22 van de 23
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 Volgende > 
   
De C5 van Penny Lane - Persbericht
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 februari 2021 04:16 AM
  [ # 316 ]

Nou, ik ging er meer vanuit dat de rest van de klauw ook nog wel een keer gaat muiten. Als die handremmen om de haverklap blijven vastlopen wordt het gewoon tijd om er maar weer eens 3 meier aan tegenaan te gooien voor een setje frisse klauwen.

Of om ‘m alsnog de deur uit te werken.

Maar voorlopig zou-ie weer even zonder al te veel gezeur door moeten kunnen, dus dat zien we allemaal later wel weer eens.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 februari 2021 08:20 AM
  [ # 317 ]

Starten - lopen. Op drie poten. OK, dat gebeurd met koud, vochtig weer vaker, gaat wel over als de secundaire luchtpomp straks uitschakelt. Maar nee.

Er schakelen nog twee cilinders af en de boel gaat in volle storing. Daarna ben ik terug naar huis gekropen met willekeurig ontstekende cilinders. Vlak voordat ik thuis was sprong ineens alles weer bij, maar dan heb je de hele tinnef wel weer in volledige storing liggen.

Dat wordt dan maar weer uitlezen en kijken wat er allemaal nu weer voor meldingen in staan, maar uitvogelen wat dan de root cause is wordt nog een hele sport. Maar waar kom je dan weer in terecht?

Het is volgens mij ook gewoon tijd om ‘m weg te flikkeren. Wát een onbetrouwbaar prul van een ding is die C5 hmz

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 februari 2021 09:17 AM
  [ # 318 ]

Uitgelezen.

Er zijn géén storingen opgeslagen in het MM. Het is niet mogelijk om de storing te resetten, dus de storing uitlaatgas, het motormanagement-lampje, het service-lampje en de paniek-piep van de BSI staan nu aan. Voorgoed, kennelijk. Ook de boel belazeren door de lambdasonde af te koppelen helpt niet meer. De BSI zelf heeft ook geen storingen opgeslagen, dus daarlangs kan ik er ook niks mee. Elders in de systemen zijn er ook geen nieuwe storingen bijgekomen, dus er is niets te vinden waardoor deze verschijnselen kunnen worden verklaard.

Dat wil zeggen: natuurlijk is het wel te verklaren (vocht, gare bekabeling, whatever) maar dan slaat het weer nergens op dat er wel een storingsmelding wordt weergegeven op het dashboard maar dat die met Lexia onvindbaar is en dus ook niet te resetten is. Dan kom je toch uit op ‘met onderdelen naar het probleem smijten tot het over is’ en daar begin ik dus niet aan.

Momenteel wil het kreng wel gewoon lopen, dus ik heb een ontzettend sterke neiging om de tellerbak uit de auto te hengelen en de lampjes voor MM en ‘service’ er maar gewoon uit te trekken. Hij kan nu ook geen meldingen meer weergeven omdat er namelijk nu *altijd* een melding op staat, dus je hebt geen zak meer aan die lampen en ze zijn wel bloedirritant. En zin om er meer aandacht aan te besteden heb ik niet. Hij stort vanzelf in immers, daar hoef ik verder niks voor te doen. Kan-ie dan fijn de pers in.

Wat een ongelooflijk stuk vuil is die C5.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 februari 2021 10:26 AM
  [ # 319 ]

Inmiddels heb ik de ECU los gehad. Dat hielp niet. De BSI is inmiddels ook van de stroom af geweest. Géén resultaat. Het lijkt er dus op dat ik die lampen er maar uit moet halen om daar niet continu tegenaan te moeten kijken.

De elektronica van dat hok is gewoon vergriept. Dat wordt echt nooit meer wat en dan zeker niet in de zin van een auto waar je een beetje op vertrouwen kunt. Serieus tijd om afscheid te gaan nemen dus, want vechten met kabelbomen en dat soort gelazer heb ik niet echt trek meer in. Daarvoor heeft die perenkist me al teveel stunts getrokken.

Zo’n C5, ik weet ‘t niet hoor. Blijkbaar is het niks voor mij.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 27 februari 2021 10:31 AM
  [ # 320 ]

Ik zou dan toch nog eens de BSM onder de loep nemen. Als in: vervangen.
Ik blijf toch denken dat dat het is. Als die 1 keer over de zeik is, komt dat niet vanzelf weer in orde, die moet dan op zijn minst leeg gehaald worden, op nieuw “geïnstalleerd” en opnieuw geïnitialiseerd worden. Dan heb je best kans dat alles opgelost is en er weer jaren tegen kan.
Net als bij mijn C5 destijds.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 februari 2021 10:47 AM
  [ # 321 ]

De BSI bedoel je? Ja. Nou. Die ga ik dus niet meer vervangen. Wat een geouwehoer… Dat is óf duur (nieuwe, geprogrammeerd op VIN, alle aanpassingen moeten opnieuw, boel gelazer) óf je kunt meteen ook een ECU en als je pech hebt een setje sloten gaan lopen verwisselen.

En dan moet je nóg hopen dat het probleem niet door een gare motorkabelboom wordt veroorzaakt.

Ik zie niet aankomen dat dat ding betrouwbaar wordt. Vanaf hier is elke dag die dat ding doorkomt zonder me te laten staan pure mazzel, wat je er ook aan wilt doen. En dan heb ik zo de indruk dat ik daar niet op zit te wachten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 27 februari 2021 12:14 PM
  [ # 322 ]

Ach ja, die kabelboom was ik even vergeten… Sja, dan blijven er weinig opties over. Jammer.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 28 februari 2021 12:41 PM
  [ # 323 ]

Toch zou het jammer zijn als je dat ding terugstuurt naar de Hoogovens, want dan missen wij hier dat kostelijke proza!
Doorzetten! Tanden op elkaar!

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2021 02:26 PM
  [ # 324 ]

Ja, ik hoop stiekum ook dat er regelmatig iets mis mee is!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 28 februari 2021 08:36 PM
  [ # 325 ]

Ja, ik vind het ook een mooi avontuur om te volgen met jouw C5, Derk. Net als: Vroeger gaf je een ferme klap op de TV en dan deed die het weer even. Dat gaf de burger moed.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 februari 2021 09:05 PM
  [ # 326 ]

Nou ja, dat kán natuurlijk allemaal wel, dat is op zich ook niet echt een oninteressant project, maar het punt is ook: ik heb nog twee Citroëns voor de lol staan en één donor. Die zijn momenteel alledrie aan hun welverdiende aandacht toe (opknappen resp. demonteren). Die C5 is er om mijn dagelijks vervoer in stijl te houden, maar goed: die is nu ook (en bovendien alwéér) stuk. Dat had ik veel liever niet gehad, want het is een fijne auto en het is mijn normale vervoermiddel. Het was ook voor het eerst in tijden dat er iets op de dam stond met nog iets van een fatsoenlijke uitstraling, zeker nadat ik ‘m weer een beetje benet had. Maar goed, het komt er dan nu op neer dat, als ik deze kist ook aanhoud, ik *drie* project-Citroëns en een sloper heb staan en *geen* dagelijks vervoer. En allemaal voor onbepaalde tijd op stilstand gezet. Dat is duidelijk een sub-optimale situatie. Daar moet dan op een gegeven moment een keer in gesneden worden. En dan is die C5, mede op basis van het eindeloze getreiter van dat ding, wel de minst leuke auto die er staat.

Keuzes, keuzes huh Maar de vraag mag natuurlijk altijd zijn wie ‘m komt redden…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 28 februari 2021 10:32 PM
  [ # 327 ]

Samengevat: fijne auto, teveel muiterij.

Overigens volg ik dit draadje ook nog steeds graag.

Wat is eigenlijk de km.stand nu en hoeveel heb je er sinds aanschaf mee gereden?

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 maart 2021 10:30 AM
  [ # 328 ]

Kilometerstand is momenteel zo’n 195.000, ik heb er een goeie 7.000 kilometer mee gereden dus.  Tijd voor hydrauliek-onderhoud zo’n beetje, de voorste remklauwen moeten eigenlijk eens vervangen worden omdat de handremmechanieken echt minder worden, airco doet ‘t niet meer (leeg waarschijnlijk), spiegelverwarming stuk (de elementjes zullen wel overleden zijn), automatisch venster sluiten bij regen raadselachtig om zeep (maar da’s achteraf eerder een zegen), automatisch inschakelen van de verlichting uitgeschakeld wegens storinkje in de Com2000 (linker lintkabeltje beschadigd, is met wat priegelwerk te herstellen), de bekleding wordt zeer des C5 wat losjes (waar je niks aan doet ook, dat is bij letterlijk elke C5-I zo, dus je vindt geen strakke spullen meer).

Verder heb ik ‘t ding nu eindelijk redelijk netjes en mechanisch voor elkaar. Er ligt voor een klein vermogen aan bonnetjes voor onderdelen; gebruikt, nieuw, origineel, imitatie… Er ligt nog een complete nieuwe distributieset voor klaar (D-riem/rollen/waterpomp/achterste nokkenaspoelie, toch 2 meier aan onderdelen) omdat pas toen ik dat wilde gaan vervangen bleek dat dat al vervangen was (behalve die poelie). Er zit een nieuwe bovenste reactiesteun in, de onderste lijkt eraan te komen. Er zitten nieuwe lekzakken onder aan de achterkant. Er zitten pas nieuwe ADALs in. De achterste remklauwen zijn vervangen (gebruikte klauwen van 7 en 9 jaar jonger), vooraan nieuwe schijven en blokken, voorop nog nette, maar goeikope banden van Landsail, achterop vrijwel nieuwe Pirelli Cinturato’s. Bobinerail is kort geleden vervangen (maar na al die vreemde verschijnselen garandeer ik ‘m niet). Ik heb ‘m vorige weekend net gewassen, gewaxt en uitgezogen. Er ligt nog voor ongeveer 80 euro aan Gulf E5 benzine in de tank. Gemiddeld verbruik op de boordcomputer 7,1L/100km (1:14,1). Ik heb op 7.000 kilometer nog niet naar het oliepeil hoeven kijken; dat is dus ook al gewoon prima voor een 20 jaar oude EW10. Kleppendekseltjes zijn niet meer 100% dicht, maar dat verlies is nog gering. De katalysator is oud aan het worden, maar ik heb ‘m met weinig moeite nog een keer op kunnen knappen. Alle boekjes aanwezig, boordgereedschap aanwezig & bagagenet aanwezig. Kortom, je kunt gemakkelijk een veel erger lijk vinden dan deze (maar dan 1 die het waarschijnlijk gewoon wél doet).

Afijn, die auto heeft de afgelopen tijd best nog wel goudgeld gekost om ‘m te fatsoeneren en technisch voor elkaar te maken. Had ik ‘t allemaal ook nog uit moeten besteden, dan had ik er met groot gemak een 10 jaar jongere C5 voor in de plaats kunnen scoren (met bijbehorende andere drama’s natuurlijk, maar toch). Ook eigenwijzigheid natuurlijk, want dat ‘m een keer een elektronische storing de nek om ging draaien had ik aan kunnen zien komen nadat ik op dag drie ongeveer van het eigenaarschap de motorkabelboom al stond te repareren. Maar goed, je wilt ook niet te snel opgeven. Nu kom ik op een punt dat die kar er heel redelijk uit ziet en knap stuurt, maar dat ik eigenlijk niet weet of ik comfortabel reis of comfortabel strand. Puur omdat de elektronica steeds harder gaat muiten.

Het is ook niet voor het eerst dat ik een C5-I aan dergelijke ellende heen zie gaan trouwens, vooral die motorkabelbomen worden niet betrouwbaar op een goeie manier oud. Ze kunnen kennelijk niet goed tegen de dampen in zo’n motorruimte en ik vermoed dat al die warmtecycli onder de kap ze ook niet helpen. Ik zou ook niet weten uit wat voor een auto je een betere boom met dezelfde pinout zou kunnen trekken (want ik heb best wel betere kabelbomen gezien in o.a. Xsara Picasso’s en 307’s van een paar jaar jonger). Nou kun je ook daar weer gereedschap voor halen en de boel verpinnen als het moet, maar dan heb je ook weer de gedetailleerde pinouts met alle adernummers en -functies nodig en je moet hopen dat alle strengen voldoende lengte hebben (locatie van de ECU vooral verschilt veel). Of je scoort de juiste connectoren (dat moet via het net best kunnen) en bouwt de kabelboom na, maar dan met fris en kwalitatief goed spul, dat kan ook nog. Ik geef toe dat zoiets een heel geinig project kan zijn als je ervan houdt om dat uit te zoeken en ik moet zeggen dat ik daar zelf an sich ook wel lol aan zou kunnen hebben, maar het is ook een hele stevige klus en je moet er ook rekening mee houden dat je niet in één keer klaar bent. Been there… En natuurlijk weet je niet of er schade aan zaken als BSI’s en ECU’s is ontstaan die je niet, zodat je misschien niet eens weet wat je meet.

Heel misschien, als ik een hele rare dolle bui krijg, ga ik me er alsnog in verdiepen op een moment dat er iets anders klaar staat om in te rijden (je moet de spullen ook ergens mee ophalen natuurlijk), want het is best nog mogelijk dat het veel meer tijd kost dan geld als het alleen bij bekabeling blijft. Dan kan-ie daarna alsnog de handel in en kan ik m’n verliezen misschien nog een beetje inperken. Maar als iemand anders er zin in heeft om een dergelijke klus te gaan doen is het altijd mogelijk om me daarover te contacten: dan gooi ik ‘m voorlopig niet weg. Zoals ik zei, de vraag mag altijd zijn wie ‘m komt redden. Maar hij gaat hier aan het eind van dat verhaal wél gewoon de deur uit.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 maart 2021 11:45 AM
  [ # 329 ]

Ik begrijp je goed:  Het lijkt wel of je een “lemon” hebt en daar is geen eer aan te behalen.
Al die elektrische problemen kunnen ook komen omdat een vorige eigenaar een keer met de hogedruklans door de motorruimte gegaan is. ( Ik neem niet aan de je een “verzopen” C5 gekocht hebt). Als je dan “vocht” in al je verbindingen krijgt dan krijg je allerhande stoorsignalen, de eerste C5 is daar gevoeliger voor, bij latere modellen heeft men dat iets beter “ingecalculeerd”, d.w.z. de electronica heeft daar meer “tolerantie” voor.
Maar je kunt natuurlijk niet in alle stekkers en kabels kijken. Een oplossing is je C5 een tijdje in een droogcabine van een spuiterij zetten, ( want in de stekende zon zetten zit er nog niet in de komende maanden) dan droogt alles eens echt goed, onder het motto baadt het niet dan schaadt het niet en je weet maar nooit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 maart 2021 12:20 PM
  [ # 330 ]

Inmiddels ben ik weer van vervoer voorzien. Kijk ik vanochtend dat vervoer aan de achterkant eens aan, staan de wielen er /—\ onder Confused Dat wordt nog wel een keer gelazer dus, maar tot nu toe stuurt het er strak mee.

Nu rijden even niet onmiddellijk een issue is, kom ik toch vagelijk in de verleiding om eens te kijken hoeveel tijd ik maximaal in dit verhaal zou willen steken om te zien of die storing te achterhalen en misschien op te lossen is. Niet dat ik met allerhande (dure) componenten aan het zeulen wil, maar een kabelboom om de motor vandaan pulken, die doorfluiten en desnoods herstellen en als het moet kijken of er een andere/beter in kan, dat zou misschien binnen vooraf gestelde grenzen nog een keer de moeite waard kunnen zijn.

Omdat die storingsmelding ook echt onmiddellijk & hardnekkig terug is nadat ECU’s en BSI’s hard gereset zijn, vermoed ik dat het echt gewoon om ‘fatale’ kabelboomschade gaat. Normaal gesproken kun je een storing wel wissen en komt-ie pas terug als de elektronica opnieuw begint te meten én de fout dan nog/weer aanwezig is. Doorgaans, als er een component in storing ligt, moet je dat met Lexia kunnen vinden. In dit geval is stroom op de systemen voldoende om ‘m te triggeren, terwijl alles in principe wel zichzelf opeens herneemt en dan op vreemde meldingen & onmogelijke diagnose na weer werkt. En omdat ik die kabelboom al een paar keer uit elkaar heb zien vallen…

Maar goed. Ik ga daar rustig eens over nadenken en eens kijken of iemand me kan vertellen uit welke PSA-modellen ik een motorkabelboom zou kunnen gebruiken (of welke types C5 een passende boom van betere kwaliteit hebben). Daarna zien we verder.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
22 van de 23
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook