Lego Deusjevo
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 26 januari 2014 10:42 PM

Van de voorpagina.

Wie wel eens in Legoland geweest is heeft zeker bijzondere aandacht gehad voor de eendjes die daar her en der het park opvrolijken. Op het internet komen we ook meer en minder geslaagde Lego-versies van de 2CV tegen, net als pogingen de DS of de Traction in de plastic bouwsteentjes te vangen. Maar wat de jonge Franse ingenieur Nicolas Lespour heeft dit genre voor elkaar heeft gekregen is werkelijk verbluffend.

Nicolas Lespour is ingenieur in het Oost Franse stadje La Roche-sur-Foron, onder de rook van Génève. In zijn vrije tijd ontwerpt hij technische creaties van Lego. Zijn website geeft bouwinstructies van talloze voertuigen, maar ook van bijvoorbeeld een eenarmge bandiet, een breimachine en zelfs een volledig functionerende klok. Naast Lego heeft hij ook belangstelling voor klassieke auto’s, en beiden moesten natuurlijk een keer samenkomen. En ja hoor: onlangs verblufte hij vriend en vijand met het allerbeste Lego-model van de 2CV dat ooit gebouwd is.  Het schaalmodel is zo’n 50 cm lang, weegt 2 kilo en is opgebouwd uit meer dan 2000 steentjes.  De voiture is voorzien van de belangrijkste technische kenmerken die de echte eend zo uitzonderlijk maken. Motor en bak zien er levensecht uit en functioneren als een echt exemplaar, en ook het volledig chassis met vering et cetera is gebouwd alsof er morgen APK op moet. Het wagentje is zelfs voorzien van uitneembare stoelen, een afsluitbare kofferbak (iets dat de meeste eenden allang achter zich hebben gelaten) en van binnen uit verstelbare koplampen. Tijd dus om kennis te maken met Nicolas:

Nicolas, wat was er eerder, de passie voor techniek, of de liefde voor Lego?

“Tjonge, dat ging eigenlijk hand in hand. Ik ben van jongs af aan gefascineerd door mechanische techniek, en daarom kochten mijn ouders Lego. En toen ging het snel. Tegenwoordig ben ik ingenieur en zijn mijn dagen gevuld met mechanische aspecten van orthopedische implantaten. Mijn avonden met Lego!”
“Tegelijk ben ik dol op klassieke auto’s dus het lag voor de hand dat ik er een van Lego ging maken. De 2CV, maar ook de Renault 4 en Vacel Vega stonden op mijn wensenlijstje. De werd de 2CV omdat de techniek, met de vlakke bodem met geïntegreerde vering en z’n overbrenging, zo mooi samenkomen met het design. De koets was een uitdaging op zich. Anders dan Lego zit daar bijna geen recht stukje aan. Gelukkig voor mij bracht de speelgoedfabriek ieder jaar wel een ander onderdeeltje op de markt waar ik mee vooruit kon.“

Moeilijk?

“In totaal heb ik er een jaar of drie aan gewerkt. De helft aan de techniek, de helft aan de koets met alles erop en eraan.  Ik ben begonnen met de koets, die leek mij het moeilijkst vanwege de heel typische vorm. Bovendien wilde ik het resultaat zonder de typische Lego-puntjes of bobbeltjes. Dat maakte het lastig maar het is gelukt.”
“Mijn uitgangspunt was ook het chassis zo levensecht mogelijk te maken. Dus met de vlak weggewerkte veerpotten, de draagarmen, de motor en bak inclusief de versnellingspook op het dashboard. Aan de voorkant heb ik wel schokbrekers direct op de draagarmen moeten toevoegen om het totaalgewicht van het model te dragen. Ook heb ik een stabilisator tussen de voorste draagarmen moeten aanbrengen. Uiteraard is wel de hele stuurinrichting levensecht overgenomen. Het resultaat gedraagt zich als een echte eend!”
“Vervolgens heb ik de koets op het chassis gebouwd, inclusief interieur en koplampverstelling. De lampen zitten trouwens, net als in het echt, op het chassis. Pas als de carrosserie op het chassis is gezet valt een tandwieltje op zijn plaats en werkt de verstelling van de lampen met een knop op het dashboard. De koets bestaat uit een gedeelte en is dus van binnen versterkt. Hij kan heel eenvoudig worden losgemaakt en alle deuren kunnen open, net als de motorkap en kofferbak. Dat het een Charleston geworden is, is trouwens toeval. Ik had voldoende zwarte en rode steentjes, maar niet voldoende van een kleur. Zodoende!”

Tegenwoordig heb je wel een klassieke motor, maar staat een oldtimer met vier wielen nog op je verlanglijstje. Moet dat ook een 2CV worden?

“Onder andere…  Nee echt, de 2CV staat hoog op mijn verlanglijstje maar ik ben ook dol op Italiaanse cabrio’s. Het mooist is natuurlijk om niet te hoeven kiezen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan! Ik heb wel altijd een zwak gehad voor Citroën omdat ze technisch gezien echte pioniers waren, met hun voorwielaandrijving en vering. En ja, voor je het vraagt: ik ben aan het werken aan een Lego model van de DS. Ook zo’n icoon op technisch- en ontwerp gebied. Heel lastig om na te bouwen. Ik kan wel verklappen dat het hydropneumatisch systeem in de Lego versie pneumatisch wordt. En natuurlijk komen er meedraaiende koplampen op. Misschien wordt het een elektrisch aangedreven model.”

Het uitgebreide verhaal over Nicolas’ 2CV, met tientallen foto’s en een filmpje is hier  te vinden. Een bouwbeschrijving van de 2CV is niet voorhanden, maar omdat hij actief is op diverse Technische (Lego) fora is het te verwachten dat een andere liefhebber met kennis van Probuilder en CAD software binnen enkele maanden het 2CV model zal hebben ontleed en bouwinstructies publiceert. Een waarschuwing: Lego is niet goedkoop. Wie alle onderdelen moet kopen zou wel eens goedkoper uit kunnen zijn met een echte eend!
Reageren kan hier.

Tekst: Nicolas Lespour en Kunstenvliegwerk
Foto’s: Nicolas Lespour
Redactie:  Kunstenvliegwerk

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 januari 2014 10:44 PM
  [ # 1 ]

Nou, dat is een spannend topic! Laughing

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 26 januari 2014 10:47 PM
  [ # 2 ]

Ja ik moest ‘m eerst leeg laten om vervolgens de link op de voorpagina te kunnen aanmaken. Vandaar.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 januari 2014 10:57 PM
  [ # 3 ]

Dat maakt mijn opmerking een beetje overbodeloos…
Maar wat een meesterlijk ding is dat!

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 26 januari 2014 11:13 PM
  [ # 4 ]

Wauw! Als toch ook wel een beetje liefhebber van Lego zeg ik; wat een vet ding!!

 

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 januari 2014 12:02 AM
  [ # 5 ]

Inderdaad mooi.
Ik kan me die reactie van Hans helemaal voorstellen,je opent wat staat er niks haha

Maar mooi verhaal en een mooi stukje lego very good

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 27 januari 2014 01:41 PM
  [ # 6 ]

Mooi stukje!

Ik hoop dat het verslag van de Ds ook een keertje komt..

Lego blijft mooi om te zien!

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1872
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 27 januari 2014 10:49 PM
  [ # 7 ]

Auto’s en lego, is altijd mijn favoriete speelgoed geweest als kleine jongen en tiener, tot de leeftijd van 16 jaar ongeveer. lovecitro

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
AutoPower
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 14-08-2019

Gepost: 10 mei 2021 09:23 AM
  [ # 8 ]

En nou maar hopen dat er ergens een betaalbare versie van de beschrijving te vinden is op internet…

Du pain, du vin et… du Citroën love

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 10 mei 2021 09:40 AM
  [ # 9 ]

Die is eenvoudig te vinden op de website van Nico71:

https://www.nico71.fr/citroen-2cv-charleston/

De Mehari kan je hier vinden:

https://www.nico71.fr/citroen-mehari/

De 2CV koop je voor een tientje, de Mehari voor 7.50.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
AutoPower
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 14-08-2019

Gepost: 10 mei 2021 10:44 AM
  [ # 10 ]

Ah oké, bedankt.
Ik had al op deze pagina zitten kijken, maar niet ver genoeg doorgescrolld…
Misschien toch eens wat beter kijken/opletten als ik iets zoek.

Du pain, du vin et… du Citroën love

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 10 mei 2021 11:01 AM
  [ # 11 ]

de mehari is leuk.. 2cv laat zich er minder voor lenen

Profiel  
 
AutoPower
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 14-08-2019

Gepost: 10 mei 2021 12:08 PM
  [ # 12 ]

Persoonlijk vind ik die 2cv ook niet verkeerd, maar goed, smaken verschillen.
Maar die Mehari is inderdaad ook leuk.

Du pain, du vin et… du Citroën love

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 10 mei 2021 12:14 PM
  [ # 13 ]

Voor de liefhebbers: https://rebrickable.com/mocs/?q=citroen

Op Rebrickable kan je sowieso heeeel veel verschillende creaties / bouwtekeningen vinden die gekocht (pdf) kunnen worden voor een prikkie.
Absolute aanrader.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
AutoPower
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 14-08-2019

Gepost: 10 mei 2021 02:06 PM
  [ # 14 ]

Bedankt voor de links.
Nu komt het sowieso wel goed.

Du pain, du vin et… du Citroën love

Profiel  
 
Gepost: 10 mei 2021 11:19 PM
  [ # 15 ]
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook