Harde klappen bij uitgaande veerbeweging in het voortrein
Dimbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 27-11-2019

Gepost: 11 augustus 2021 07:42 AM

Ik rijd nu anderhalf jaar met veel plezier in mijn C6. Echter enige tijd lijkt de auto hardere klappen dan normaal te maken bij diepere putdeksels, richels en drempels. Het is duidelijk bij korte diepe oneffenheden. De boel is nagekeken door 2 garages, waarvan één Oldenhage. De laatste doet altijd goed werk aan de auto, maar hier zag hij niks raars. Misschien horen “klappen” wel een beetje bij de auto, maar het wordt langzaam erger. Ik heb al veel gewrichten laten vervangen, waaronder de silencers en de stuurkineten. Is er nog iemand die mij hierover meer kan vertellen?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 11 augustus 2021 08:04 AM
  [ # 1 ]

De C6 is natuurlijk veel geavanceerder dan een C5, maar mogelijk helpt het volgende (baat het niet dan schaadt het niet): Controleer het LDS niveau. Controleer het dopje van het tankje, dit mag niet verstopt zijn.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citrof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 28-10-2012

Gepost: 05 september 2021 08:29 PM
  [ # 2 ]

Mijn ervaring is dat de auto in sportstand beter over korte diepe oneffenheden rijdt, in de normale stand wil dat nog wel eens een klap geven terwijl er ook met mijn auto niets aan de hand zou zijn. Misschien een tip om eens in de sportstand te ervaren, bv bij een bekende drempel.

Profiel  
 
Dimbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 27-11-2019

Gepost: 09 september 2021 08:26 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor je tip. Ik heb idd lang gereden met de sportstand en die “verbloemt” veel. Na calibratie en wat nieuwe stabilisatorstangen ben ik toch wel blij dat ik in de standaard stand kan rijden, dat is pas écht C6 rijden tenslotte. Ik zal het hoe dan ook weer eens proberen in de sportstand. Heb overigens toch weer een afspraak bij Johan gemaakt.

Profiel  
 
jfrickers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 25-02-2021

- 2CV 2cv6 Club S6
- C6 (2005-2012) C6 3.0 HdiF Exclusive
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 Vti Ligne Prestige
Gepost: 03 november 2021 08:38 AM
  [ # 4 ]

Ik heb nu mijn 2e C6, eerste een 2.2 Hdi, nu een 3.0 V6 Hdi. Bij beide heb ik ook gemerkt dat als een hobbel dusdanig is dat de auto maximaal uitveert, dat er een redelijke klap uit het vooronder komt. In het algemeen worden verkeersdrempels heerlijk weggefilterd, behalve dus als de auto maximaal uit zijn veren dreigt te komen. Op dat gebied wint mijn 2cv6 het nog steeds met grote sprongen. Maar die klap in de voortrein heb ik ook bij vorige auto’s gemerkt: mijn Xsara 1.9 TD en mijn C5 breaks uit resp 2004 en 2007. En dat waren allemaal nieuwe auto’s, dus niet iets van versleten onderdelen. Maar mijn Xantia 2.0 hdi uit 2001 had er totaal geen last van.

Dus ik denk dat die hardere klap gewoon een schoonheidsfoutje is. Maar wel eens tot een opmerking van een medepassagier leidde, zo van “Nou, dat had ik niet van deze auto verwacht”.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook