2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Ervaringen Commandant 4
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 11 september 2021 05:43 AM
  [ # 16 ]
Apprentice schreef:

Meen je dat? Dan wil ik die auto van jou wel eens zien. Heb je foto’s?
Of nog beter: mag ik eens komen kijken?
Ik wed dat ik je kan laten zien in welke slechte staat je lak is na die behandelingen van jou….

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 september 2021 07:55 AM
  [ # 17 ]

Ik heb vroeger vaker commandant gebruikt voor oude lak die echt verweerd was. Dat zou ik voor een oude klassieker nog wel doen. Dan praat ik over lak uit de jaren 50 en 60 en zelfs nog 70’er en 80’er jaren voor goedkope autos.
Maar niet op oude metallic lak van vroeger uit begin 70’er jaren ( zonder blanke lak): gedaan, geen metallic meer over en alles wordt mooi egaal mat.
Commandant werkt prima als je een dikke verweerde laklaag hebt en je niet wilt spuiten: Je redt wat er te redden is. 

Ik denk dat Commandant 4 voor “moderne” lak niet werkt: Die verweren niet meer zoals vroeger en hebben vaak een meerdaags systeem met blanke lak erop: Dat ruïneer je. Misschien op een uni-kleur.
Ik heb nog geen “verweerde” moderne lak gezien: Als de blanke deklaag loslaat dan verweert je kleurlaag wel, maar daar helpt niks tegen, want je probleem is dat de toplaag weg is en als ik nu kijk naar auto’s van 20 en 30 jaar oud dan zie ik geen echter verwering.
Dan moet je dus met veel minder agressief spul aan de slag gaan.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 11 september 2021 08:46 AM
  [ # 18 ]

hallo, wat een leuk onderwerp, commandant 4 !  indertijd werkten we met dat spul, dat is echt al heel lang op de markt zeg, we werkten ermee in de jaren 80. toen was dat de alleskunner. we gebruiken het nog, in de verhouding com 4 - chroompoets - turtle wax groen , in de verhouding 1 op 1 op 1. goed mengen, evt iets verdunnen met water, en dan poetsen met de machine. ja het wordt een geweldige vette smerige troep, maar als het geheel klaar is, en je de hele wagen met de stoomcleaner hebt ontdaan van de meestal in de kleur van de wagen ontstane brei, dan poetsten we het geheel opnieuw met turtle wax, verdund met een paar druppels water , dan heb je meestal een prachtig resultaat.

overigens kost dit werkje soms 1 hele dag, maar als je daarna de wagen eens in de 2-3 maanden licht in de turtle wax zet, blijft ie jaren mooi.

zo deden we het vroeger, en nog weleens, maar natuurlijk zijn er diverse betere , snellere en mooiere systemen beschikbaar, die we vroeger niet hadden. poetsen is echt een vak geworden, en het echte spierballenwerk wat het ooit was is gelukkig niet meer nodig.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 11 september 2021 08:59 AM
  [ # 19 ]

De samenstelling van de lak wijzigt ook in de loop der jaren, want technische ontwikkelingen en (milieu-)wetgeving staan niet stil. Mede daardoor kan het oude blikje superspul nu tot een kwalitatief uitermate teleurstellend resultaat leiden.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 11 september 2021 01:30 PM
  [ # 20 ]

hallo jeroen;

zeker is er het e.e.a veranderd in 40 jaren, maar het is niet altijd een verbetering geweest, maar dat geldt wel voor meer zaken .

als je de laagdikte van een nieuwe moderne auto neemt, 0,10mm met een uitloper tot 0,15mm, dan is dat wel een errig dun laagje, wat een zware taak is toebedeeld , moet slijtvast zijn, uv bestendig, roestpreventief, en vul maar in.

en de ene kleur is veel sterker dan de andere, iedereen kent de roze / witte toyota kleuren wel, die ooit felrood waren, maar na een x-aantal jaren de moed op hebben gegeven.

overigens heeft de comm. 4 zo’n eigen heftige geur, lijkt een beetje op ammoniak of zo.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook