zelf additief roetfilter vervangen DS3 1.4 e-HDI ETG bj2013
neluscarp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-11-2020

Gepost: 07 april 2021 10:20 AM

Goedemorgen,
Ik wil aankomend weekend het additief voor de roetfilter vervangen i.v.m. een melding op het display.
Ik heb een foto van de aansluiting maar ik weet niet waar die precies zit.
Kan iemand me a.u.b. uitleggen waar het reservoir precies zit?

Profiel  
 
Jaak123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 16-11-2014

Gepost: 07 april 2021 07:33 PM
  [ # 1 ]

Je hebt 2 opties, ofwel een soort tankje ofwel een additiefzak, beide bevinden zich in de buurt van de brandstoftank. Het tankje kan je hervullen, de zak moet in principe compleet vervangen worden.

Bedenk wel dat na het vullen/vervangen je met geschikte diagnose apparatuur de nieuwe status vh additief moet aanmelden, meestal in de ECU en in de additief module. Doe je dit niet dan weet het managmentsysteem niet dat er iets veranderd of aangepast is en krijg je vroeg of laat opnieuw meldingen of storingen.

Succes ermee!

Profiel  
 
neluscarp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-11-2020

Gepost: 08 april 2021 01:42 PM
  [ # 2 ]

Dankjewel voor de uitleg.
Ik heb een laptop met Lexia en Diagbox v7.83 om de boel te resetten.
Ik las ergens anders dat de zak ook bij te vullen is.
Ik zie op internet 1L navulflesjes Eolys Powerflex met een vulslangetje voor 80 euro en een complete nieuwe 1L zak voor 110 euro.
Weet je misschien of de lege zak wel na te vullen of echt niet? Zou dat toch weer 30 euro besparen.

Profiel  
 
Jaak123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 16-11-2014

Gepost: 08 april 2021 04:39 PM
  [ # 3 ]

Lege zak kan je opnieuw vullen, is wat priegelwerk maar het gaat wel. Je kan ook een bus van 1 liter DPF vloeistof (= universeel) van Romax kopen bij de reguliere automaterialenzaak, die kost een stuk minder dan 80€, ik denk dat een liter van dat spul bij de dealer zelfs minder kost.

Wees wel voorzichtig met het verwijderen en aanbrengen vd zak, de reden dat deze normaal compleet vervangen wordt is omdat ze nogal eens durven gaan lekken aan de aansluitingen. Ik heb al een paar keer die zakken vervangen omdat ze na een paar jaar vanzelf lek waren, eerste montage dus nog, vooral bij bepaalde Peugeot modellen.

Nog even iets, wees voorzichtig met dat spul, het is gemene rotzooi, dus zeker geschikte handschoenen en oogbescherming gebruiken!

Als laaste wil ik je niet bang maken hoor maar weet wel waar je aan begint, als je auto al een melding in de aard van ‘additiefstoring’ of ‘risico op verstopping’ heeft gegeven dan is de zak dus leeg gezogen, zit de leiding vol lucht en bestaat het risico dat het additiefpompje is vast gelopen. Bijvullen of vervangen vh additief zal wel lukken maar het aanmelden en opnieuw activeren van het additiefsysteem kan dan echt een crime zijn als je er geen ervaring mee hebt.

Profiel  
 
neluscarp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-11-2020

Gepost: 08 april 2021 07:46 PM
  [ # 4 ]

Dankjewel Jaak123 voor de praktische tips. Zo kan ik me goed voorbereiden.
We hebben vorige week de versnellingsbak met schakelrobot en koppelingsplaten vervangen dus de kosten lopen te ver uit de hand als ik het door de dealer laat doen. Wel ideaal om naar de dealer te brengen maar het houdt een keer op kwa kosten omdat de DS3 er niet meer op waard wordt.
Het resetten zal misschien lastig worden maar ik hoop op succes.
Ik heb net ook een filmpje gevonden met hetzelfde systeem als op mijn auto zit.

https://www.youtube.com/watch?v=mwodBvz3GvQ

Profiel  
 
neluscarp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-11-2020

Gepost: 10 april 2021 12:30 PM
  [ # 5 ]

Jaak123 je hebt niets te veel gezegd.
Ik krijg het resetten van de diesel additief vloeistrof met Diagbox 7.83 niet voor elkaar.
Weet iemand in welk menu ik kan instellen dat ook de foutmelding wegblijft?

Profiel  
 
neluscarp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-11-2020

Gepost: 10 april 2021 02:17 PM
  [ # 6 ]

Weet iemand hoe je het verschil kunt zien tussen een EDC17C10 en EDC17C10_BR2 ?
Op mijn ecu staat RBCMMDEDC17C10DV4CCEM01 / EDC17C10 / 98 059 475 80 / 13-01-25

Profiel  
 
neluscarp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-11-2020

Gepost: 13 april 2021 01:32 PM
  [ # 7 ]

Het is nog niet gelukt om de meldingen te resetten maar ik heb op een ander forum tips gevonden.
Er wordt uitgelegd dat ik in Diagbox moet aangegeven dat de roetfilter is vernieuwd en dat het DPF additief is vervangen.
De waarde moet op 0 worden ingesteld! Ik had hem namelijk op 100 ingesteld en dat was dus fout.
Ik zal in het weekend rapporteren of dit de oplossing is.

Profiel  
 
Jaak123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 16-11-2014

Gepost: 13 april 2021 06:04 PM
  [ # 8 ]

Kan wel kloppen wat je zegt, bij sommige modellen moet de zgn teller op nul worden gezet. In principe hoeft niet worden ingegeven dat de roetfilter vervangen is, wel is het soms nodig om na het vullen de additiefleiding te ontluchten.
Wederom (zucht PSA, wat een gekl**t) is bij bepaalde modellen in de module additief of roetfilter ofwel de keuze ontluchten aanwezig ofwel bij het aansturen componenten de keuze om de additiefpomp te laten lopen.
Het is belangrijk dat dit gebeurd zodat de berekenaar weet dat de leiding terug gevuld is, tevens kan je als je goed luistert dan horen of het pompje ook nog effectief werkt.
Wat betreft de foutcode’s, welke zijn het? Soms helpt het ook om gewoon te gaan rijden en een paar maal te tanken, hierdoor wordt het additiefsysteem geactiveerd en veranderen de ‘harde’ foutcode’s in tijdelijke die dan wel te wissen zijn.

Profiel  
 
neluscarp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-11-2020

Gepost: 14 april 2021 08:49 AM
  [ # 9 ]

Het is na enig zoekwerk in Diagbox gelukt !!
Na het vervangen van de additiefvloeistof te hebben ingesteld en toch 100% vulling te hebben ingevuld ging ik naar de tabblad van de ECU subtabblad reparatie.
Daar kon ik het “vullen van additiefreservoir of de additiefzak” kiezen.
Vervolgens naar subtabblad “vervangen van het additiefreservoir of de additiefzak, de pomp of de leidingen” waar het systeem automatisch wordt ontlucht.
Daarna heb ik alle foutmeldingen t.a.v. de additiefvloeistof verwijderd en nu bijft de melding weg.

Bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
Jaak123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 16-11-2014

Gepost: 14 april 2021 05:57 PM
  [ # 10 ]

bravo Fijn dat het gelukt is!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook