oliepeil cx
Peter-Paul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 06 juli 2021 11:40 PM

Toen ik mijn cx net had begreep ik de oliepeilmeter niet goed, bij het op contact zetten gaat de meter naar ruim voldoende maar als ik dan start zakt hij weg naar minimaal. En bij het meten met de peilstok vond ik het zeer onduidelijk dat de peilstok niet helemaal in het gat ging en hij gaf een beetje te laag peil aan. Ik heb er toen een halve liter motorolie bijgedaan en dat zag je wel in de meter en de peilstok maar ik denk nu dat ik er teveel in gedaan heb want de auto lekte olie, ik weet niet zeker of hij daarvoor al olie lekte.
Ik geïnformeerd naar een grote revisie van het blok en in paniek omdat dat 3500 euro ging kosten.
Na vier maanden lijkt het olielekken op te houden maar nu ben ik niet zeker of ik met genoeg olie rij omdat beide meetmogelijkheden onbetrouwbaar lijken.
Hoe kan ik hier zekerheid over krijgen?

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 07 juli 2021 03:26 AM
  [ # 1 ]

Ik neem aan dat je oliepeilmeter rechts naast de tacho zit? Die doet het inderdaad alleen kort bij het op contact zetten. Uiteraard niet meer na het starten want dan wordt de olie rondgepompt.
Op dat ding vertrouwen zou ik zeker niet.
Maar je peilstok moet gewoon het goede niveau weergeven. Hoezo niet helemaal in het gat gaat?

Als je een “Douvrin” motor hebt: die kunnen best wel lekker lekken. En ja, “droog maken” kost wel wat als je het niet zelf doet. Dan spreek ik uit ervaring.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 07 juli 2021 06:55 AM
  [ # 2 ]

De pijlstok gaat inderdaad niet helemaal in het buisje, dat heeft mijn blok ook. Geen idee waarom.
Maar, het kan zijn dat je een verkeerde stok hebt, heb je een foto?

Als je zekerheid wil: olie volledig aftappen, en dan afvullen volgens spec, dan oliepijl meten.

Als je blok nog nooit is gereviseerd, dan is het haast zeker dat het blok ergens olie lekt. Hoe is de onderkant van je blok / auto? Vette bende?
De keerringen van de krukas en nokkenas worden gewoon kneiterhard en dan gaan ze lekken. De rubberen ringen bij het oliefilter huis idem. De onderdelen om dit op te lossen zijn niet specifiek duur, het is alleen heel veel werk.

Carterdeksel pakking, oliefilterhuis, distributiedeksel, kleppendeksel, bougieschachtrubbers, kunnen relatief eenvoudig vervangen worden zonder blok demontage. Echter igv de krukaskeerrring, nokkenaskeerring, lekkage tussen blok en carter moet de boel toch echt uit elkaar.

Been there, stil there..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook