Geen oliedruk door olie verlies via keerring krukas distributiezijde
samthings
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-04-2021

Gepost: 22 april 2021 07:05 AM

Beste Forumleden, een technisch probleem met onze CX2.0/829 motor waar jullie kennis erg welkom is….. cheese

Er was een vrij plotselinge lekkage van olie via de keerring krukas distributiezijde, olielampje / stop ging van ene op andere moment (stationair en normaal rijden) branden, dus direct stilgezet.

Na inspectie (verse olie drupt uit keerring) besloten de keerring te vervangen en tegelijk de kleinere lekkages aangepakt en riemen vervangen. De oude keerring zag er niet slecht uit: geen krassen, beschadigingen.

Na vervanging en starten komt het euvel direct terug: olie wordt er via de nieuwe keerring uitgedrukt en oliedruklamp blijft branden. Bij hogere toerentallen (ca 4000tpm) wordt de druk zodanig dat het lampje uitgaat (dus oliedruk schakelaar functioneert).

Ik heb dit soort zaken eerder gezien na langdurige slijtage van lagers: eerst gaat motor rauwer/slechter klinken, slechter lopen en de storing treedt dan langzaam binnen. Lampje knippert eens, gaat stationair branden. Daarnaast zie je dan olieverbruik, roken ed. In dit geval niets van dat: het is dusdanig plotseling dat het me niet lijkt dat het normale (lager) slijtage is.

Ik hoop dat jullie een idee hebben. Ik kan de motor en bak natuurlijk geheel demonteren en dan de motor open gaan maken om de reden te vinden… als de lagers dan alsnog ingelopen zijn dan heb ik dat als antwoord… wellicht is het iets anders. cool smirk
groet,
Jan

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 april 2021 07:10 AM
  [ # 1 ]

Die keerring staat normaliter niet onder druk maar houd het vuil buiten. Er is denk ik een lager gaar zodat ie de olie naast het lager tegen de keerring drukt..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 april 2021 07:38 AM
  [ # 2 ]

Als het lager gaar is, dan moet je dat toch kunnen horen / voelen?
Ik ben niet zo bekend met het 829 /  Douvrin blok. Maar ik kan me voorstellen dat er bepaalde plekken zijn waar je met een koevoet tegenaan kan drukken om speling te kunnen controleren.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
samthings
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-04-2021

Gepost: 22 april 2021 08:47 AM
  [ # 3 ]

Dank voor de reacties very good

@Bogaard77: het lijkt inderdaad een lager. Het gekke is, dat het echt ineens van geheel droog naar geheel nat overgaat. Ik snap het slijtagetraject dan niet; het kan natuurlijk altijd ineens weg zijn.

@Nielsje: De koppeling / drukgroep houdt spanning op het geheel en ik heb geprobeerd de koppeling te ontlasten / belasten. Het gaf geen reactie op de oliedruk.

Voor de volgende stappen:
Is het mogelijk iets in-situ te wisselen? Ik bedoel, bij andere auto’s weleens wat gewisseld na verwijderen cartepan. Of is dat vanwege subframe en ligging van 2.0 in CX niet mogelijk? 

groet,
Jan

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 22 april 2021 09:47 AM
  [ # 4 ]

Wat Boogaard zegt, een keering staat niet onder druk en olie als het er langs komt zal het er niet onder druk uit komen.
Er is dus een ander probleem. Bij mij kwam ook nog een mogelijk probleem met de carterontluchting op (verstopt waardoor teveel drukopbouw).

Profiel  
 
samthings
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-04-2021

Gepost: 22 april 2021 10:15 AM
  [ # 5 ]

Goed punt!

@GS1970 de karteronluchting bekeken en lijkt me gewoon open. Motor wordt ook goed verwend qua olie, filters en beurten. Als ik draaiend de vuldop verwijder wordt deze er niet met druk afgegooid…

Blijft de vraag of het zinvol is in-situ te gaan demonteren, of dat demontage geheel toch nodig is om diagnose te stellen en (lagerdelen) uit te wisselen. huh

groet,
Jan

 

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 april 2021 10:28 AM
  [ # 6 ]

ik ken de douvrin niet. Als de pan eraf kan, kan je de lagerschalen misschien checken…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 april 2021 01:58 PM
  [ # 7 ]

Volgens mij kan je wel wat aan diagnose stellen in situ, maar moet je voor bijna elke vorm van revisie wel ergens bij wat net weer niet kan in situ. Maw: ik zou hem eruit vissen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 april 2021 02:47 PM
  [ # 8 ]

Je kan, uiteraard bij stilstaande motor, eens trekken en duwen aan het distributiewiel op de krukas. Als het goed is kan hij nauwelijks voelbaar heen en weer.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 23 april 2021 07:09 AM
  [ # 9 ]

Als je overdruk in het carter wil controleren kun je een rubber handschoentje over de olievuldop houden, als die opgeblazen wordt is het fout/ is de carterontluchting niet goed of zijn de zuigerveren lek kan mogelijk nog een ander euvel zijn. Blijft de handschoen plat of wordt een beetje naar binnen gezogen is dat het euvel niet.

Succes

Profiel  
 
samthings
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-04-2021

Gepost: 01 mei 2021 09:28 PM
  [ # 10 ]

Dank @webmaster GS! Vandaag even tijd gehad en wat testjes gedaan: druk onder kleppendeksel goed. Zuigt net boven stationair zelfs een klein beetje, zeker geen druk.
Er komt ook olie onder kleppendeksel, zie het als je dop er aflaat spetteren. Olielamp blijft branden.

Terug naar de keerring achter de distributie. Zowel de oude als de nieuwe zitten erg diep. Ik heb er een 10mm dikke uitgehaald en daarvoor vervangen, standaard citroen is echter 8mm. Als ik dan naar werkplaatsboek tekeningen blok kijk, dan kan het volgende: wat als je de keerring ” te diep” plaatst? Ik heb het er met een messing sok ingetikt en voelde de keerring diep gaan. Er zitten twee kanalen juist achter de keerring zo te zien. Als je die blokkeert dan heb je bij de keerring een weerstand, dus geen / minder druk boven en wel op de krukas, dus lekt de keerring. Het klopt ook met “plotseling optreden” eerste lekkage, als keerring net tegen kanaal zat en na wat jaren ineens de geest geeft.
Vraag: kan keerring te diep zitten en oliekanaal hinderen?

Voor vervolg moet het blok eruit. De keerring aan vliegwielzijde bekeken achter schildje, die is niet echt lek, maar zweet een beetje, net als de carterpakking. Als blok ernaast staat, dan kan ik alles vervangen.

Vraag: de speling krukas mag max 0,5mm zijn, als dat wat ruimer is, is het dan een kwestie van krukas los en lagerschalen en/of vulringen?

Ik laat weten wat ik tegen ga komen

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 mei 2021 09:46 AM
  [ # 11 ]

In de vraagbaak lees ik dat de keerring aan distributiekant gemonteerd moet worden met behulp van gereedschap 6015-T.
Hoe dat er uitziet weet ik niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 mei 2021 10:44 AM
  [ # 12 ]
samthings schreef:

Vraag: de speling krukas mag max 0,5mm zijn, als dat wat ruimer is, is het dan een kwestie van krukas los en lagerschalen en/of vulringen?

Welke speling bedoel je ??

Een krukas heeft Axiale speling ( in de lengte richting) die je met halve lagerschalen afstel en verder heeft iedere “tap” d.w.z. hoofdlagers en drijfstanglagers een voorgeschreven speling. Axiaal zit je vaak tussen de 0.15 en 0.2 afhankelijk van het model ( de drukgroep met de koppeling de grootste “duwer/trekker” axiaal op de krukas)  maar de lagerspeling wordt altijd gemeten in 1/100 mm, typisch is iets tussen 0.03 en 0.06.
Als je krukas goed is ( maar dat moet je meten met een goede micrometer) zou je nieuwe lagerschalen kunnen monteren, maar dan moet je sowieso de lagerspeling meten.
Meten is werk voor mensen die het goede meetgereedschap hebben en bewerken is het werk van een krukasslijper, lees revisie bedrijf.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
samthings
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-04-2021

Gepost: 18 mei 2021 04:45 PM
  [ # 13 ]

Dank voor de reacties Jantje 1948 en CitroenSMGZ, dat wordt gewaardeerd.
Lagers vervangen, cylinder wanden honen, kleppen inslijpen enzo lukt wel hoor; slijpen krukas moet ik inderdaad uitbesteden.

Dus, motor toch maar even gedemonteerd. De carterpakking lukt denk ik in de auto, maar krukaskeerring bij bak lekte ook wat. Lagers bleken niet slecht bij de keerring aan distributiezijde bleek waarom deze lekte: zit simpelweg te diep. Normaal komen ze een kamer en zet ik ze tegen een aanslag en bij dit blok moet je keerring gewoon niet te diep plaatsen (was al vermoeden zie eerdere post).
Drijfstang- en krukaslagers nog even een voor een bekeken, zagen er goed uit. Ook axiale speling op krukas was binnen de 0,2mm (het rijdt hier niet veel km’s en we starten een motor sowieso nooit met koppeling ingetrapt).

Terug naar de oliedruk, waarom ging die dan branden tegelijk met eerste lekkage keerring distributiezijde? Ik denk dat het een gevalletje: twee storingen tegelijk was… of ik ben gewoon beter gaan kijken onder de auto Smile

Waarom ging lamp oliedruk dan uit bij 4000tpm? Even met lucht en reduceer getest (gedrag is anders met lucht dan met olie, maar goed) en bij 2,3bar schakelde de schakelaar pas. Even schoongemaakt en uitgeblazen, toen was het schakelpunt 1,4 bar, dus defect en vervangen.

Oliepomp nog even uit elkaar, was ook goed, toen pakkingen en keerringen vervangen en motor weer dichtgemaakt. Ondere kleppendeksel leek het ook niet dat het met minder olie had gedraaid. Nieuwe koppeling en drukgroep gemonteerd en bak gemonteerd. Buiten de auto op startmotor de olie een paar keer op druk gebracht en olie kwam vlot onder kleppendeksel. Ik heb de 0,5bar oliedruk zender geplaatst (er is ook een 0,35bar schakelaar).

Als weer teruggeplaatst en euvels zijn verholpen. Dank voor jullie goede tips en adviezen. Achteraf had motor er niet perse voor de storing uit gehoeven..al doende leer ik het wel..

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 mei 2021 06:26 PM
  [ # 14 ]

Achteraf gezien: als je de olie ziet spetteren als de dop e af is zit het met de oliedruk meestal wel goed.
Ik dacht dat het ongeveer standaard is dat het lampje gaat branden als de druk minder is dan 0,5 bar.
En die keerring te diep leek mij een mogelijkheid. Vandaar dat ik het nummer van het speciaal gereedschap noemde.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook