2 van de 13
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
2.5 TD break
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 20 februari 2021 11:01 PM
  [ # 16 ]

Hij zit daar rechtsvoor, compressortje zou kunnen. t is 13 jaar+ geleden.

Voor de koppeling moet de motor eruit, ik heb bij 22000km een koprevisie gehad, sindsdien lekt er wat olie rechtsachter het blok. Er zit wat speling op een stuurkogel, binnenste, of de stuurbekrachtiging aansluiting.
Verder wil ik t subframe goed kunnen inspecteren.

Alle riemen ed is wel n stuk eenvoudiger met blok eruit hoor. Ik heb al een aantal keren met mijn handen klem gezeten…

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 20 februari 2021 11:09 PM
  [ # 17 ]

Bij mij lekt ze ook wat olie rechtsachter, is al een paar jaar zo, kan ook uit de EGR klep komen, die had ik eerst afgeschakeld door de slang die de klep stuurt af te koppelen maar toen de egr klep begon te lekken en er roetwolken onder de motorkap kwamen en het naar uitlaatgassen begon te ruiken in de auto heb ik de hele egr klep maar verwijderd.

Ik heb me nooit echt druk gemaakt om de olielekkage, het is meer zweten dan lekken en volgens mijn garage was het ook niets om je druk om te maken.

Maar als je het blok eruit haalt en achter de oorzaak kan komen ben ik wel benieuwd en zou het fijn vinden als je het hier op het forum laat weten.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 20 februari 2021 11:12 PM
  [ # 18 ]

Zekers, zal proberen alles ook in beeld vast te leggen. Maar omdat t begon na die koprevisie denk ik dat t een pakking van in- of uitlaatspruitstuk is. Maar we gaan t zien

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 21 februari 2021 08:34 AM
  [ # 19 ]

Leuk! Ik hoop dat je gauw weer kan genieten van deze fijne cruise dame, dat je klussen een beetje voorspoedig verlopen en dat je voldoende hebt gespaard om de wegenbelasting te betalen Laughing
Want dat is echt belachelijk wat je daar voor moet neertellen, ik betaal per jaar meer aan wegenbelasting dan de aanschafprijs van de dame.

Maar wat ik zo op de foto’s zag is je dame nog goed genoeg voor vele kilometers plezier.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 21 februari 2021 09:10 PM
  [ # 20 ]

Mocht je nou de EGR klep willen demonteren, ik heb het inlaathuis afgedicht met behulp van twee grote stalen sluitringen, 1 aan de buitenzijde en 1 aan de binnenzijde van het huis, vloeibare pakking ertussen en het geheel met bout en moer geklemd. Die bout en moer met borgvloeistof vastgezet, de bout en moer zorgden voor afdichting van het gat in de sluitringen.

De kant van de uitlaat een klein stukje pijp naar de EGR klep laten zitten, daar doorgezaagd en een plaatje er op gelast, misschien kan dit ook zonder stukje pijp maar dit was makkelijker omdat het blok bij mij nog in de auto hing.

Er zijn vast nog wel andere en misschien mooiere of betere oplossingen maar zo heb ik het gedaan.

Wees voorzichtig met het er uit halen van je motorblok, koppel eerst de EGR klep af want anders heb je kans dat je de bussen in het kunststof inlaathuis lostrekt.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 22 februari 2021 06:54 PM
  [ # 21 ]

Ik zou die EGR klep toch ook buitenwerking kunnnen stellen met zo iets?

Afbeelding Bijlagen
EGRplaatje.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 22 februari 2021 08:34 PM
  [ # 22 ]

Ja, aan de kant van het inlaathuis wel denk ik, maar ik had niet zo iets.

Aan de kant van de uitlaat niet.

En ik had een scheur in het buisje van de uitlaat naar de klep, eigenlijk gewoon een lekke uitlaat dus.

Zo te zien op bijgevoegde foto zou je denken dat je de uitlaat ook met een bout dicht moet kunnen draaien.

Afbeelding Bijlagen
EGR_klep.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 12 maart 2021 05:57 PM
  [ # 23 ]

Vandaag maar van start. Na 13 jaar lag ze onderuitgezakt, dus voorzichtig opgekrikt, multriem, spanner, veer en krukaspoelie eraf, en met boormachien de HD pomp rond. En zowaar, de dame verheft zich. Nog wat zaken verwijdert en auto nu op bokken gezet. Helaas wel wat roest binnenzijde achterste kriksteunen gezien.
Verder hangt er een beschermplaat achter onder de tank waar de SMAC bol zit. Die viel in stukken uit elkaar.

Afbeelding Bijlagen
IMG_5825(1).jpgIMG_5829(1).JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 12 maart 2021 06:06 PM
  [ # 24 ]

Toch wel handig hier de troep af en toe weg te halen

Afbeelding Bijlagen
IMG_5831(1).JPGIMG_5832(1).JPGIMG_5833(1).JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 12 maart 2021 06:08 PM
  [ # 25 ]

En hoog op de benen

Afbeelding Bijlagen
IMG_5834(1).JPGIMG_5835(1).JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 19 maart 2021 06:55 PM
  [ # 26 ]

Vandaag maar weer verder. Front eraf, en alle electrische aansluitingen verwijderd, en dat zijn er nogal wat.
Vloeistoffen afgetapt, de koelvloeistof bleek uitgekristalliseerd te zijn, zal thermostaat toch ook even verwijderen om in het blok ook even te kijken.

Radiateur was linksvoor dichtgeolied. Multiriem en spanner waren ook al vet. Waar t vandaan komt heb ik nog niet gezien

Roest aan subframe, waar ik wat bang voor was, viel erg mee. Wel een verstuiver die los zat…

Afbeelding Bijlagen
IMG_5851(1).jpgIMG_5844(1).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 19 maart 2021 07:05 PM
  [ # 27 ]

Nog even een vraag: voor op de brandstofpomp zit een deksel dat verbonden is met de intertieschakelaar. Die moet eigenlijk los. Kun je die ongestraft opendraaien? Zie de 2e foto

Afbeelding Bijlagen
IMG_5856(1).jpgIMG_5846(1).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 19 maart 2021 08:04 PM
  [ # 28 ]
Jaaps schreef:

Radiateur was linksvoor dichtgeolied. Multiriem en spanner waren ook al vet. Waar t vandaan komt heb ik nog niet gezien

Lekt het net als in dit forum thread misschien onder de oliekoeler?
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215382

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 19 maart 2021 08:25 PM
  [ # 29 ]
Jaaps schreef:

Nog even een vraag: voor op de brandstofpomp zit een deksel dat verbonden is met de intertieschakelaar. Die moet eigenlijk los. Kun je die ongestraft opendraaien? Zie de 2e foto

Waarom moet die los? Ik weet niet of je dat deksel zo los kunt draaien. Ik heb het nooit gedaan.

Heb je iets aan een werkplaatshandboek in het Engels trouwens?

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 20 maart 2021 08:26 AM
  [ # 30 ]

Die oliekoeler zou goed kunnen Ed, viel me 1e keer al op dat er wat olie om het filter heen stond.
Ik zag dat de laatste verversing ooit door de firma Brezan is gedaan, mijn carterplug kon ik nauwelijks losdraaien, misschien hebben ze het filter ook flink aangezwengeld.

Wat betreft die pomp: brandstofpomp blijft op het blok zitten bij demontage, die bedrading loopt naar de ECU, ik heb nog niet geen andere mogelijkheid gezien dit ergens te scheiden.
WPH Engels en Zweeds heb ik

Profiel  
 
 
2 van de 13
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook