Berlingo B9 Airco - verwarming probleem
blownelco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-2020

Gepost: 04 november 2020 01:29 PM

Hallo,

Ik heb al 10 jaar een Berlingo XTR B9.  Tot op heden geen problemen mee gehad maar nu
is het ene na het andere defect.

Hij startte niet meer wanneer hij warm had - > startmotor vervangen en probleem opgelost
Airco werkte niet meer , spoel van de compressor vervangen en systeem laten bijvullen.
Airco werkte terug.

Nu enkele weken later werkt airco terug niet meer, blaast super warme lucht ipv koude lucht.

Terug de spoel van de compressor uitgemeten, deze blijkt ok te zijn.

Ik heb een diagbox aangekocht en hiermee fouten proberen uit te lezen.
Ik krijg volgende 4 fouten:
  C72A Recirculation motor fault : Open circuit
  C72B Distribution motor fault : Open circuit
  C72D Driver’s mixing motor fault : Open circuit
  C72E Passenger mixing motor fault : Open circuit

Iemand een idee wat er mis is met de wagen?

Alvast bedankt voor de tips

 

 

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 november 2020 01:38 PM
  [ # 1 ]

Het ziet er naar uit dat één en ander achter het dashboard niet werkt. De motortjes die de kleppen bedienen die de temperatuur en verdeling regelen. Je kunt onder de kap controleren of de airco het doet door aan de 2 slangen te voelen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
blownelco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-2020

Gepost: 04 november 2020 01:42 PM
  [ # 2 ]

Zou dit een fuse kunnen zijn?  Of zou diagbox fuse defect weergeven?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 november 2020 02:58 PM
  [ # 3 ]

4 “open circuits” : Ik zou eens gaan zoeken naar de steker die die klepbedieningsmotoren verzorgt van stroom.
Een “open circuit” wil zeggen dat de computer denkt dat er “niks” aan de kabel hangt. 4 keer tegelijk dat is wel echt zeldzaam, tenzij er een verbinding los is geraakt. Kan aan de “bedieningsconsole” zijn, maar ook de kabel van de zekeringkast naar de motortjes, alle 4 die motortjes zitten in het kachelhuis in het dashboard.
De zekering = fuse zit voor het controle circuit als ik het goed begrepen heb. De “computer” zou een zekering defect anders moeten zien.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
blownelco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-2020

Gepost: 05 november 2020 10:38 AM
  [ # 4 ]

Ik heb het dashboard al gedeeltelijk opengemaakt.  er loopt een dikke bundel kabels van de middenconsole
naar de linkerkant van de wagen.

In bijlage afbeelding van schema, rechts onder zouden dat de 4 servo zijn?

Afbeelding Bijlagen
berlingo2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 november 2020 10:46 AM
  [ # 5 ]

Ja, rechtsonder zie je de 4 servo’s: Die zijn “gemuxt” d.w.z. aangesloten op een gezamenlijk stuurkabel: Met 3 draden: +12v, Massa en stuursignaal. Die zijn aangesloten op de airco ecu ( electronic control unit) , linksboven in je schema.
Werken de “andere dingen” die aangesloten zijn op de ECU/computer wel ? Zo ja, dan moet het zoeken in de bediening van de 4 motoren, zo nee: Dan krijgt je airco ECU geen spanning.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
blownelco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-2020

Gepost: 05 november 2020 11:18 AM
  [ # 6 ]

Bedankt voor de info, ik denk dat ik de ruitenontdooier wel kan aanzetten via diagbox, ga dat straks proberen.

Heb je idee waar ik de airco ECU kan vinden in de auto?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 november 2020 11:23 AM
  [ # 7 ]

Nee, nog niet open gehad. Maar bij de elektrische schema’s vindt je een pagina ( ik dacht net voor de het schema) met de “locaties” van de diverse onderdelen, zoek op het nummer van de ECU. Zou kunnen dat die ingebouwd is in/achter het bedieningspaneel van de airco. 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
blownelco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-2020

Gepost: 05 november 2020 03:35 PM
  [ # 8 ]

geen ECU te vinden achter bedieningspaneel..

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 november 2020 05:43 PM
  [ # 9 ]

Volgens het boek zit hij onder de radio achter het paneel of in het paneel. Vergis je niet, Is niet erg groot, zeg 10x5x2 cm of zo, ziet er niet uit als een “grote ecu” zoals de motor computer of de BSI.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
blownelco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-2020

Gepost: 05 november 2020 09:41 PM
  [ # 10 ]

Ik ga morgen nog radio eruit halen, ik vind nergens een foto online van die ECU.

Ik heb ondertussen de rechterkant ( handschoenkastje eraf) open gedaan. Ik kan daar 2 motortjes zien zitten.

Bij het testen gingen er 3 van de vier, de laatste 8063 microflap rechts ging niet.
Ik dacht het gevonden te hebben.  Maar bij nieuwe poging gingen ze dan alledrie. pfff
fouten gewist en alles werkt nu weer.  Maar voor hoelang.

Wat wel nog niet werkt is de airco,  misschien is het nu te koud?
Ik kan wel via diagbox de spoel laten aantrekken, die hoor je duidelijk.  Jammer genoeg kan ik dat alleen testen als de motor afligt.

Ik zoek nog of het mogelijk is om om deze te doen aanslaan als de motor draait via diagbox.

 

 

 

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 november 2020 09:59 PM
  [ # 11 ]

Als het nu werkt had je een slecht contact door een half los zittende steker. Het bedieningspaneel is de ecu denk ik. Hoeft maar een IC en een paar solid state relais te zijn, kan op 4 cm2.
Als de spoel van de airco aantrekt dat kan het nog zijn dat je spoel niet goed genoeg aantrekt d.w.z. de koppeling kapot is. Maar het is waarschijnlijker dat je airco leeg is gelopen door een lek, of heb je dat al getest ?
Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
blownelco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 04-11-2020

Gepost: 22 november 2020 10:09 AM
  [ # 12 ]

Het bedieningspaneel is idd de Airco ECU,  IK heb een nieuwe servo motor besteld om de rechter zone motor te vervangen.

Kan ik de motor zomaar vervangen of moet komt daar programmatie aan de pas?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook