xsara 1.4i
Gepost: 17 november 2020 05:22 PM
  [ # 4 ]

Halo allemaal,

Een maand verder (en ruim 3000km) ...

De binnenverlichting bleek een ontbrekende comfortmodule te zijn (via een veilingsite een voordelige gescoord in Litouwen).

wow, centrale deurvergrendeling (geen ab) en licht-aan-sleutel-uit-contact piepertje blijken ook aanwezig Very Happy

Verder was van de achterruit verwarming het relais kapot en van de blower motor bleek het relais vervangen door een draadbrug??? Kwam ik achter nadat ik die bewuste draadbrug met mijn koppelvoetje had losgetrokken Sad Anyway, een relais had ik nog liggen van mijn landrover kabelboom klus, dus snel getackeld. Het relais van de achterruitverwarming bleek een kapotte koperbaan op de print te hebben. Een 5 minuten soldeerklusje ... Werkt ook weer Smile

De middendemper had ik al vermeld, maar de einddemper kwam een beetje eerder dan ik wilde, dus die ook maar vervangen.

de boegies en boegie kabels vervangen vanwege riante corrosie op de contacten tussen boegies en kabels.
Alle sloten vervangen met een complete set uit een donor xsara. De originele sleutels hadden vergaande slijtage en het achterklep slot was niet funcionerend.

Iets aan het achterklep slot mechanisme zit me nog niet lekker. Hoewel de centrale vergrendel motor daar lijkt te werken, heeft het geen effect op het slot… Dat wordt een apart draadje op het xsara forum deel.

tot zover deze update Smile

Fenna

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook