1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aanjager / Blower Citroen Cactus C4 (bj 2014) werkt niet
Eddy1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 21-11-2018

Gepost: 22 november 2018 07:25 AM

Beste Forumers,

Heb een probleem dat de aanjager van mijn auto niet meer werkt.
Heb wel het een en ander teruggevonden echter nog niet direct voor een cactus C4.

Op elke stand dat ik de aanjager (digitaal) aanzet, draait hij niet.
De kleppen werken wel, want als ik rijdt voel ik door de windsnelheid van buiten warme of koude lucht.

Heb een gedeelte gedemonteerd waardoor ik de kabel van de aanjager kan afhalen (dikke en dunne rode draad + zwarte draad).
Op deze kabel staat echter geen spanning. Kan ik dat op deze manier controleren?
Om de aanjager te verwijderen moet ik het gehele dashboard verwijderen. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Ik lees op het forum dat het oa kan zijn:

- kachelweerstand die kapot is
- aanjager die kapot is
- zekering of contactslot wat niet werkt (volgens mij in de nieuwere types werkt het niet via een contactslot of wel?/ Ik kan ook nergens terugvinden welke zekering het zou moeten zijn. Wie kan mij hierin helpen?)

Verneem graag van jullie hoe ik kan achterhalen wat het euvel is.
Doormeten van de aanjager of kachelweerstand. Hoe doe ik dit?

Mijn dank alvast.

Gr,

Eddy

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 22 november 2018 12:24 PM
  [ # 1 ]

Het kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben, maar het meest waarschijnlijk is de regelmodule (wat jij weerstand noemt). Een weerstand is het al niet meer sinds pakweg de jaren 80, het is een elektronische module waar je niet direct iets aan kunt meten.

Ik weet niet of dat bij de huidige modules ook nog speelt maar bij de C5 bijv. (en andere modellen uit die tijd) werd het thermisch contact tussen de vermogenstransistoren in de module en het koellichaam na verloop van tijd steeds slechter waardoor de elektronica de geest gaf.
Een nieuwe module lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing, maar misschien zijn er anderen die beter thuis zijn in de specifieke mankementen aan de C4 Cactus.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 november 2018 03:01 PM
  [ # 2 ]

Misschien nieuwe transistoren in de module solderen? Deed bij mijn cx en xantia wonderen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Kramsky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-11-2020

Gepost: 12 november 2020 01:02 PM
  [ # 3 ]

Hallo,
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wilde vragen wat de oplossing was voor dit probleem.
Mvg Mark.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 08 december 2020 06:42 PM
  [ # 4 ]

Inmiddels bij mijn 6,5 jaar oude Cactus ook een weigerende aanjager…

Profiel  
 
Kramsky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-11-2020

Gepost: 10 december 2020 07:51 AM
  [ # 5 ]
G-ikX schreef:

Inmiddels bij mijn 6,5 jaar oude Cactus ook een weigerende aanjager…

Ik ga maar een nieuwe kachelmotor bestellen, dan hoor je wel of dat de oplossing is, ik heb al een andere weerstand geplaatst maar dat was niet de oplossing.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 december 2020 04:26 PM
  [ # 6 ]

Test eerst een keer door rechtstreeks 12 volt op de motor aan te sluiten

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 10 december 2020 06:16 PM
  [ # 7 ]

Vandaag ervaren dat het bij mijn Cactus hoogstwaarschijnlijk niet in de kachelmotor zit.
Bij het eerste ritje vandaag geen werkende kachelmotor, maar bij het tweede ritje vandaag gaat na het starten spontaan de aanjager op de hoogste snelheid en is niet te bedienen of uit te krijgen…

Het kan toeval zijn maar het valt me op dat dit euvel ontstaan is nadat ik de Cactus wekenlang niet gebruikt heb en ik zag vandaag tijdens het rijden ook een vochtige waas ontstaan (heb ik wel vaker gezien in de afgelopen jaren) in het touchscreen.

Profiel  
 
Kramsky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-11-2020

Gepost: 10 december 2020 08:34 PM
  [ # 8 ]
wbogaerts schreef:

Test eerst een keer door rechtstreeks 12 volt op de motor aan te sluiten

Er staat gewoon stroom op de stekker, dus denk niet dat dat het probleem is.
Maar nu nog ff kijken hoe ik het makkelijkst bij deze kachelmotor kan komen, zie hem zitten, maar moet ff kijken hoe ik de middenconsole het makkelijkst demonteren.

Profiel  
 
Kramsky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-11-2020

Gepost: 10 december 2020 08:36 PM
  [ # 9 ]
G-ikX schreef:

Vandaag ervaren dat het bij mijn Cactus hoogstwaarschijnlijk niet in de kachelmotor zit.
Bij het eerste ritje vandaag geen werkende kachelmotor, maar bij het tweede ritje vandaag gaat na het starten spontaan de aanjager op de hoogste snelheid en is niet te bedienen of uit te krijgen…

Het kan toeval zijn maar het valt me op dat dit euvel ontstaan is nadat ik de Cactus wekenlang niet gebruikt heb en ik zag vandaag tijdens het rijden ook een vochtige waas ontstaan (heb ik wel vaker gezien in de afgelopen jaren) in het touchscreen.

Dan is waarschijnlijk je weerstand kapot, bij mij doet hij al een tijdje niets.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 december 2020 09:17 PM
  [ # 10 ]

Heb nog een tijd met een XM gereden waarvan de kachelmotor ook niet altijd werkte .

Stamp tegen onderkant dashboard passagierszijde en hij werkte weer .........

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 15 december 2020 07:16 PM
  [ # 11 ]

Kramsky,

Het was inderdaad de kachelweerstand.
Ik heb deze vervangen en de aanjager werkt weer helemaal zoals het hoort!

Profiel  
 
Kramsky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-11-2020

Gepost: 16 december 2020 02:11 AM
  [ # 12 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie forumregel 10. police
Mooi dat dat het was, ik heb een poging gewaagd met de het dashboard los te halen maar het bestaat uit 1 stuk, dus dat werd hem niet, hoop dat ik er via het dashboard kastje erbij kan komen.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 16 december 2020 09:18 AM
  [ # 13 ]
wbogaerts schreef:

Heb nog een tijd met een XM gereden waarvan de kachelmotor ook niet altijd werkte .

Stamp tegen onderkant dashboard passagierszijde en hij werkte weer .........

Walter

Versleten koolborstels…

Profiel  
 
Lobowi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 03-04-2022

Gepost: 05 april 2022 09:25 AM
  [ # 14 ]

Ook hier een niet werkende interieurventilator.
Weet iemand waar die precies zit?
Heb 2 verschillende garages gebeld maar die zeggen alle 2 iets anders.
De ene zegt passagiers kant de ander zegt chauffeurs kant.
Iemand die hem gewisseld heeft en me kan zeggen hoe en wat ik moet doen los maken enz enz?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 april 2022 11:16 AM
  [ # 15 ]

Welk type auto en welk bouwjaar?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook