Storing autoradio als de camperverlichting (Citroën Jumpy) brandt
Hans Piepenbrink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 11-04-2021

Gepost: 11 april 2021 10:37 AM

We hebben een Citroen Jumpy laten ombouwen tot een Minicamper: deze is voorzien van verschillende led-lampen en een zonnepaneel op het hefdak. We maken gebruik van een Powerbank voor de energieopslag/voorziening.
De radio (FM) functioneert goed, maar stoort als de powerbank is aangesloten op het zonnepaneel en/of de verlichting brand.
Als ik de Powerbank loskoppel is de storing voorbij, maar als ik de verlichting via een externe ergiebron laat branden komt de storing terug. Ik denk dat ik hiermee de Powerbank als oorzaak van de storing heb uitgesloten.
De storing heeft een andere oorzaak.
Kan het zijn dat de antenneverbinding (die is verhoogd door het hefdak) gevoelig is voor storing of is er een andere oorzaak denkbaar.
Wellicht kan iemand in het forum mij helpen om dit probleem op te lossen.
Hans Piepenbrink

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 april 2021 08:39 PM
  [ # 1 ]

Je zou eens kunnen kijken of de voet van de antenne nog geaard is. Normaal is dat op het metaal van het dak, maar op een polyester dak moet je dat apart aarden met een draad.
Ik denk dat de omvormer voor de LED lampen de storing veroorzaakt: Dat is hoogfrequent electronica.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Hans Piepenbrink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 11-04-2021

Gepost: 12 april 2021 09:10 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de moeite die je hebt genomen om op mijn vraag te reageren met een oplossing.
Ik ga hiermee naar de bouwer en zal via het forum laten weten of het werkt.
Groet,
Hans Piepenbrink

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 12 april 2021 09:17 AM
  [ # 3 ]

Het klopt was CitroënSMGZ zegt. Helaas wordt er op die omvormers meestal zoveel mogelijk bezuinigd, waardoor het niet mogelijk is om een nette omvormer te maken die niet als stoorzender werkt. Bij losse 220V LED-lampen helaas meestal dezelfde ellende.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook