1.2 VTI of toch 1.6 VTI motor (so chic uitvoering)
websurfer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 20 juli 2021 07:32 PM

Ook ik ben in de markt voor het aanschaffen van een DS3 na verkoop van mijn C5 Tourer 1.6 HDIF (2330dkm)
Omdat ik stop met werk en dus veel minder zal rijden is de C5 te duur en te groot
nu kan ik tussen twee auto’s kiezen (op dit moment )
een 1.2 VTI so Chic en een 1.6 VTI so Chic

Alleen twijfel ik of de 3 pitter (1.2VTI) wel een goede keuze is als er ook een 1.6 VTI 4 pitter is
uiteraard is deze keuze ook beperkt gedreven mbt de wegenbelasting (zit 2 gewichtsklassen tussen dacht ik )

de auto zal gebruikt worden voor niet al te lange stukken (snelweg) en als stadsauto
voor langere stukken gebruik ik de T4 Camper

wie kan mij helpen met de keuze?
voordelen t.o.v. nadelen van de 3 pitter ?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 juli 2021 06:21 AM
  [ # 1 ]

Beide motoren zijn niet vergelijkbaar, komen ook uit verschillende series.
De 1.2 is er 1 uit de Puretech-serie, de 1.6 is een Prince-motor.

Beide motoren hebben hun nukken, het hele forum staat hier bol van.
De 1.6 is een notoire oliezuiper, spreek uit ervaring.
Ze zijn ook erg gevoelig voor het gebruik van de juiste motorolie, bij de 1.2 kan dat leiden dat het afbrokkelen van de natte distributieriem met als uiteindelijk gevolg een verstopte olie-aanzuigzeef.

Als ik voor deze keuze stond zou ik voor de 1.2 gaan in de 130 pk-versie, levert dan zelfs meer vermogen dan de 1.6 en heeft, door de turbo, een fijnere koppelkromme.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 21 juli 2021 06:49 AM
  [ # 2 ]

Als leesvoer voor de 1.6, zie https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti

Naast o.a. het verhaal van René en vele andere verhalen voor mij aanleiding geweest om uiteindelijk deze serie motoren over te slaan, en a.s. vrijdag een C4 met 130 pk Puretech op te halen. Dealer onderhouden ook nog met relatief laag risico t.ov. verkeerde olie.

Maar er zijn er ook vast die heel positief zijn over de VTI. Lees/vraag en vorm vooral je eigen mening wat je belangrijk vindt!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 juli 2021 09:30 AM
  [ # 3 ]

Ik denk dat de TS een stadauto zoekt met een beetje allure en gezien de motorkeuze die hij voorlegt de prestaties minder belangrijk vindt.
De 1.6 VTI’s zijn gebouwd tot 2016, vanaf 2015 vindt je de 1.2 in de DS3.
Als je je het kunt betalen zou ik een “late” DS3 nemen, en dus met een 1.2 VTI ( zonder turbo) of een 110 turbo.

De1.6 VTI is qua problemen zeker niet vergelijkbaar met de THP’s, maar de ketting heeft niet het eeuwig leven en ook het thermostaathuis gaat een keer lekken. Die ketting kun je vervangen zonder de motor uit te bouwen en een thermostaathuis vervangen is een halve dag wek voor een goede garage.
Bij de 1.2 VTI kan de natte distributieriem problemen geven, dat zou rond 2017 opgelost zijn.

Hoeveel kilometers ga je er mee rijden? Ga er maar vanuit dat je bij beide motoren rond de 200.000 kilometer extra kosten kunt krijgen ( mijn persoonlijke inschatting !), dus als je start met 100.000 tot 120.000 km dan kun je jaren vooruitkeek ik aan. 
Als je hem bij een garage koopt: Vraag dan of ze de ketting of de riem vervangen voor de verkoop. ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
websurfer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 21 juli 2021 10:20 AM
  [ # 4 ]

Zoals gezegt wordt het een auto voor dichtbij of familie bezoek iets verder weg
er is al een 2e auto aanwezig (Twingo) en een camper voor vakantie of langere ritjes
gebruik (ben in pre Vut) zal tussen 5000 en 10000 km/j liggen schat ik in

de auto’s welke ik op het oog heb zijn
1) 1,2 VTI 98dkm bj 2014 vr pr 8200 Euro
2) 1,6 VTI 148dkm bj 2011 vr pr 7750 euro
maar dat zijn de eerste exemplaren die dichterbij te koop aangeboden zijn en onze eerste kennismaking met DS na altijd Citroen gehad te hebben als hoofd auto

dus beide zijn zeker niet degene waar we vol voor gaan maar qua motorisch wel een goede keuze mee willen maken

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 juli 2021 10:22 AM
  [ # 5 ]

Optie 2 zou ik dus al skippen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 21 juli 2021 10:26 AM
  [ # 6 ]

Welke 1.2 betreft dat ?? de 82 of 110 ??

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
websurfer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 21 juli 2021 10:46 AM
  [ # 7 ]

1,2 VTI chic 82 PK bj 2014

Profiel  
 
websurfer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 21 juli 2021 03:50 PM
  [ # 8 ]

Het is toch apart in ce autowereld
Kom net bij de 1.2 vti vandaan erg mooie auto
Gesproken over de nate distributie en deze heer gaf juist aan geen 100 pk te willen hebben ivm de issues die jullie aan de 82 pk toebedichten

Grappig maar eigenlijk toch niet.
Ga me eens goed inlezen verder in het forum en bij andere kijken

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 21 juli 2021 06:10 PM
  [ # 9 ]

Ik heb ooit ergens een bericht gelezen dat alleen de 1.2 vti 82pk geen last heeft van de problemen met de distributiesnaar.
Bij mijn Cactus uit 2014 met deze motor klopt dat in ieder geval, de distributiesnaar ziet er nog prima uit.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 juli 2021 08:59 PM
  [ # 10 ]

In het PSA document ORGANISATIEWIJZER : WIJZIGING VAN HET ONDERHOUDSINTERVAL VAN DE EBMOTOREN EN STELSELMATIGE PREVENTIEVE CONTROLE VAN DE DISTRIBUTIERIEM wordt gesproken over beide motoren:

1. Inleiding
Deze mededeling is bedoeld om de Erkend Reparateurs (RA) te informeren over de wijziging :
—Van het onderhoudsschema van de atmosferische EB-motoren en de EB-turbomotoren
—Met betrekking tot de invoering van de stelselmatige controle van de distributieriem bij de turbomotoren
Hierbij wordt nogmaals gewezen op de noodzaak om de voorschriften met betrekking tot het gebruik van brandstoffen, additieven en motoroliën strikt na te leven. Het olie verversen dient bij deze motoren strikt volgens het voorgeschreven onderhoudsschema plaats te vinden, waarbij ze moeten worden voorzien van een motorolie die aan de PSA-normen voldoet.

In het vervolg van dat document gaat het om beide motoren, waarbij er extra aandacht besteed wordt aan de turbo uitvoering, vanwege de zwaardere belasting van deze motor.

Groet,
JW

 

Profiel  
 
websurfer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 26 juli 2021 10:18 AM
  [ # 11 ]

dank voor alle reacties
we zijn nog niet tot een aankoop overgegaan maar hebben in 3 1.2 VTI’s gereden en dat valt zeker niet tegen
redelijk snel en fraai van binnen en buiten
1 daarvan was een Cabrio maar wat een design fout zit m.i. daar in (het gat van de kofferbak is gewoon onbuikbaar )
uiteraard is het een fun auto maar dat gaat hem hier niet worden

ben nog in de markt voor een 1,2 Chic (2014 98DKM ) en een So cheic (2014 101Dkm)
beide zwart 1 met wit dak de anderen met donker grijs dak (qua styling heeft deze onze voorkeur )

Wordt vervolgd

Profiel  
 
websurfer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 09 augustus 2021 04:06 PM
  [ # 12 ]

En het is toch een mooie 1.2 VTI Business geworden uit 2014 met een lage km stand van 51Dkm geworden
kleur zwart met een mooie witte top en spiegels

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook