16 van de 30
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
   
De XM V6 12v Exclusive van Lucas: eindelijk goede Ate remslangen ✅
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 09 maart 2021 07:44 PM
  [ # 226 ]

Uit de archieven van MaartenH, het bijbehorende plaatje:

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 09 maart 2021 07:50 PM
  [ # 227 ]

Maar goed, terug naar mijn eigen auto. Ik heb laatst nog een verzameling PDF’s van furriegurrie gekregen, daar vond ik ook de schema’s voor mijn auto in. Er zit 1 stekkerverbinding tussen computer en klep. Deze verbind een draadbundel in de motorruimte met een bundel op het subframe en zou ergens in de buurt van de veerbol aan passagierszijde moeten zitten. Die moet ik dus even nader inspecteren.

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 09 maart 2021 08:19 PM
  [ # 228 ]

Waardevolle info in die PDF. Dankjewel! Weer wat geleerd. Heb geloof ik weer een klusje te doen Smile

En idd, achter veerbol rechtsvoor zit een meerpolige stekker waar het signaal door gaat.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 10 maart 2021 04:50 AM
  [ # 229 ]

Goh, die foto van dat scopescherm is al weer heel wat jaren geleden.

Zo te zien is de duty cycle ongeveer 70%, dus als je de spanning met een multimeter af zou lezen zou die schommelen rond de 8 Volt. Het kan ook zijn dat op de foto we plus en min hebben omgedraaid. Dan zou de duty cycle 30% zijn en de spanning 4 Volt
Ik kan me werkelijk niet meer herinneren hoe we toen gemeten hebben. Dat zal wel de ouderdom zijn. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 358
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 10 maart 2021 07:26 AM
  [ # 230 ]

In mijn ” Schulungsunterlage - Funktion - Diagnose - Hydractiv 2 ” lees ik : aanlegspanning max. 13,5V - pulserende werking levert een effectieve spanning van 2,6 - 3,0V.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 10 maart 2021 07:56 AM
  [ # 231 ]

Komt op zich op het zelfde neer. Een voltmeter is in de basis het verkeerde meetinstrument om vast te stellen hoe de computer de klep aanstuurt.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 maart 2021 05:34 AM
  [ # 232 ]

Een digitale multimeter neemt samples van de spanning en berekent daar het voortschrijdende gemiddelde van. De sample frequentie en de frequentie van de blokspanning van de veercomputer staan los van elkaar. Wat je afleest op het display is dus het gemiddelde van het aantal keren dat hij 12 Volt danwel 0 Volt heeft gesampled. Volstrekt willekeurig.
Als je met een multimeter de effectieve spanning wilt meten dan kan dat alleen maar met een ouderwetse analoge meter.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 12 maart 2021 07:30 AM
  [ # 233 ]

Nog even een hele andere tip, voor het geval dat je ‘m mocht missen. Vergeet niet de staat van de brandstofslangen te checken die aan bijrijderszijde van het schutbord via het achterste kleppendeksel naar de injectie gaan.

Achter de aircocompressoer lopen die vrij dicht langs het achterste uitlaatspruitstuk. Het rubber heeft veel te verduren en verouderd snel.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 12 maart 2021 08:12 AM
  [ # 234 ]

Goede reminder Chris. Die staan nog op ‘het lijstje’, maar eigenlijk te laag. Het zijn nog de originele slangen uit ‘94. Ze zien er nog OK uit, maar het is zeker een risico. Ik wil ze vervangen met Gates Barricade, maar dat moet ik nog even bestellen.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 13 maart 2021 03:10 PM
  [ # 235 ]

Vandaag heb ik wel weer wat aan de XM gedaan, maar slechts een klein klusje.

Om te beginnen heb ik een nieuwe stofkap van Citrotech op de nog gedemonteerde hoogteregelaar gemonteerd, in de oude zat namelijk een scheurtje. Zoals ik van Citrotech gewend ben past het weer uitstekend en ik heb er vertrouwen in dat het rubber het ook lang vol zal houden.

Laatst heb ik op eBay een NOS Bosch lambdasensor gekocht, dat kan geen kwaad na bijna 3 ton. Nieuw zijn ze alleen nog maar universeel of van B-merken te koop. Ik had aardig mijn best gedaan om zeker te zijn dat het echt het goede onderdeelnummer was en gelukkig bleek dat ook het geval, exact het zelfde als de originele, blijft toch altijd een beetje spannend. Best een gedoe om te demonteren en te monteren. Ik had de aansluiting van de katalysator op de middenpijp los gehaald zodat ik de katalysator wat naar beneden kon hangen en bij de sonde zelf kon. De kabel loopt dan langs het schutbord omhoog, onder/achter het LHM vat langs en komt uit bij een multistekker die tegen de linker langsdrager ligt. Dat is anders dan bij een (vroege) type 1 die nog twee losse stekkers heeft.

Toen had ik verder kunnen gaan met montage van de hoogteregelaar en het hydrauliekblok, ik had bij Citrotech ook nieuwe leidingrubbers besteld, maar ik dacht, laat ik die solenoid nog even demonteren ter controle, want ik had ‘m voor mijn gevoel vorige week te hard aangedraaid. Mijn gevoel bleek helaas juist, ik heb de wartel voor de retour zo hard aangedraaid dat het huisje is gebroken….... Dom, maar ja, eigen schuld en beter dat je het nu ziet dan dat het er straks weer allemaal onder zit:

Ik heb dus een andere electroklep nodig en die heb ik natuurlijk niet meer liggen, ik heb dus weer iets te zoeken deze week.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 21 maart 2021 08:18 PM
  [ # 236 ]

Nou, die vervangende electroklep, dat is dus gelukt, een hele nieuwe nog wel! Het was aardig zoeken en mede dankzij het forum was ik gebruikte exemplaren op het spoor, maar uiteindelijk bleek Johan Oldenhage van de welbekende gelijknamige garage in Nieuw Vennep nog een laatste nieuw exemplaar op de plank te hebben liggen. Voor een zeer schappelijke prijs was hij voor mij, YES!

Hier zit alles weer onder de auto, de ultrasoon gereinigde hoogteregelaar met nieuwe stofkap en leidingrubbers van Citrotech en het hydrauliekblok, ook met nieuwe leidingrubbers van Citrotech en dus de nieuwe electroklep van Johan Oldenhage. En laat ik het nieuwe slangklemmetje niet vergeten. Altijd spannend zoiets, voor je het weet staat er iets LHM te spuiten. Groot was de vreugde toen het allemaal lekdicht bleek! Voor montage heb ik de klep nog even getest en die klikte heel enthousiast.

In een optimistische bui nog even de computer uitgelezen, helaas nog steeds permanente storing electroklep voor en tijdelijke storing achter. Hmmmmm, toch maar op zoek naar die connector. Zou hij hier dan zitten? Ergens bij de (hier gedemonteerde) veerbol aan passagierskant naar beneden? Niks te zien of te voelen…..

Toch nog even gekeken in de tekening uit het schema, aftakking voor het schutbord, die was te herkennen vlak voor de doorgang door het schutbord, en dan een eind verder een stekkerverbinding naar de draadbundel van het subframe. Toch de auto maar even op bokken en het wiel er af, op de tast zoeken naar een connector, niks te vinden. Onder de auto dan maar verder kijken? Heeeeee, wat is dat, achter een (op deze foto inmiddels gedemonteerde) beugel, het silhouet van een multistekker! Beugel er af, schoonsoppen en ja hoor, de juiste kleurcodering! Meten maar, aan de ene stekker een solide verbinding naar de veercomputer, contrastekker geeft een gammele verbinding met hoge weerstand naar de electroklep. Op de vlakke contacten zit ook een beste laag corrosie. Ik twijfel nog tussen de drie opties: Stekker opfrissen, nieuwe stekkers of zonder stekker aan elkaar solderen danwel krimpen.

Ik heb er inmiddels een nachtje over geslapen en ik ga de aders direct aan elkaar krimpen. Een lijmende krimpkous om ieder adertje en nog zo een om het geheel en dan moet het wel goed blijven. Als de Hydractive dan goed werkt zijn we weer een eind verder. Dan misschien een paar weken rijden en dan mag hij in de stalling, want dan is hij voorlopig wel af genoeg Smile. Het is wel duidelijk dat ik meer lol heb aan sleutelen dan aan rijden?

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 21 maart 2021 08:20 PM
  [ # 237 ]

O ja, nog iets, het opnieuw afdichten van de carterpan is geen succes, hij lekt op een hoekje. Ik moet ‘m er nog af halen om te zien wat er mis is gegaan, misschien ben ik te zuinig geweest met de vloeibare pakking.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 23 maart 2021 09:06 PM
  [ # 238 ]

Nou de carterpan, zwaar irritant dat die toch nog lekte en niet zo’n beetje ook. Boutjes er maar weer uit, pan er af getrokken en wat onderzoek gedaan. Hee, vreemd, op het plekje in de groene cirkel lijkt de pakking helemaal verdwenen.

Waar is die dan gebleven, nou, in het gaatje bij de rode pijl! Dat zat af-fabriek helemaal volgekliederd met vloeibare pakking en dat had ik er netjes uitgeprutst.

Om dat fiasco nu niet te herhalen het gaatje weer leggemaakt en opgevuld met nieuwe vloeibare pakking.

De boutjes weer schoongemaakt en weer nieuwe vloeibare pakking op de pan:

De oliepeilsensor bleek ook een beetje te lekken. Die dus ook maar even gedemonteerd, de o-ring bleek keihard. Een passende uit een assortiment oliebestendige o-ringen gepakt en weer gemonteerd. Hopen dat het goed blijft:

Donderdagavond maar weer olie er in, hopelijk loopt het er dan niet uit.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 25 maart 2021 09:17 PM
  [ # 239 ]

Vanavond uit mijn werk naar de garage gesjeesd. Eerst maar eens de inlaattemperatuursensor gereinigd. Hij was vies, na een rondje in de ultrasoon niet meer. Hij geeft nu ook weer een realistische waarde aan, er zat een beste laag bruinzwarte koek op.

Toen maar verder gegaan met de dingen die er echt toe doen zoals olie in de motor. De pan lijkt nu wel succesvol afgedicht, fingers crossed!

En dan de laatste klus. De stekker onder de auto weggeknipt en de draadjes doorverbonden met crimpbusjes:

Eindresultaat:

YES! Stukje gereden en wat een feest, werkend hydractive! Ik ben nu echt een blij ei!

Ik heb de kabels nog dubbel ingetapet met isolatietape en ingepakt in beschermende mantel, dat zit beter dan ooit. Alleen het beugeltje en afdekkapje moet er nog onder, maar daar had ik geen tijd meer voor vandaag, was om 20:58 thuis…..

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 25 maart 2021 09:39 PM
  [ # 240 ]

Good job Lucas!

Profiel  
 
 
16 van de 30
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook