Afscheid van de Xantia
Brokkenpiloot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 29-05-2005

Gepost: 11 maart 2021 08:31 PM

Na in totaal 23 jaar Xantia gereden te hebben, waarvan 17 jaar in de HDI is het moment van afscheid nemen gekomen.
Met toch wel wat pijn in het hart gaat de beste auto die ik tot nu toe gehad heb plaats maken voor…een Kia Optima Hybrid
Ik zal zeker het zwevende veercomfort missen, maar goed, daar hebben we de DS nog voor.
Er mankeert heel weinig aan de Xantia en ik zou er nog jaren in kunnen rijden maar de wegenbelasting en fijnstoftoeslag worden me echt te gortig nu ik maar zo’n 10000km per jaar meer rijd.

De reden dat het een Kia geworden is en geen Citroën meer, tja moderne Citroëns zullen vast prima auto’s zijn maar eerlijk gezegd heb ik er niet zo veel meer mee.
En ik wist vooral wat ik NIET wilde:
-Beslist geen ‘hoogzitter’ zoals ik al die SUV’s, MPV’s, Crossovers of hoe het allemaal mag heten (dat dunt de keuze al behoorlijk uit)
-Een behoorlijk onderstel, dus geen torsie asje achter (ja, ik weet het, dat kan prima werken maar na een hydropneumatisch onderstel zie ik dat als 2 stappen terug)
-Het hoeft ook niet zo nodig een model te zijn waar de straten vol mee staan (zie daar het ‘verkoopkanon’ Optima)

Dus mocht je een prima Xantia HDI van 2000 zoeken, vanaf morgen staat hij bij de Kia dealer in Terneuzen

DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 11 maart 2021 09:26 PM
  [ # 1 ]

O jee, wéér eentje minder in liefhebberskringen Crying or Very sad. Maar ik begrijp het wel. Een oudere diesel rijden is gewoon niet leuk meer in deze tijden. Ik zou zelf ook niet weten wat voor nieuwere Citroën ik zou willen, want SUV’s en crossovers en dergelijke kunnen mij ook niet bekoren. Dan blijven in het huidige gamma alleen de c1 en c3 over. Er schijnt een nieuwe c5 en/of c6 te komen, maar dat zal Citroën kennende nog wel eventjes duren…

Laat je hier ook weten hoe de Optima bevalt na zoveel jaren Xantia? Wink

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Brokkenpiloot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 29-05-2005

Gepost: 02 april 2021 08:41 PM
  [ # 2 ]

Hier staat ie:
https://www.rida.nl/occasions/436093/citroen-xantia-20-hdi-millesime.html?i_prev_view=1&page=1

DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 02 april 2021 10:19 PM
  [ # 3 ]

Ik begrijp heel goed dat je hier met weemoed afscheid van neemt. Ziet er nog erg goed uit.

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 04 april 2021 05:32 PM
  [ # 4 ]

Hier zit ik met de zelfde gedachte nog maar even doorrijden als de kosten niet te veel oplopen, Citroen tja die bieden alleen maar hetzelfde model het komt bij mij een beetje over als de eerste Astra niet echt mijn ding.
En er komt een nieuwe C5 maar ik ben al overtuigd dat het hem voor mij ook niet gaat worden mooi vind ik hem niet mede met de ervaring dat de kwaliteit te wensen overlaat zal ook ik het buiten de Franse auto gaan zoeken.
Maar wat ik heb geen idee waarschijnlijk een Mazda 6.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
Brokkenpiloot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 29-05-2005

Gepost: 18 september 2021 07:12 PM
  [ # 5 ]

Een update m.b.t. het leven zonder Xantia:

De Optima is inmiddels een half jaar in gebruik en ik kan melden dat hij tot nu toe prima bevalt, op een kapotte accu en een achteruitrijsensor na (beide keurig onder garantie vervangen) zijn er nog geen gebreken opgetreden
O ja, in België viel er een stuk beton van een viaduct af op de voorruit wat een lelijke put opleverde, maar dat kan de auto niet aangerekend worden.

De vering is uiteraard niet van Xantia niveau (en al helemaal niet van DS niveau) maar zeker niet oncomfortabel

Wat wel opvalt is dat de besturing door de elektrische bekrachtiging wat gevoellozer aanvoelt dan bij de Xantia, dat zal de vooruitgang wel zijn, we willen tegenwoordig kennelijk auto’s die aanvoelen als een computergame:roll:
Ook is er wat meer onderstuur als je met wat snelheid een bocht neemt, dat wordt bij de Xantia mooi door de meesturende achteras geëlimineerd

Maar al met al is het een fijne cruiser:-)

DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl

Profiel  
 
Brokkenpiloot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 29-05-2005

Gepost: 15 november 2021 05:49 PM
  [ # 6 ]

Ik zie op de website van Rida.nl dat de Xantia verkocht is
Als de nieuwe eigenaar op deze site zit: veel rijplezier er mee, je hebt een topper gekocht!

DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook