17 van de 21
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
   
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive, olieperikelen & de rest
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 februari 2021 06:52 PM
  [ # 241 ]

Gewoon bij de dealer.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 20 februari 2021 07:09 PM
  [ # 242 ]
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 mei 2021 11:04 AM
  [ # 243 ]

Het was enige tijd rustig, maar in de loop van april liet het druklager blijken dat die zich in een terminale fase bevond. Km-stand nu ca. 143 K, ik vond het wel wat aan de vroege kant.
Dus maar een koppelingsset besteld en een paar keerringen.

De demontage van de bak ging niet zonder slag of stoot.
Als eerste besloot de linker fuseekogel zich hevig te verzetten tegen loskomen na 12 jaar vast gezeten te hebben, maar na enkele verwoede pogingen met de inzet van een steeds grotere mate van grof geweld gaf hij toch op.

Daarna de volgende hobbel, de rechter aandrijfas. Deze heeft een tussenlager, wat in een aluminium huis zit, wat op zijn beurt met 3 bouten en 2 paspennen op de achterzijde van het blok zit.
Men raadt het al, het lager zat vast gecorrodeerd in het lagerhuis.

Uiteindelijk eerst maar de bak verwijderd, daarna kon het huis van de paspennen en het geheel naar rechts weg.
In de bankschroef met een zware bankhamer de boel uit elkaar weten te krijgen.

Bij het opschuiven van de bak regende het kogeltjes.

Wat bleek, het druklager was overleden omdat het kunststof kooitje in het lager, wat de kogeltjes op hun plek moet houden, volledig verdwenen was.
De koppeling wordt hydraulisch bediend, daardoor ligt het druklager altijd aan op de drukgroep, maar draait daardoor ook altijd mee. Naar mijn idee is dit niet bevorderlijk voor de levensduur ervan.

Vliegwiel geblokkeerd en drukgroep los gehaald.

Oud naast nieuw, het was Sachs en het wordt weer Sachs.

De oude drukgroep toont wel een blauwe verkleuring, waardoor voor mij nog onbekend.

Zowel het oude als het nieuwe druklager was/is van Sachs, maar wordt blijkbaar door SKF gemaakt.

Ook de koppelingsplaat oud en nieuw.

Bij de oude plaat zijn 2 van de 4 dempingsveren al dusdanig vermoeid dat ze met de hand te bewegen zijn, dat was overigens al merkbaar bij het laten opkomen van de koppeling.

Het nieuwe spul netjes gecentreerd gemonteerd.

En daarna in omgekeerde volgorde alles weer gemonteerd, waar nodig met een lik montagepasta om te voorkomen dat het een volgende keer wederom niet los wil komen.

De bolide kan op dit vlak dus weer 1,5 ton vooruit, de volgende koppelingswissel zal dan wel bij een nieuwe eigenaar zijn.

Tot slot nog dank aan René Hoekstra voor zijn digitale bijdrage aan deze klus.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 21 mei 2021 12:06 PM
  [ # 244 ]

Dat is een aardige klus geweest en zeker niet overbodig zo te lezen.

Graag gedaan very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 22 mei 2021 06:42 AM
  [ # 245 ]

even een vraagje, voor ik iemand een verkeerd advies geef…....

de C3 Picasso 1.6 Vti (2009) dat is toch niet de beruchte THP motor of kent deze motor dezelfde reputatie/probemen?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 mei 2021 07:19 AM
  [ # 246 ]

Jouw vraag hoort naar mijn idee niet thuis in dit topic wat over mijn auto gaat.

Het antwoord is overigens nee, al zijn ze wel familie.
Gewoon even de zoekfunctie gebruiken, dit forum staat er vol mee.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 22 mei 2021 07:21 AM
  [ # 247 ]

ok, dank voor je antwoord en excuus was me er even niet bewust van . Wellicht kan de moderator het topic verplaatsen. Dat kan ik neem ik aan niet zelf.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 juli 2021 10:32 AM
  [ # 248 ]

Afgelopen zaterdag de Picasso van 2 nieuwe achterbanden laten voorzien.

Ik hanteer daarbij altijd het volgende, de achterwielen naar de vooras en de nieuwe banden op de achteras.
Dan heb je altijd de beste banden op de achteras, zoals het hoort bij een voorwielaandrijver, en slijt je op de vooras de mindere banden op, hierdoor nooit “nog niet versleten maar wel uitgedroogde meuk” achter.

De auto stond op Uniroyal Rainsport 3 voor en Rainsport 5 achter.
Op zich prima banden, slijten alleen wat sneller dan ik met Michelins gewend was, en het type 3 heeft last van cuppen als deze achter gemonteerd is.
Type 5 met een iets gewijzigde profiel heeft er weer geen last van.

Nu overigens gekozen voor Hankook Ventus Prime 3, mede op basis van https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest/testresultaten-2018-205-55-r-16-v/hankook-ventus-prime-3-k125

Prima betaalbaar, kostte minder dan € 80,- per stuk en met een beoordeling “goed”.
Hier maar eens ervaring mee op doen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 september 2021 01:04 PM
  [ # 249 ]

Vandaag weer een verse APK gescoord, zonder op-en/of aanmerkingen.
Maar niet nadat ik 3 weken terug een nieuwe complete uitlaat er onder geschroefd had.

Nog een kleine 1000 km tot de volgende beurt bij 150k km.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 10 september 2021 08:02 AM
  [ # 250 ]

Top, very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 oktober 2021 12:25 PM
  [ # 251 ]

Gister de 150 K km bereikt en de motor voorzien van verse motorolie inclusief nieuw filter.
Eerst een flesje Forte New Generation Motorflush erin gedaan en een stukje gereden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 03 oktober 2021 12:36 PM
  [ # 252 ]

Top, je kan er weer even tegen.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 03 oktober 2021 09:54 PM
  [ # 253 ]
René Jongejan schreef:

Wat bleek, het druklager was overleden omdat het kunststof kooitje in het lager, wat de kogeltjes op hun plek moet houden, volledig verdwenen was.
De koppeling wordt hydraulisch bediend, daardoor ligt het druklager altijd aan op de drukgroep, maar draait daardoor ook altijd mee. Naar mijn idee is dit niet bevorderlijk voor de levensduur ervan.

Een maand geleden hetzelfde gehad met mijn C4 Picasso, druklager ook overleden, bij 263.000 weliswaar, maar de koppeling was nog niet aan zijn einde. Ik rij dan ook eigenlijk alleen maar lange afstanden, en dan loop je ertegenaan dat het druklager eerder gaat dan de koppeling doordat het altijd meedraait.

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 maart 2022 10:09 AM
  [ # 254 ]

Vorige week maar weer eens te skiën geweest, was al weer 2 jaar terug.

Normaal is het vertrek in de nacht van vrijdag op zaterdag om ca. 02:00 h, maar door Eunice de plannen gewijzigd.

Dus al vrijdagmorgen op pad gegaan en een overnachting halverwege gemaakt.

Vlak voor het vertrek op zaterdagmorgen geconstateerd dat LA de band leeg was.
De oorzaak was snel gevonden, op de 1ste reisdag overigens niets van gemerkt.

Toen op pad naar de lokale bandenboer, gelukkig zat die op slechts 750 m en was al om 08:00 h open.
Ik was wel al klant nr. 3.

Er even een prop in laten trekken en met een uur vertraging weer op pad.

Ruim 1900 km v.v. gemaakt, bijna volledig snelweg.
Voor vertrek nog 1 l olie bijgevuld en voor aanvang van de terugreis wederom een ½e.

Gemiddeld brandstofverbruik 1 op 14,6.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 01 maart 2022 03:47 PM
  [ # 255 ]

Dat lijkt wel een “standaard-euvel” te worden Rolling Eyes

Een paar weken geleden had ik hetzelfde bij ons C-Eendje, in de rechter achterband. Is gerepareerd met zo’n veter.

En gisteren is de linker achterband van mijn C5AC-Hy ontdaan van een scherpe schroef die ‘m langzaam deed leeglopen.
Ook daar is zo’n veter ingestopt.

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor !!

Profiel  
 
 
17 van de 21
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook