Aankoop C3 Picasso 1.4vti
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 30 juni 2021 01:30 PM

Hoi allemaal, op dit forum ben ik bekend als bxsport.
Ik heb juist voor mijn schoonfamilie een C3 Picasso aangekocht van 2013 met 35000km
Op de teller.

Kan er iemand me vertellen of ik er best 0w30 of toch beter 5w30 ga indoen qua olie?

Zijn er nog specifieke dingen om op te letten is er een update van deze motor geweest ?
Want volgens mij is dit geen THP motor…

Bedankt !

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 juni 2021 02:30 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier Kalifa! Wink
Ik denk dat men er meer over kan vertellen als je het VIN even opgeeft.
Schiet het op met de sm?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 30 juni 2021 02:33 PM
  [ # 2 ]

De sm wordt volgende week opgehaald en gespoten !
Ik check het VIN nummer !

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 30 juni 2021 07:12 PM
  [ # 3 ]

het VIN.  nummer is VF7SH8FP0DT531706/19

iemand ?

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 30 juni 2021 07:36 PM
  [ # 4 ]

Via je VIN: dit is de EP3C motor.

Volgens de laatste gegevens E4AB010AP0 - 84 - 08/04/2021 >> BENODIGDE MATERIALEN : MOTOROLIËN mag daar zowel de 5W30 volgens spec B71 2290 in,  alsook de 0W30 volgens B 71 2312
Bij Total zijn dat resp. de 5W30 INEO ECS en de 0W30 INEO First.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 30 juni 2021 07:55 PM
  [ # 5 ]

Verder kijkend zie ik dat er twee algemene TSB’s geweest zijn die van belang kunnen zijn.
Met name die aangeeft dat de bagageruimte erg warm kan worden. Oplossing daarvoor is aanbrengen van een hitteschild bij de uitlaat.

Desgewenst stuur ik die, geef dan even je mailadres via een PB.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 juli 2021 06:45 AM
  [ # 6 ]

Nog een tip, de olieverversingsinterval halveren, van 30.000 naar 15.000 km.

Wat leeswerk. https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 01 juli 2021 07:18 AM
  [ # 7 ]

Bedanktvoor de info !

Motorisch zijn deze dus ok ivm ketting en aandrijving ?
Niet zoals de thp motor?

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 juli 2021 08:03 AM
  [ # 8 ]

Die 1.4 VTI is een EP / Prince motor.
Die heeft hetzelfde type ketting als een 1.6 THP en dezelfde constructie.
Deze motor heeft nog “indirecte injectie” , zoals de 1.6 vti, het is een verkleinde 1.6 vti.
Geen directe injectie, geen problemen met de klepvervuiling, geen lekkende turbo etc.
Wel een variabele klepverstelling op de inlaatkleppen en actuator om de nokkenashoek aan te passen.
Daarom “gevoelig” voor de goede olie, en hij verbruikt olie, dat hoort erbij. Als je weinig rijdt minstens iedere 2 jaar verversen. 
Ander zwak punt: Het thermostaathuis: Je zult dus regelmatig moeten kijken of er nog koelvloeistof in de “bol” staat en zonodig bijvullen. Dat thermostaathuis gaat langzaam lekken, het explodeert niet, dus je kunt met bijvullen de noodzakelijke reparatie nog uitstellen.
Die ketting: Hij “ratelt” bij een koude start ( onder de 0 graden) dat is “normaal”, maar als hij bij een warme start ratelt of hij blijft meer dn 20-30 seconden ratelen na een koude start dan is de ketting aan vervanging toe. Dat kost geen groot fortuin, kan met de motor in de auto etc.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 juli 2021 08:25 AM
  [ # 9 ]

Onze 1.6 VTi verstookt gemiddeld 1 l motorolie per 2500 km.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 01 juli 2021 08:32 AM
  [ # 10 ]

Over deze motor is door BJG een heleboel geschreven

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 juli 2021 09:05 AM
  [ # 11 ]

Ja, en daar staat ook nog dat je om het olieverbruik te verminderen 10W50 of 10W60 kunt gebruiken.
Dan heb je de garantie dat je vti minder olie verbruikt en toch stuk gaat of andere problemen geeft, want die motor is toch echt gemaakt voor dunne olie. ( Ja, BMW geeft aan dat ze 5W40 gebruiken voor de Prince, maar het is een gezamenlijke ontwikkeling geweest, geen gezamenlijke productie, Mini motoren worden in de UK gemaakt, de PSA VTI in Frankrijk en dus zijn de motoren niet exact hetzelfde !).
Mijn advies: Leer leven met het olieverbruik en gebruik de goede olie, liefst 0W30.
Mijn 1.6 vti zit nu op 1 liter olie op iets minder dan 2000 km, tussen de beurten gaat er dus gewoon 6-7 keer 1 liter bij, zoals vroeger gewoon was, helaas maar het is niet anders.
Die olie blijft trouwens opvallend schoon.
Mijn 1.6 vti motor heb ik bij 320.000 km vervangen door een exemplaar met 100.000 km, want hij was “op” en ik rijdt op LPG.

Die mannen van BJG geven blijk van een goede kennis van deze motoren, gebaseerd op hun ervaring met de THP’s, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die problemen op z’n dak krijgt, er zijn honderduizenden van de motors in gebruik. Het “generiek” aangeven van die link aan “motor-leken” lijkt me dan ook zinloos: Moderne motoren zijn complex en hebben een goede diagnose nodig bij problemen, dat zien we hier op het forum vaak genoeg. 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook