2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Inhouden/ ploffen bij warme motor. Rara.
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 maart 2021 11:49 PM
  [ # 16 ]

Die slang dichtknijpen slaat niet op het koudstartventiel, maar op de extra luchtschuif. Hij noemt het omlooplucht.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 17 maart 2021 03:46 PM
  [ # 17 ]

Brandstofdruk is rond de 2 bar.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 17 maart 2021 03:47 PM
  [ # 18 ]

Koudestartventiel lekt niet. Getest.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 maart 2021 04:00 PM
  [ # 19 ]
cxj schreef:

Brandstofdruk is rond de 2 bar.

Ja, maar zit er op je drukregelaar een vacuum slang naar het inlaatspruitstuk ? Zo ja, dan moet de druk variëren, d.w.z. met veel onderdruk ( stationair ) moet hij lager zijn en als je gas geeft oplopen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 17 maart 2021 08:20 PM
  [ # 20 ]

Ik heb even terug gelezen en komen de volgende vragen op :
a. gemonteerde verstuivers zijn van een 2.5 motor ?
b. zijn de bougies nog steeds zwart vanwege roet ?

Factor lek koudstartventiel speelt niet.

Werking luchtomloopventiel ( in NL extra luchtschuif ) bij koude motor staat deze open dwz tijdens de start en in de koude motorloop wordt er extra lucht aangezogen achter de gasklep. Dit zorgt voor versneld stationair lopen icm met meer brandstof. Als de motor opwarmt moet dit ventiel langzaam gaan afsluiten dwz minder lucht doorlaten en loopt het versneld stationair toerental ook terug icm met minder brandstofinspuiting. Bij een motortemperatuur van 60 graden en hoger moet het ventiel gesloten zijn. Is dit niet het geval dan wordt het mengsel armer, daardoor ontstaat het inhouden bij gasgeven als de motor warmer wordt. Uitgangspunt is dat de verstuivers de juiste hoeveelheid inspuiten.
Dit staat dan haaks op het zwart zijn van de bougies. Dus…. spuiten de verstuivers toch te veel in ?

Mijn indruk is dat de brandstofdruk in orde is.

Mogelijk strooit de luchttemperatuurvoeler in de LMM roet in het eten. Ook dit even controleren.

En werkt de centrifugaalvervroeging van de stroomverdeler ? De vacuumvervroeger komt pas laat in actie.
Kan mij niet voorstellen dat het bij deze motor geen invloed heeft.

 

 

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 17 maart 2021 09:27 PM
  [ # 21 ]

Zo te horen loopt je motor de laatste tijd alleen stationair en geen hoger toerental, kan dit de oorzaak zijn dat je bougies zwart zijn geworden? En dat je nu de oorzaak misschien onterecht zoekt in een te rijk mengsel? Dus misschien is je mengsel niet te rijk.

En misschien zelfs wel te arm zoals Klever 33 hiervoor oppert.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 maart 2021 09:35 PM
  [ # 22 ]

Dat is wel een punt: Als je met de bougie specificatie uit 1980 of zo je motor lang stationair laat draaien vervuilen je bougies te veel. Toen hadden we nog loodhoudende benzine, ( tot +/- 1985) die verbrand heter dan de latere loodvrije. Dus neem een warmtegraad heter, dan heb je stationair en in de file minder problemen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 maart 2021 11:44 AM
  [ # 23 ]

Als deze een extra luchtschuif heeft zoals klever33 aangeeft controleer deze maar eens: blijft vaak half openstaan. Deze moet helemaal dicht !! zijn wanneer de motor warm is. Gevolg, bij half openstaan, is dat de er dus teveel lucht is dus een verarming van het mengsel dus inhouden van de motor (wanneer deze warm is). Makkelijk te controleren : knijp de slang af wanneer de motor warm is. Oeps heeft klever33 ook al verteld Surprisedops:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 18 maart 2021 12:06 PM
  [ # 24 ]

Dat de bougies zwart zijn zegt mij ook niet alles. Hij loopt alleen in testopstelling. Alle onderdelen die zijn gebruikt komen van een goedlopende 2400 donor. Ook de injectoren.  hartelijk dank voor het meedenken. Ik zal alles nog eens uitproberen en hou jullie op de hoogte. Van de ene kant is het wel een uitdaging, van de andere kant moeten uitdagingen ook niet te lang duren. huh

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 08 mei 2021 07:07 PM
  [ # 25 ]

Het is opgelost, het bleek te worden veroorzaakt door een slechte verbinding van de temperatuursensor. Ondanks dat er geen enkele corrosie te zien was gaf hij kennelijk toch niet de goede weerstand door. Daardoor verzoop de motor. Nieuwe steker er aan en hij loopt prima, zowel met koude als met warme motor.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 mei 2021 07:18 PM
  [ # 26 ]

De aanhouder wint!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 08 mei 2021 07:24 PM
  [ # 27 ]

Klopt. Maar vraag niet hoe.  Grrrr

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 mei 2021 07:27 PM
  [ # 28 ]

Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 09 mei 2021 06:24 PM
  [ # 29 ]
cxj schreef:

Klopt. Maar vraag niet hoe.  Grrrr

Komplete koprevisie toch Laughing

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 mei 2021 08:20 PM
  [ # 30 ]

Nou ja, in elk geval resultaat. Als het allemaal weer werkt zoals het hoort, vergeet je alles toch weer?

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook