1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
vacuüm solonoidklep
Donar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-10-2019

- AX GT injection
Gepost: 08 januari 2021 04:02 PM

Gezien het doorslaand succes van mijn vorige topic, hier nog een vraag.
Op de solonoidklep van de vacuüm aansluiting van de ontsteking zitten 3 aansluitingen. 1 wijst naar achteren, 1 wijst naar voren en 1 wijst naar links (alles gezien in de rijrichting). Ik heb echter de beschikking over slechts 2 slangetjes. 1 komt van het inlaatspruitstuk en de 2e gaat naar het membraam van het vervroeging mechanisme op het ontstekingshuis.
In het Haynes-boek staat wel waar deze klep voor dient (reduceren NOx bij bep. motortemp.), maar niet hoe deze aan te sluiten.
Welke 2 van de 3 aansluitingen zijn de juiste om de slangetjes op aan te sluiten, en welke is “loos”, of moet worden “afgedopt”?
Gr. Don.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9130
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 januari 2021 05:11 PM
  [ # 1 ]

Don

Ik heb een document over de werking van het Bosch A2.2 injectiesysteem, waarin ook dit solenoidklepje wordt beschreven.
Het is wel Duitstalig, maar dat lijkt mij geen probleem.

Komt naar jou toe per mail.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Donar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-10-2019

- AX GT injection
Gepost: 08 januari 2021 07:57 PM
  [ # 2 ]

Duits is i.d.d. geen probleem. Ik kijk uit naar jouw mail.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9130
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 januari 2021 08:16 PM
  [ # 3 ]

Hier ook nog iets over het magneetventieltje in het onderdrukslangetje naar de verdeler.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2006309/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9130
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 januari 2021 08:30 PM
  [ # 4 ]
René Jongejan schreef:

Ik heb een document over de werking van het Bosch A2.2 injectiesysteem, waarin ook dit solenoidklepje wordt beschreven.

In het document gaat het dus om het Zweiwegeventiel met 3 aansluittuitjes.
Op 2 ervan hoort een slangetje.
Op het tuitje, wat in onbekrachtigde toestand gesloten is, hoort het slangetje vanaf het monopointhuis.
Op het tuitje, wat in bekrachtigde toestand gesloten is, hoort niets.
Op het andere tuitje hoort het slangetje naar de onderdrukdoos op de verdeler.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9130
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 januari 2021 10:57 PM
  [ # 5 ]

Don

Hier even terugkomend op de door jou per mail gestelde vraag.
Het stond mij bij dat ik hier op het forum al eens een foto had geplaatst hoe het aangesloten hoort te zitten.

Ik moest even zoeken, maar heb het gevonden, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2006311/

Volgens mij zal het met deze info moeten lukken.
Het slangetje met de groene ring komt vanaf het monopointhuis, die met de gele ring gaat naar de verdeler.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Donar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-10-2019

- AX GT injection
Gepost: 08 januari 2021 11:17 PM
  [ # 6 ]

Ha, Ha, René, je wilt niets zeggen over de plaats van de tuitjes hè? Heeft dat soms te maken dat het ventiel niet altijd op dezelfde plaats zit bij de diverse AX-en?
In ieder geval ben ik wel met jouw antwoord geholpen, want nu kan ik precies uitzoeken hoe de slangetjes aan te sluiten.
Morgen ga ik de slangetjes juist aansluiten en nogmaals bedankt voor alle moeite, je verdient een pluim voor alle hulp die je een nitwit hebt geboden.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9130
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 januari 2021 08:20 AM
  [ # 7 ]

Controleer dan direct of de onderdrukdoos nog heel is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Donar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-10-2019

- AX GT injection
Gepost: 09 januari 2021 04:47 PM
  [ # 8 ]

Dat controleren zal ik alsnog doen, eigenlijk niet aan gedacht,mede omdat ik in mijn sleutel ervaring nog niet heb meegemaakt dat dat membraam stuk was. Wel raar want tot mijn AX bezit werkte ik voornamelijk met elektrisch/mechanische onderdelen van “the king of darkness” (Lucas).
Na jouw mailtje, met de oplossing van mogelijkheid 2 begin ik ook te twijfelen aan de werking van de klep. In niet bekrachtigde toestand was er verbinding tussen het naar voren gerichte pijpje en dat wat naar links wijst?
Ook raar is dan dat ik geen moeite heb met een oplopend toerental, wat zou inhouden dat de vervroeging van de ontsteking wel werkt.
Morgen (als het tenminste droog blijft) maar weer kijken hoe een en ander wel of niet werkt. Nou ja het houdt me dan wel niet van de straat (daar sleutel ik), maar belet wel dat ik foute dingen doe.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9130
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 januari 2021 09:14 PM
  [ # 9 ]

Don

Intussen is alles bijna 30 jaar oud en uit ervaring weet ik dat niet alle componenten dat zo lang volhouden.
Al een keer de transistormodule op de verdeler en de onderdrukdoos moeten vervangen in de loop der jaren.
Van de laatste sneuvelt namelijk het membraan door ouderdom.
Ik heb destijds het laatste originele exemplaar in NL bij de dealer vandaan gehaald.
Ik had een reserve exemplaar, maar die zit intussen op de TU3 in de P309 van mijn jongste zoon, die ook van begin jaren 90 is en dezelfde kwaal had.
Ga er maar vanuit dat dat bij jou ook het geval, tenzij er al een nieuwe/andere op zit.

Een lekke onderdrukdoos merk je eigenlijk niet op toeren, de centrifugaalvervroeging doet dan veel meer.
Alleen kan de motor een heel klein beetje valse lucht aanzuigen.

Het magneetventieltje in het slangetje van het monopointhuis naar de onderdrukdoos heeft als functie het al of niet koppelen van de onderdrukdoos aan het monopointhuis.
In de drukstift van de stappenmotor, welke voor een verhoogd stationair toerental bij een koude motor zorgt, zit een contactje.
Dit contactje heeft 2 functies:
1. bij een gesloten gasklep wordt het magneetventieltje bekrachtigd, waardoor de onderdrukdoos vrij kan ademen; zodra er iets gas gegeven wordt sluit het ventieltje en wordt de onderdrukdoos met het monopointhuis verbonden (het plaatje op pagina 12 komt dus niet overeen met de werkingsomschrijving op pagina 13, het is contra getekend)
2. bij een gesloten gasklep en een toerental boven ca. 1500 rpm (bijvoorbeeld bij het remmen op de motor) wordt ook de benzine-inspuiting tijdelijk gestopt.

Als alles goed aangesloten is en het magneetventieltje werkt naar behoren moet er dus bij een met een hoger toerental dan stationair draaiende motor gezogen worden aan het onderdrukdoosje.
Dit kan je controleren door het slangetje op het doosje los te nemen en te voelen of er aan gezogen wordt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9130
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 januari 2021 09:16 PM
  [ # 10 ]
Donar schreef:

In niet-bekrachtigde toestand was er verbinding tussen het naar voren gerichte pijpje en dat wat naar links wijst?

Dat is dus correct.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Donar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-10-2019

- AX GT injection
Gepost: 09 januari 2021 09:59 PM
  [ # 11 ]

Dat van die schakelaar bij de gasklep had ik uit het schema al opgemerkt. De magneetklep wordt pas bekrachtigd bij wat gas geven.
Ook dat verhaal van stoppen met inspuiten bij afremmen op de motor was mij duidelijk geworden uit de VAG beschrijving.
Ik ga morgen dan nog het volgende uitvoeren:
1. Kijken of vacuüm vervroeger van de ontsteking nog werkt.
2. Kijken of de solenoid werkt.(beweegt de klep nog wel?)
3. Kijken of er vacuüm optreedt in de slang naar de vervroeger bij ingeschakelde solenoid bij draaiende motor en iets gasgeven.
Wat ik verder interessant vond in jouw betoog is de opmerking dat bij een lekke vervroeger doos er valse lucht kan worden aangezogen. Dat zou het heel af en toe licht inhouden van de motor bij constant toerental kunnen verklaren. De ramp is dat de vacuüm vervroeger niet meer te krijgen zou zijn, of geldt dat alleen voor het originele onderdeel?
Ik ben helaas nog niet zo ingeburgerd in de aftermarket onderdelen van Citroën. De enige waar ik tot op heden gezocht heb zijn Bart Ebben en Jan van Gompel, maar die boden ook lang niet altijd soelaas.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9130
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 januari 2021 10:27 PM
  [ # 12 ]

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2092848/

Neem maar even contact op met de mannen van Garage80.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9130
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 januari 2021 10:29 PM
  [ # 13 ]
Donar schreef:

De magneetklep wordt pas bekrachtigd bij wat gas geven.

Juist niet, op pagina 13 staat omschreven dat het magneetventieltje bij gesloten gasklep bekrachtigd wordt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Donar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-10-2019

- AX GT injection
Gepost: 10 januari 2021 12:39 PM
  [ # 14 ]

René,

Dat klopt, bij gesloten gasklep is er vacuüm in de slang naar de vervroeger. Als ik dan iets gas geef hoor ik (via een schroevendraaier op de klep en tegen mijn oor) de klep schakelen. Dus de solenoidklep is OK.
So far, so good.
Op dit moment even geen tijd om visueel te controleren of de vervroeger werkt, maar ik hoor (via bovengenoemde methode) niets, dus ik moet het echt visueel gaan controleren.
Dat wordt dus later, ik houd je op de hoogte.
Verder zal ik, als dat nodig blijkt te zijn, bij Garage80 info opvragen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9130
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 januari 2021 12:46 PM
  [ # 15 ]

Het klopt dus niet, bij een gesloten gasklep is er juist geen onderduk bij het doosje.

Samengevat het ventieltje werkt, maar naar mijn idee zitten de slangetjes niet goed.

Het onderdrukdoosje is heel simpel te controleren.
Slangetje eraf, ander stukje erop.
Dan met de mond er aan zuigen.
Is het doosje heel kan je met de tong het slangetje afsluiten en blijft het eraan hangen.
Zoniet, doosje stuk.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook