5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
Achterraam/achterklep C3 Pluriel gaat niet open, werkt niet
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 06 mei 2019 09:43 AM
  [ # 61 ]

Je achterklep gaat niet open, omdat het dakmotortje denkt dat het dakje niet gesloten is. Dat komt doordat de kabels en het tandwieltje van het dakje versleten zijn. Het motortje schiet over de tandjes (wat het gekraak veroorzaakt), waardoor het nulpunt (‘open’ of ‘gesloten’) niet goed gemeten wordt. Is met ongeveer 200 euro aan onderdelen en een paar kleine uurtjes klussen te verhelpen.

Pluriel dakjes zijn echt goed te repareren. Veel problemen komen door de versleten kabels en het tandwieltjes. Een ander probleem kunnen de interslides zijn, waarmee het dakje in de geleiders glijdt. Als daar wat kapot is, lekt het langs de zijruiten naar binnen. En er zijn nog 2-3 kleinere problemen (meestal zichtbaar door lekkage binnen). Maar allemaal goed te repareren, als je de juiste kennis maar hebt. En omdat er niet heel veel Pluriels zijn, hebben de meeste dealers geen kennis.

Neem eens contact op met het Pluriel Register Nederland; daar zitten wat experts die dit snappen.

Profiel  
 
Meervoud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-04-2015

- C3 Pluriel 1.4 Caractère (NL)=Côte d'Azur (B)
Gepost: 14 januari 2021 04:14 PM
  [ # 62 ]

Mijn ervaring is anders. Begin december startte de auto eens startte met een gonggeluid duidend op lage accu spanning…
Echter de weken erna startte de auto nog wel maar bleek de dynamo niet meer te hebben gewerkt, waardoor de accu van twee jaar oud steeds meer energie verloor. Het laadstroomlampje heeft nooit gewaarschuwd… Waarom niet?

Het gevolg van de vastzittende dynamo zijn een bijna lege accu door een niet werkende ecostand. Samen met de regen en de stilstand door corona tussen oud en nieuw ontstond door lekstroom kortsluiting bij de schakelaar van het achterraam toen ik die wilde openen… omdat er water kan blijven staan onder de CITROËN afdekplaat. Daarom kan de achterklep dus niet meer open.
Ik denk dat @Gerret ook zo’n soort probleem had.
Zie ook mijn bijdrage:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240147

Ik ben ervan overtuigd dat meerdere vage (dak/achterraam) problemen met de electronica onder de afdekplaat te wijten zijn aan water. Een droge standplaats voor de Pluriel is de oplossing om nog jaren plezier te hebben van deze unieke newtimer.
Meervoud

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 januari 2021 08:38 PM
  [ # 63 ]

Bij mij wilde achterruit ook al een tijdje niet meer ontgrendelen en dus niet open…
Het dak kon nog wel bediend worden (open en dicht schuiven met draaiknop).

Afgelopen tijd gespeurd en vandaag een kabelbreuk gevonden in de rechter kabel bundel naar de achterruit, zie foto.
Als ik deel van kabelbundel, waar ik naar wijs, beweeg dan begint er ineens van alles te klikken en zie ik zelfs een klein vonkje door de afscherming heen.
Volgende week bundel open maken en kijken of breuk te repareren is met een soldeer kabelverbinder, of dat het een vervangende kabelbundel wordt…

Na manipuleren van de kabelbundel ontgrendeld de achterruit wel weer, maar soms toch weer niet.
Dus ik moet het in ieder geval repareren.

Afbeelding Bijlagen
Pluriel_kabelbundel_achterruit_R_resize.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 januari 2021 09:22 PM
  [ # 64 ]

Ter info een uitgebreid verslag van wat er gebeurd is, en wat de verschijnselen waren:
Ter lering…

Verschijnselen
Tot een paar maanden geleden werkte schuifdak en achterruit prima.
Op een dag moest ik een paar hele grote bloembakken ophalen en vervoeren, waarvan één nog gevuld met planten. De achterklep en achterruit konden net niet dicht. Klep met een spanband vast gebonden. dat had ik al wel een paar keer eerder gedaan. Maar omdat de achterruit nu niet dicht kon en ik niet zo ver moest rijden, heb ik de achterruit open gelaten, zoals op foto. Dat was waarschijnlijk niet zo slim…
Tijdens rijden kreeg ik meldingen dat achterruit niet goed gesloten was, maar die negeerde ik. Alles leek verder goed te gaan en bloembak, met planten netjes afgeleverd.
Een tijdje later merkte ik dat achterruit soms niet wilde ontgrendelen. In het begin af en toe, maar het werd steeds vaker. Als het niet werkte, dan kreeg ik het, deze zomer, vaak wel aan de praat door de achterkant in de zon te zetten, dan kon ik de achterruit na een tijdje steeds wel weer ontgrendelen.
Maar dat ging na tijdje ook minder goed en na de zomer werd het kouder…

Na enige tijd bleek er nog een probleem op te duiken: als je de knop onder de achterruit indrukte, en de achterruit ontgrendelde dan niet, dan kon het schuifdak ook niet meer bediend worden, ongeacht de stand van het dak. Dus ik kon het soms niet meer sluiten en moest mijn Puriel overdekt stallen tegen eventuele regen. Later bleek de oplossing de auto op slot doen en ruim 10 minuten wachten, daarna kon het schuifdak alsnog gesloten gesloten worden.
De schuifdak reset procedure loste het probleem van de achterruit niet op.

Het najaar had ik niet zoveel zin en tijd om me er in te verdiepen, dus ik heb het maar een tijdje zo gelaten. Had ik ook een goed excuus om geen grote of rare dingen te hoeven vervoeren Smile

Detectie storing
Laatst toch maar de moed opgevat en op onderzoek uitgegaan.
Als ik op drukknop onder achterruit drukte ontgrendeld de achterruit niet.
Wel hoorde ik een klikje onder het dashboard, dus het signaal van de drukknop komt wel door. Knop werkt dus nog.
De storingen uitgelezen met Lexia. Storing schuifdak INALFA: “Tijdelijke storing Spanning oneindig”
Dat zei me niet zoveel. Storing gewist, maar probleem ging niet weg. Verder leek alles normaal.

Probleem: hoe krijg ik de achterruit open om de boel verder te inspecteren, zonder dat ontgrendeling werkt? Na enig speuren gelukkig de tip van René Jongejan van 2 oktober 2016 (#40) gevonden in dit draadje: afdekplaat los schroeven en stukje openwurmen en met haakje handmatig ontgrendelen.
Vervolgens het vergrendel en ontgrendel mechanisme handmatig proberen. Ook de groene microswitches ontdekt die René op 3 oktober gepost had,wat zijn die klein! Met een eerdere inspectie in de zomer had ik ze niet gevonden.
Na wat proberen kwam ik er bij toeval achter dat met achterruit open de ontgrendeling met de knop wel werkte! Nog sterker: in sommige standen wel, in andere niet. Klusmaat Peter er bij geroepen om mee te denken en al vrij snel hadden we verdachte kabelbundel gevonden Smile
Zoals in vorige post gemeld: manipuleren van de kabelbundel gaf klikjes en zelfs vonkjes die die door bescherming heen zichtbaar waren.

Door uitzetting door zonnewarmte in de zomer maakten de draden waarschijnlijk nog wel contact, daarom werkte die truuk.
De Lexia storing melding moet je in dit geval dus lezen als: er is draadbreuk, waardoor de spanning over de draad maximaal wordt. Jammer genoeg kon ik niet uitlezen in welk deelcomponent dat probleem zat, dat had me wat eerder op weg geholpen.

De klusmiddag liep ten einde, dus volgende keer als ik tijd heb de bundel los en open maken en kijken of de draadbreuk nog te repareren valt.

Conclusie:
Vermoedelijk heeft het rijden met een open achterruit, die vrolijk op en neer wapperde op de planten, de kabelbundel een keer bekneld, of zijn de draadjes in de kabelbundel zo vaak gebogen, dat er een draadbreuk is opgetreden.
Wijze les: niet meer met openstaande achterruit rondrijden dus!

Afbeelding Bijlagen
Pluriel_met_planten_resize.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 januari 2021 07:54 AM
  [ # 65 ]
Hydro schreef:

Volgende week bundel open maken en kijken of breuk te repareren is met een soldeer kabelverbinder.

Mijn advies uit eigen ervaring, niet solderen in een kabelboom.
Een soldering maakt het bros en de kans op een nieuwe breuk is aanzienlijk.

Ik gebruik voor een aderbreuk een kneldoorverbinder met krimpkous.
Iets dergelijks https://www.conrad.nl/p/stootverbinder-met-krimpkous-050-mm-volledig-geisoleerd-rood-conrad-components-739114-50-stuks-739114

 

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 25 januari 2021 03:57 PM
  [ # 66 ]

Ja, goed punt René: solderen is hier geen goed idee. very good

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 31 januari 2021 11:05 PM
  [ # 67 ]

Reparatie geklaard, mijn achterruit gaat weer normaal open. Very Happy

Er bleken maar liefst 3 draadjes gebroken te zijn: blauw, wit en zwart, zie foto.
Ik had al zo’n vermoeden dat mijn achterruit verwarming ook slecht werkte…

Ik moest de linnen kabelboom bekleding een stukje los snijden om kunststof mantel naar beneden te kunnen stropen. Met een stukje linnen kabelboom tape kon ik de kabelbundel weer keurig netjes maken. Het lijkt weer bijna origineel nu. Smile

Afbeelding Bijlagen
Pluriel_kabelbundel_achterruit_R_repartie01resize.jpgPluriel_kabelbundel_achterruit_R_repartie02resize.jpgPluriel_kabelbundel_achterruit_R_repartie03resize.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook