Startmotor komt niet in
gewo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-2007

- 2CV 6 Charleston
- XM V6 12V Ambiance.
- XM 2.0 16V Aut.
- Traction Avant 11 BL
- ID/DS D super 5
Gepost: 23 oktober 2020 10:53 AM

Beste XMERS,

Ik heb met mijn XM 1999 automaat een probleem, de startmotor komt soms niet in als de pook in de P staat code ingevoerd.
 
De ANWB te hulp geroepen en die weet de oorzaak aan een hapering in het contactslot of in de schakeling via de

automaatpook.De ANWB man startte de motor via een plus draad naar de startmotor.

Mijn vraag is waar zit de schakeling bij de automaatpook.

Vast bedankt,
Gewo

Niets zweeft lekkerder dan een XM.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 23 oktober 2020 06:15 PM
  [ # 1 ]

Aan het einde van de selecteurkabel in de motorruimte (zit een 9 polige bruine stekker aan).
Is in het schema nummer 216 deze bekrachtigt relais 801(fout kan dus ook in een defect/haperend 801 relais zitten).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 23 oktober 2020 06:52 PM
  [ # 2 ]

https://bartebben.nl/onderdelen/citroen/xm/transmissie/schakel-mech./auto-selecteur-schakelaar-op-bak-zf-0501207753-.html

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 23 oktober 2020 11:32 PM
  [ # 3 ]

Ik ken dit, alhoewel ik een serie 1 had. Het komt vaker voor en soms is de oorzaak lastig te vinden. Wanneer treedt het euvel op? Warme of koude motor?. Op de automaat bak zit een relais dat soms bij warme motor niet werkt, vooral al je wilt starten na even stilstan na een rit, bijvoorbeeld tanken. Een kwartiertje afkoelen met open kap helpt dan.

Profiel  
 
gewo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-2007

- 2CV 6 Charleston
- XM V6 12V Ambiance.
- XM 2.0 16V Aut.
- Traction Avant 11 BL
- ID/DS D super 5
Gepost: 26 oktober 2020 03:39 PM
  [ # 4 ]

 
  Beste XMers,

  Bedankt voor alle reaktie,s. Het lijkt of het startprobleem over is, doet het gewoon weer.

  Wel houdt ik alle tips ingedachte , je weet maar nooit in de toekomst.

Mvrgr, Gewo
 

 

Niets zweeft lekkerder dan een XM.

Profiel  
 
gewo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-2007

- 2CV 6 Charleston
- XM V6 12V Ambiance.
- XM 2.0 16V Aut.
- Traction Avant 11 BL
- ID/DS D super 5
Gepost: 07 november 2020 08:31 PM
  [ # 5 ]
gewo schreef:

 
  Beste XMers,

  Bedankt voor alle reaktie,s. Het lijkt of het startprobleem over is, doet het gewoon weer.

  Wel houdt ik alle tips ingedachte , je weet maar nooit in de toekomst.

Mvrgr, Gewo
 

Niets zweeft lekkerder dan een XM.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 november 2020 09:02 PM
  [ # 6 ]

Ik heb een klassieke auto van een ander merk, maar de startmotoren werken bij ongeveer alle auto’s op dezelfde manier.
Wat de wegenwachter deed is een draadje op het kleine contact van de startmotor, dus waar de dunne draad aan zit, met de plus accu verbinden en dan gaat de startmotor zijn werk doen.

Bij mijn oude klassieker weigert een heel enkele keer de startmotor en dat ligt aan het contactslot. Daarom heb ik een extra draad naar de startmotor gemaakt en naar een klein schakelaartje welke ik onder het dashboard heb gemonteerd.

De andere kant van dat schakelaartje gaat naar de zekeringenhouder welke stomtoevallig ook onder het dashboard zit. Mocht ik nu onderweg in de situatie kom dat de startmotor weigert op een plek waar je er niet vrolijk van wordt, dan start ik hem met dat schakelaartje.

Profiel  
 
gewo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-2007

- 2CV 6 Charleston
- XM V6 12V Ambiance.
- XM 2.0 16V Aut.
- Traction Avant 11 BL
- ID/DS D super 5
Gepost: 07 november 2020 09:42 PM
  [ # 7 ]

 
  Hallo,

  Han bedankt voor je meedenken, DE ANWB monteur die zo ook de startmotor aan de praat kreeg , gaf ook die tip om een

  draad aan de plus te zetten en zo de startmotor aan de praat te krijgen. Nu de startmotor het gewoon weer doet, heb

  ik ,,weer,, een probleem. De startmotor loopt maar slaat niet aan ,  Soms reed de XM gewoon maar het display gaf een

  N aan .  Waar zit de schakelaar die de standen van de automaat aan geeft en is die redelijk te bereiken ?

  Vast bedankt voor het meedenken.

  Groet Gewo

Niets zweeft lekkerder dan een XM.

Profiel  
 
gewo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-2007

- 2CV 6 Charleston
- XM V6 12V Ambiance.
- XM 2.0 16V Aut.
- Traction Avant 11 BL
- ID/DS D super 5
Gepost: 22 november 2020 08:51 PM
  [ # 8 ]

  Hallo,
 
  De stekker en die er naast van de automaatselecteur schakelaar waren sterk vervuild en , ontvet , gedroogd en met wat

  Vaseline spray verwend en de motor start weer, hopelijk is het ,, lek ,, .

  Bedankt voor alle raad en vooral de PB .

Niets zweeft lekkerder dan een XM.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook