1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Banden DS7 20”
moreels geert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 30-12-2012

Gepost: 13 februari 2021 10:35 PM

Heb als optie de 20” velgen maar merk iets zeer raar tijdens het rustig kort afdraaien.
Zeker bij koud weer komt dit veel voor. Als ik kort afdraai om ergens in of uit te rijden is het net alsof te wielen tegen wringen en de banden over springen. Is zelfs niet alleen het gevoel in stuur, medepassagier hoort het zelfs.
Mee naar garage geweest en daar was verdikt dat het door de koude temperatuur komt van de banden.
Zou dus bij zachter weer beter of weg moeten zijn. Dat beloofd dus bij het rijden in de winter.
Is zeer onaangenaam en nog nooit meegemaakt. Is een gevoel alsof wielen slecht zijn uitgelijnd en het eene wiel een andere richting uit wil.

Nog mensen met dit probleem of ervaring

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 14 februari 2021 12:35 PM
  [ # 1 ]

De Peugeot 2008 heeft daar ook veel last van, vooral met de Goodyear banden… 195/60 R16 89H

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 14 februari 2021 05:43 PM
  [ # 2 ]

Ik heb hetzelfde met mijn C5 en zomerbanden. Alsof de voorwielen ieder maar met 1 bout vastzitten (en onder zijdelingse druk wieberen) of dat de uitlijning totaal verkeerd staat (en over het wegdek schuren). Mogelijk heb je hier iets aan ter duiding:
- Het komt bij mijn C5 voor op klinkers en niet op asfalt en zand.
- Met winterbanden (ander rubber nl zachter)  heeft de C5 er geen last van.
- Na check of de wielen vast zitten maak ik me er geen zorgen over (het hoort er bij, de APK levert geen spelingen op).
Tips:
- Het is dus plausibel wat de dealer denkt wat het is want bij lage temperatuur wordt rubber stugger. Dan even wachten op de lentezon.
- Misschien even testen of het fenomeen ook optreedt met wat lagere bandenspanning. Want banden die te hard zijn opgepompt verliezen   grip.
- Andere banden testen maar dat is natuurlijk een actie die nogal wat impact heeft (o.a. tijd en kosten).

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
moreels geert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 30-12-2012

Gepost: 14 februari 2021 06:02 PM
  [ # 3 ]

Bij mij ook goodyear F1 banden. Op mijn vorige wagen VW amarok waren deze echt super maar bij de DS7 lijken die bij koude heel wat minder;
Het lijkt er op als ze wat hebben gereden en dus wat warmer zijn dat het beter is maar als deze koud zijn, ja hallo wat is dit.
Snap niet dat ze deze gebruiken bij DS, gaan hier toch nogal vragen over hebben gehad veronderstel ik.
Bandenspanning al aangepast. Bij het verlaten van de garage stonden deze op 3kg nu op 2,4 zoals aangegeven door DS.
Even afwachten of dit probleem nog merkbaar is bij normale temperaturen.
Deze komen er aan, volgend weekend Rond de 1( graden zal verschil dus snel kunnen merken

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 16 februari 2021 06:57 AM
  [ # 4 ]

Heel herkenbaar, mijn Peugeot 308 Gti (ook EMP 2 platform) had dit destijds ook met zijn 19” Michelin Pilot Super Sport banden (235/35).
De eerste keer dat het koud was schrok ik me haast een breuk en gezien ik sowieso van plan was er winterbanden op te plaatsen is dat dan ook heel snel uitgevoerd. Continental’s op Ronal velgen en in de zelfde afmeting erop en het was onmiddellijk terug muisstil, nu ja de banden in alle geval toch Wink.
Onze Ds 7 E-tense heeft er echter geen last van maar die staat dan ook op (te?) smalle banden (Michelin 205/55/19) en een erg hoge bandendruk (voor 2,7 achter 2,9), maar ik merk ook daar bij koude een significante achteruitgang op comfort met behoorlijk wat meer bandengeruis en minder veercomfort. Dus ook deze lijken me ongeschikt om in de winter op rond te rijden en worden dus volgend seizoen asap vervangen door geschiktere exemplaren.
En off-topic ook even meegeven dat die banden op de E-tense aan een hels tempo verslijten vooral op de (elektrisch aangedreven) achteras. Zonder gekke rijstijl haal je om en bij de 15000km…. meer moet je echt niet verwachten big surprise. Gevolg van die smalle exemplaren en het onmiddellijk koppel van de electromotor? Dus ook niet zo’n gelukkige keuze en bovendien ben ik verre van blij met de Michelin exemplaren die er OEM op staan, dus ligt er al een extra stel velgen met meer normale afmetingen (235/50/19 en hopen maar betere eigenschappen) klaar voor de zomer. Waarna er op de origine velgen geschikter rubber komt om de wintermaanden van volgende jaren door te komen.

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 16 februari 2021 07:08 AM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 februari 2021 10:09 AM
  [ # 6 ]

Dat is wel wat simplistisch: Een moderne stuurgeometrie zorgt ervoor dat je veel minder last hebt van dat “Ackerman” probleem, we leven niet meer in het koets-tijdperk. Maar zo’n stuurgeometrie is ook een compromis tussen stuurgedrag, weggevoel etc. Mijn C5 uit 2005 had hier ook last van als je kort instuurde op een helling ( hetgeen ik voor de deur altijd doe). De wielen piepten dan ook hoorlijk in bepaalde parkeergarages, bijna 300.000 mee gereden verder. ( Company car, geen invloed op welke banden).

Een beetje variatie ( paar tiende bar)  in de bandendruk helpt soms, andere banden ook, maar ik zou ook eens vragen om de uitlijning te controleren, kan zijn dat er toch iets niet perfect is. Maar: Met die “moderne” grote wielen en heel platte banden is het risico op dit soort gedrag bij volledige stuuruitdraai groter. Zie het dan maar als een “design-feature”.
Voor gedrag in de winter, en zeker in de sneeuw zij smallere hogere banden een betere keuze, maar “het oog wil ook wat” dat begrijp ik.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 16 februari 2021 02:45 PM
  [ # 7 ]

Als je de eerste link leest, zie dat ook bij moderne auto’s (door het ackerman principe) een stuurfout gecreëerd wordt die bij circa 10 graden stuuruitslag 0 is, ga je verder insturen zie de stuurfout rap groter worden.
Als je smalle banden hebt, de bandenspanning hoog hebt enz. is het effect niet minder, maar minder merkbaar.
Zie ook Uitspoor in de bocht (welke ook genoemd wordt in de eerste link) daar wordt expliciet gesproken over moderne auto’s
https://www.mvwautotechniek.nl/uitspoor-in-de-bocht/

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 16 februari 2021 05:42 PM
  [ # 8 ]

Ik,heb onder mijn CRV Michelin Latidude banden.
Top band, ook nu de afgelopen weken.
Heb zelfs de wb in het tuinhuis laten liggen.

Echt een aanrader voor een SUV

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 februari 2021 06:10 PM
  [ # 9 ]
maestro12 schreef:

Als je de eerste link leest, zie dat ook bij moderne auto’s (door het ackerman principe) een stuurfout gecreëerd wordt die bij circa 10 graden stuuruitslag 0 is, ga je verder insturen zie de stuurfout rap groter worden.
Als je smalle banden hebt, de bandenspanning hoog hebt enz. is het effect niet minder, maar minder merkbaar.
Zie ook Uitspoor in de bocht (welke ook genoemd wordt in de eerste link) daar wordt expliciet gesproken over moderne auto’s
https://www.mvwautotechniek.nl/uitspoor-in-de-bocht/

Daar kan ik het helaas niet mee eens zijn: Het verhaal van MvW lijkt wel rechtstreeks te komen uit een oud leerboek over automobieltechniek dat ik in de jaren 80 een goed bekeken heb, goed om de basis te begrijpen maar niet goed genoeg voor een moderne ophanging.
Je kunt tegenwoordig geen wielophanging meer goed bekijken met een 2 dimensionaal model:Dat werkt goed voor een Morgan met glijdende fusees, maar de ophanging van bijvoorbeeld een DS7 is veel complexer en met goed reden!
De fabrikanten gebruiken nu al vele jaren computer modellen die het rijgedrag voorspellen, ook als de auto in de bocht inveert bijvoorbeeld, dan kun je rekening houden met de stand van de fusee pennen, de draaicirkel van de stuurarmen , de invering etc. Dat is met de ophanging van het EMP2 platform noodzaak. Dat gaat van een “McPherson” via een pseudo McPherson naar een soort triangle systeem: Een paar millimeter meer of minder ET voor de velg kan al veel invloed hebben in zo’n geval.

Mijn conclusie voor de TS blijft: Controleer de wielophanging: uit/toespoor/caster/camber, misschien eens andere banden proberen maar het kan best zijn dat je er mee moet leven.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
moreels geert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 30-12-2012

Gepost: 16 februari 2021 06:24 PM
  [ # 10 ]

Bedankt voor de reacties hier boven.
Echter vind ik dit probleem zeer vreemd. Nu het minder koud is is het beter maar niet weg.
Heb al veel nieuwe voertuigen gehad en ook met lage profielbanden gereden maar dit heb ik nog nooit gemerkt tenzij bij een slechte uitlijning.

Even meegeven dat voertuig amper een maand oud is en 1400km heeft.
Zou niet de eerste keer zijn dat een voertuig van uit fabriek een slechte uitlijning heeft.
Met zekerheid dat ze in de garage niet hebben gekeken of uitlijning ok is.
Wel of alles goed vast stond en met technieker een proefrit gaan doen. Hij wist waar ik het over had maar op dat moment had voertuig er veel minder last van omdat banden al waren warm gereden.
Reden lag enkel aan banden door de koude temperatuur volgens technieker. Toch twijfel ik aan uitlijning

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 17 februari 2021 07:31 AM
  [ # 11 ]

Uitlijning zou je kunnen laten nazien of vragen dat ze dit doen maar ik ben 99 % zeker dat dit enkel maar zal uitwijzen dat het binnen de normen is.
Mijn ervaring is dat het vrijwel altijd op een uitzondering na binnen de normen is, vroeger jaren en zelfs nog niet zo lang terug was het wel zo dat er heel regelmatig een Peugeot, Citroën het fabriek verliet met een scheve stuurstand. De uitlijningswaardes zelf waren zowat altijd echter wel o.k., onbegrijpelijk vond ik dergelijke nonchalance Mad. Maar alle Ds modellen die ik de laatste tijd gereden heb hadden hier totaal geen last meer van en alle sturen stonden echt perfect recht, ook daar wordt nu eindelijk de zorg aan gegeven die nodig is.
Ik acht de kans dus vrij klein dat er daar iets mis zou zijn maar je weet nooit dat er toch eentje met een fout buiten gegaan is, maar bij mijn Gti die hetzelfde fenomeen had was de uitlijning zelfs opvallend goed Very Happy.
Misschien een minder goede serie banden, wij hebben ooit een fonkelnieuwe C3 gehad met Michelin’s die vanaf 70 km/u zo’n verschrikkelijk lawaai maakten dat je er bijna schrik van kreeg. Vraag eens of ze er een ander stel kunnen op plaatsen als proef.
Maar zoals Citroensmgz reeds aanhaalde kan het best zijn dat je er moet mee leren leven, persoonlijk zou ik in dit geval het daar ook wat lastig mee hebben maar het sowieso oplossen door een fraai set wintervelgen met winterbanden aan te schaffen in maatje normaler (19”).

Profiel  
 
moreels geert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 30-12-2012

Gepost: 17 februari 2021 06:13 PM
  [ # 12 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Eerder een VW beetle gehad en deze kwam van fabriek af met een slechte uitlijning.
Laat ons veronderstellen dat uitlijning ok is dan vind ik het nog niet kunnen van DS dat ze dit type banden gebruiken.
Er zijn merken en types genoeg om dit fenomeen te voorkomen. 19” of een 2de set velgen overweeg ik niet. Ik ben van mening als je dergelijk voertuig aanschaft dan moet het goed zijn.
Ik wacht even af wat het zegt met deze temperaturen maar vermoed dat het veel beter is.
Ga er zeker de garage binnenkort over spreken en zien wat er uit de bus komt.

Profiel  
 
moreels geert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 30-12-2012

Gepost: 22 december 2021 06:05 PM
  [ # 13 ]

Ondertussen bijna een jaar verder en 16000km. In zomer was het ok maar nu het deze week koud is is het een ramp.
Uitlijning laten controleren en is ok.
De garage laten mee rijden en op dat moment viel het mee maar had al 30km gereden. Dan zijn banden warmer en is het veel beter. Als ik hier thuis vertrek is het lasof de wde banden er gaan vanaf springen. Word al wat moedeloos van.
Al veel wegens gehad tevens ook met laag profiel banden, nog nooit mee gemaakt. Een ramp kan ik het zeker noemen

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 28 december 2021 09:37 PM
  [ # 14 ]

Onze Ds 7 E-tense 4x4 heeft er totaal geen last van maar die staat dan ook op wat smallere 19” wielen. Onlangs kwam ik op de supermarktparking een vrij grote Audi SUV tegen en toen die aan lage snelheid vrij scherp af draaide was het een kabaal van jewelste en dat terwijl het nog helemaal niet zo koud was, de eigenaar zat er duidelijk verveeld mee. Waren ook serieuze wielen die eronder stonden, ik dacht 21” en Goodyear banden. Het is mooi die grote velgen maar er zitten ook wat nadelen aan, waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dit normaal is. Mocht ik me er zo aan ergeren dan ging ik echt voor ander stel velgen en/of banden die geschikter zijn bij lage temperaturen.

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 29 december 2021 07:57 AM
  [ # 15 ]

Dat blijft het (anti)Ackerman effect, bij bredere banden/slechter profiel/verlaagde grip.
Ondanks een eerdere uitleg van Citroensmgz, blijft het ackerman effect altijd aanwezig, juist ook bij moderne auto’s, sterker nog dit wordt zelfs bewust gebruikt om bepaalde stuur eigenschappen te bereiken.
Voor de liefhebbers, zoek eens op (Anti-)Ackerman.

Kort gezegd, grotere rechtuitstabiliteit op hogere snelheden leidt bijna altijd tot een groter merkbaar Ackerman effect op zeer lage snelheden.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook