1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
koelvin slaat niet aan
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 31 maart 2021 04:24 PM

De koelvin van de Xantia slaat niet aan; weet iemand waar de sensor/thermocontact zit? Het is een 2.0 16v uit ‘99

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 02 april 2021 08:27 AM
  [ # 1 ]

niemand een idee?

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 02 april 2021 09:16 AM
  [ # 2 ]

https://tinyurl.com/bykzxwwa

Hier even zoeken?

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 02 april 2021 11:39 AM
  [ # 3 ]

Dank voor de tip! Smile

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 04 april 2021 08:02 PM
  [ # 4 ]

Ik neem aan dat je airco hebt? Op je thermostaathuis zitten drie temperatuursensoren: een groene, een blauwe en een bruine. De bruine zou moeten zorgen dat je ventilatoren aanslaan.

Gaan je ventilatoren wel draaien als je de airco aanzet? Zo niet, dan lijkt het me eerder een probleem in de Bitron-module (rotklus om te vervangen als je niet wilt zagen) of in je koelventilatoren zelf (die gaan ook wel eens stuk). Met de airco ingeschakeld zouden je ventilatoren altijd moeten draaien, zelfs als je airco helemaal niet werkt.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 05 april 2021 12:11 PM
  [ # 5 ]

Dank voor je reactie!
Bij het lostrekken van de bruine stekker bij draaiende motor gaat er 1 koelvin draaien. Bij het inschakelen van de airco draait er niets…....
Het is me al eens eerder opgevallen dat soms met koude motor een koelvin aanslaat, duurt meestal niet lang.

Ik zie dat de bruine temperatuursensor op het thermostaathuis vrijwel nieuw is; die is blijkbaar niet lang geleden vervangen.(ik heb de wagen nog niet lang)

Dan zouden dus de drie relais overblijven of de Bitron module als ik het goed begrijp. (en wellicht 1 koelvin defect)
Zitten die relais voor de koelvinnen?

Juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 april 2021 01:15 PM
  [ # 6 ]
Juriaan schreef:

Bij het lostrekken van de bruine stekker bij draaiende motor gaat er 1 koelvin draaien.

Dan is waarschijnlijk de andere stuk. Ze moeten altijd allebeide gaan draaien. Of beide niet natuurlijk. Je koelventilatoren kunnen op halve snelheid draaien, dan worden ze in serie gezet waardoor ze beide op 6V gaan draaien. Als je motor heter wordt (of als de druk in je aircosysteem hoger wordt), worden ze parallel geschakeld en krijgen ze beide 12V.
Omdat er bij jou een koelfan stuk is, kan de andere ook niks doen op het moment dat ze op halve snelheid aan zouden moeten slaan. Net als dat al je kerstlampjes niks meer doen op het moment dat er ééntje stuk is Wink. Je hebt dan geen stroomkring in de serieschakeling.

Het kan ook nog in de relais zitten inderdaad, die zitten bovenaan tussen de ventilatoren in.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 05 april 2021 06:42 PM
  [ # 7 ]

Er bleek 1 relais met een doorgebrand contact, dat vervangen en voor zover mogelijk de stekkers wat schoon gekrabd. Iets wat erg lastig gaat want je kunt ze vrijwel niet naar voren trekken omdat de bedrading zo kort is en het daarom niet lukt. De contacten leken nog behoorlijk ok.(ook nog contactspray gebruikt)

Weer hetzelfde; lostrekken bruine stekken en 1 vin gaat draaien, met de airco aan niets.
Dan dus de koelvin vervangen, zie niet zo snel hoe ik die los moet gaan krijgen; dat lijkt nog wel een klus te worden, ik hoop niet dat de radiateur er uit moet.

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 april 2021 06:47 PM
  [ # 8 ]

Volgens mij kun je die plastic kap waar de ventilatoren eruit halen als je je radiateur en condensor een beetje optilt. Ik heb het wel eens gedaan zonder alles los te halen. Je front moet er wel af.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 08 april 2021 05:58 PM
  [ # 9 ]

Vandaag er een andere Bitron in gezet; deze kwam uit een 1.8 16v, ik neem aan dat het verschil met de 2.0 16v er niet echt zal zijn.
Dat inzetten met zagen is echt heel snel te doen; fijn!
Met de ‘nieuwe’ Bitron hetzelfde verhaal; bij lostrekken bruine stekker 1 vin die hard gaat draaien, met de airco aan doen ze niets.
Toen ik, met de airco aan, ze beide een klein duwtje gaf gingen ze zowaar heel langzaam draaien; niet op halve kracht maar veel minder; gewoon net aan het draaien.(met de hand tegen te houden) De andere vin blijkt het dus nog te doen!

Weer de oude Bitron er in om te kijken of hier bij airco aan en een duwtje ze ook beide zachtjes gaan draaien; niet dus. Toen maar weer de ‘nieuwe’ er in en vervolgens blijkt nu ook ineens bij airco aan het draaien niet meer aan de hand. Eerst meermaals geprobeerd en ze gingen heel zacht draaien…...............raar…..........

Ik snap er niet veel meer van….............‘nieuwe’ Bitron ook niet goed? Of toch weer wat anders…..........

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 april 2021 06:30 PM
  [ # 10 ]

Als je 1 relais hebt dat defect/verbrand/gesmolten is dan kan dat mogelijk niet de oorzaak zijn maar het gevolg. Als een ventilator motor overleden is dan kan daarna het relais kapot gaan. Dat zorgt er dan meteen voor de de serie schakeling niet meer werkt, terwijl de “goede” parallel wel werkt.
Heb je die ventilatoren als een geprobeerd afzonderlijk met extra draadje aan de accu te hangen?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 08 april 2021 06:32 PM
  [ # 11 ]
Juriaan schreef:

Vandaag er een andere Bitron in gezet; deze kwam uit een 1.8 16v, ik neem aan dat het verschil met de 2.0 16v er niet echt zal zijn.

Zo’n aanname zou ik zelf niet zomaar aandurven, want je weet niet of er bijvoorbeeld verschil zit in bedrijfstemperatuur. Het blijkt trouwens wel te kloppen in dit geval, dus er is nu niets aan de hand.

Los daarvan: soms zijn die ventilatoren inderdaad te redden door ze even een slinger te geven, maar dat geeft wel aan dat het einde nabij is. Je kunt het leven ook nog iets langer rekken door er wat WD40 (of beter smeermiddel) in te spuiten. Er zit geloof ik een gaatje in die ventilatoren waar je dat doorheen zou kunnen spuiten.

Het enige waardoor ik kan verklaren dat ze heel langzaam zijn gaan draaien is doordat ze misschien ergens heel veel weerstand hebben als ze in serie geschakeld staan. Dit kan in de ventilator zitten, maar bij mijn eigen Xantia waren de stekkers van de ventilatoren heel erg slecht (vies en geoxideerd). Misschien zit daar ook wel te veel weerstand in. Dat zoiets dan na een poosje niet meer werkt is niet heel gek. Ik vermoed zelf dat je beide bitrons het prima doen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 08 april 2021 06:43 PM
  [ # 12 ]

@ citroensmgz. De motoren van de vinnen zijn heel moeilijk ‘los’ te controleren; ze moeten in het frame blijven zitten en zomaar een draadje trekken lukt bij deze constructie niet. Ik zal dus het hele zaakje moeten uitbouwen; nogal een klus. Maar goed; daar de tijd voor maken dus!

@Feije. Fijn dat het dan toch een goede Bitron is!

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
de_skileraar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 29-09-2005

Gepost: 08 april 2021 07:21 PM
  [ # 13 ]

Ik heb (ooit) bij mijn vorige Xantia de motor van de koelvin uit elkaar / spoel uit de behuizing gehaald en schoongemaakt - dat was toen de oplossing.

————————-
Frank
DS7 Crossback E-Tense

Profiel  
 
Pukkeltje1956
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 06-09-2020

Gepost: 14 april 2021 02:07 PM
  [ # 14 ]

Ik weet niet of je er inmiddels uit bent maar ik heb met een 16v 1.8 met airco ook problemen gehad. Uiteindelijk veel te ver gezocht maar wel opgelost. Zwak punt is dat de rechter motor van de koelvinnen deze gaat het meest vaak kapot(de linker als je ervoor staat). Als de auto net gestart is moeten beide vinnen even op vol vermogen draaien. Dat is een eerste check. Daarna kun je alle relais (in de driehoek tussen de vinnen) eruit halen en dan even doorverbinden(niet allemaal tegelijk). Dan kun je zien of de vinnen gaan draaien. Zo niet dan is er een motor kapot Vervangen is lastig maar ik heb een sleuteltje gemaakt wat er tussen past. Je kunt ook de aircoradiator en koelradiator loshalen; dan krijg je een beetje ruimte. En wat je ook meldde was een doorgebrand relais. Soms is dat niet goed te zien en is er alleen wat plastic bij het contact gesmolten.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 14 april 2021 02:24 PM
  [ # 15 ]
Pukkeltje1956 schreef:

Als de auto net gestart is moeten beide vinnen even op vol vermogen draaien.

Apart, dat hebben ze bij mij nog nooit gedaan huh. Ja met warme motor als het nodig was natuurlijk wel, maar verder niet. Nou heb ik geen 1.8 16v, maar bij zowel mijn Tct als mijn v6 is de aansturing van de fans niet wezenlijk anders voor zover ik weet.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook