1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
M25/659
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 09 juni 2021 02:51 PM

wat zijn jullie ervaringen met het koelwater temperatuur verloop van dit toch wel leuk type motor,
ik schets het even bij mij,
onlangs een 25 tal km gereden met een 3-tal korte tussen stops bij een 20°,
na een 4km opent de thermostaat (vind ik prima) koelwater temperatuur meter zakt halve cm, naar mijn denken draaien de twee koelfans op lage snelheid 2km verder, dit blijft dan ook zo over het hele traject.
wanneer we thuis komen draaid de motor even bij stilstand om wat uit te laden, na één minuutje gaan de twee koelfans naar hoge snelheid, heb ik de motor vijf minuten verder stationair laten draaien, de koelfans kregen de temperatuur op het metertje wel wat omlaag maar toch niet genoeg om terug naar lage snelheid te schakelen.
ernstig, ik denk niet onmiddelijk maar toch vind ik het wat krap, de wagen is verder uitgerust met een ZF automaat en airco die niet operationeel is, dit laatste ben ik van plan zo te laten daar ik weinig auto rij. Hierbij dacht ik dat het misschien beter zou zijn de condensor weg te nemen, zou dit een grote invloed hebben ??
Anders rijdt de cx prima, ik maak me geen zorgen maar ben benieuwd naar ervaringen van mede forum leden,
Andy.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 10 juni 2021 03:04 PM
  [ # 1 ]

Mijn ervaring met metertjes in de CX is dat je er eigenlijk bijzonder weinig aan hebt. Ze zijn erg onbetrouwbaar. Ik kan me voorstellen dat dat leidt tot op het eerste gezicht alarmerende schommelingen, zonder dat er echt iets aan de hand is. Ook in een serie 1 zit een rode lamp die aan zou moeten gaan als de temperaturen echt te hoog worden. En zo ver is het nog niet gekomen begrijp ik, dus mogelijk is er niet zoveel aan de hand.

Bij temperaturen van 20 graden krijgen de beide fans de boel normaal gesproken echt wel gekoeld. Stilstaan met lopende motor is ook bij mijn CX al snel reden voor extra koeling door de fans, en dat maakt een boel lawaai, maar alarmerend wordt het nooit zolang je systeem goed functioneert (voldoende vloeistof, geen lucht). Wat ik wel heb gedaan (leve het forum) is zorgen dat de fans bij uitgeschakeld contact nog blijven nadraaien tot de koelwatertemperatuur is gezakt tot het punt waarop de tweede fan wordt in/uitgeschakeld. Bleek echt verbluffend simpel: klik.

Ik heb een 2500 serie 2 break met airco, en heb het idee dat de condensor inderdaad behoorlijk wat rijwind afvangt. Stom genoeg is het daardoor met name in de zomer niet altijd een goed idee om de airco aan te zetten omdat de motor dan ook de airco moet aandrijven en toch net weer wat warmer wordt.

Maar ik zou eens beginnen met het checken van je koelvloeistofniveau en goed ontluchten en eventueel bijvullen van je koelsysteem. 

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Gepost: 10 juni 2021 08:36 PM
  [ # 2 ]
András schreef:

...
wanneer we thuis komen draaid de motor even bij stilstand om wat uit te laden, na één minuutje gaan de twee koelfans naar hoge snelheid, heb ik de motor vijf minuten verder stationair laten draaien, de koelfans kregen de temperatuur op het metertje wel wat omlaag maar toch niet genoeg om terug naar lage snelheid te schakelen.
ernstig, ik denk niet onmiddelijk maar toch vind ik het wat krap, de wagen is verder uitgerust met een ZF automaat en airco die niet operationeel is, dit laatste ben ik van plan zo te laten daar ik weinig auto rij. Hierbij dacht ik dat het misschien beter zou zijn de condensor weg te nemen, zou dit een grote invloed hebben ??
...

Als op 20° buiten temperatuur de koelfan’s op hoge snelheid bij stationair draaiende motor na 5 min nog niet uitschakelen dan ben ik vrij zeker dat je radiator te weinig koelvermogen heeft door inwendige en of uitwendige vervuiling.
Hoe ziet de radiator eruit en is het een Sofica (plastiek/alu) of een Chausson (koper)?
Bij mijn CX’n gaat de hoge snelheid van de koelfans enkel aan bij tropische temperaturen en normaal gaan de koelfans stationair op lage snelheid na enkele minuten al uit.
Condensor houd inderdaad wel tegen maar met een radiator die zijn volle koelvermogen heeft is dit helemaal geen probleem, en zeker niet bij een buitentemperatuur van 20°.

Moest je een nieuwe radiator nodig hebben en je wil het ineens goed , koop een gebruikte Chausson en laat die voorzien van een nieuw koelblok.
Die Chausson’s hebben een hoger koelvermogen dan de Sofica’s en zijn een tijdje geleverd geweest op de 22/25i/25D, echt een aanrader.

Ik zou wel het complete koelsysteem goed spoelen voor dat de nieuwe radiator er in komt.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 juni 2021 11:51 PM
  [ # 3 ]

Ik vind dat het inderdaad te warm wordt. Als je die km’s in de stad gereden hebt kan het normaal zijn, maar niet de hoge snelheid. Als het rijden betreft met een snelheid >50km/h horen de fans gewoon helemaal niet aan te gaan. Tenzij airco aanstaat, dan moeten ze met de lage snelheid draaien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 11 juni 2021 08:16 PM
  [ # 4 ]

dank je voor jullie mening,
ik ga de radiator eens grondiger bekijken, het zal een chausson zijn, is zeker geen plastiek aan,
ik zal er eens goed aan voelen om te zien of hij wel gelijk warm is,
ontluchten, niveau van koelvloeistof is in orde, er is SP12 in,
uitwendig is hij proper, de condensor dan toch,
verstopping in de radiator zou best kunnen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 juni 2021 09:04 PM
  [ # 5 ]

Ik zou in jouw geval de openingstemperatuur van de thermostaat ook even controleren

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 12 juni 2021 07:07 AM
  [ # 6 ]

ik ga enkel voort op het temperatuurmetertje naast de kilometriek en dit geeft een heel normaal verloop volgens mij in vergelijking met de aanwezige schaalverdeling ?? voor het ontluchten herinner ik me de radiator, een nippel bij de waterpomp, de derde ben ik kwijt ? ik zou dit als eerste eens nakijken,
de temperatuurmetertje geeft nog geen extreme waarden aangetoond,(geeft trouwens steeds normale standen) maar bij mij draaien de fans reeds op lage snelheid bij temperaturen zal ik maar zeggen van 10°.
wanneer ik op die dag van 20° en fans op hoge snelheid na afzetten van de motor het expansievat opende, was dit ook volkomen normaal, geen overdreven drukontsnapping of dergelijke, enkel het koelvloeistof niveau wat hoger dan bij koude toestand. ik moet zeker het ontluchten eens bekijken.
Merciekes !

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 juni 2021 09:07 AM
  [ # 7 ]

Misschien moet je het thermocontact van de fans eens controleren?
Zit er airco in je wagen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 12 juni 2021 02:48 PM
  [ # 8 ]

de wagen is verder uitgerust met een ZF automaat en airco die niet operationeel is

Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 12 juni 2021 07:21 PM
  [ # 9 ]

correctie, de radiateur is er wel een met plastiek wangen, het is een Valeo.
anders vandaag niet verder gekeken voor de CX, ‘k heb de GS gestart na de droogmaking, misschien wat vroeg om victorie te kraaien maar ik ben tevreden.
ik vraag jullie om raad, ik wil er ook geven. Een tijd geleden doorliep ik topics naar een oplossing voor de knakkende CX deuren, ik vond niet echt een remedie maar ben er toen zelf op één gekomen : het gewrongen plaatje die de U-beugel (deurvanger) verbindt heeft de twee gaatjes op 35mm, ik heb dit vervangen door ééntje met gaatjes op 38mm en soms 40mm.
Hiermee is het knakken opgelost, of misschien waren jullie er intussen zelf opgekomen of nog iets beters ? Hopend iemand ermee te helpen.
Andy.

 

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 13 juni 2021 06:13 PM
  [ # 10 ]

Heb je ook foto’s van de oplossing van de knakkende deuren.
Ben zeer benieuwd.

Vgf

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 14 juni 2021 06:38 AM
  [ # 11 ]

ik kan wel eens zien voor een foto, maar je zou eigenlijk een geluidsopname moeten hebben,
het is wel heel simpel, het getorste plaatje bovenop de U-beugel heb ik vervangen door een plat (in mijn geval aluminium plaatje) met zelfde lengte en breedte, met de twee gaatjes wat geëxperimenteerd, voor een goed resultaat kwam ik meestal uit op 38mm tot 40mm center center. Het bestuurders portier was er één met een knak die door merg en been ging, deze geeft nu nog steeds een heel licht knakje, wat je als aangenaam kunt beschouwen, de andere deuren zijn knakloos.
het komt er toch op neer de bovenkant van de U-beugel wat meer open te duwen zodat hij op een gewijzigde manier de veer passeert. Ik ben hier opgekomen door nieuwe U-beugels te maken maar die waren 6mm dik en dit is iets meer dan het originele, was niet goed, voor die nieuwe beugels had ik ook die nieuwe plaatjes gemaakt, heb deze dan toevallig geprobeerd op de originele beugels, en dit bleek een oplossing.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 juni 2021 07:22 AM
  [ # 12 ]

40 mm? dat is best een groot gat…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 juni 2021 08:22 AM
  [ # 13 ]

Ik denk dat ik wel benieuwd ben naar hoe het er fysiek uit ziet.
En een plaatje bovenop de U-beugel? Of hebben we het hier reeds over de aangepaste beugel van CX-basis?

Iemand op het forum had volgens mij een andere aanpassing gedaan aan de beugel: die had dacht ik een rubberen slang strak om de beugel gekregen.
De beugel wordt door gebruik ‘on-rond’ dacht ik, waardoor ‘ie blijft haken. wellicht zou een stalen beugel die gehard is uitkomst bieden? (Verwarmen, dan afschrikken in olie). Ik heb bij de mijne gewoon veel vet er tussen gedaan en dan helpt tot op heden redelijk.

Je deur niet gebruiken werkt overigens ook.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225394/P210/#2044496

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 juni 2021 08:26 AM
  [ # 14 ]
bogaard77 schreef:

40 mm? dat is best een groot gat…

40 mm h.o.h.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 14 juni 2021 11:26 AM
  [ # 15 ]

bovenop de U-beugel zit origineel toch een plaatje (met twee gaatjes op 35mm) die lichtjes gedraaid is met op het ééne uiteinde van de U-beugel een soort van circlip, dit plaatje is nu vervangen door een aluminium (makkelijkshalve) plaatje van ongeveer dezelfde grootte, bij mij 3mm dik (niet cruciaal),
maar de twee gaatjes zitten op vanaf 38mm voor de één tot 40mm voor een ander

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook