Start/stop werkt nagenoeg nooit
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 26 juli 2021 04:33 PM

Hallo,

We hebben een C4 cactus uit 2014. 1,6 hdi diesel met adblue en met start stop. Toen we de auto tweedehands gekocht hebben in 2019, deed de start/stop het heel soms. Nu eigenlijk nooit meer!

Voor mijn werk rijd ik wel eens in een Peugeot partner 1,6 hdi diesel, ook met adblue en start stop. Ik heb het vermoeden dat die motoren overeenkomen? De start stop hiervan werkt veel vaker!

Hoe komt dat? Significant verschil tussen de partner en de cactus is dat je bij de cactus een temperatuur kan instellen (thermostaat). Verder zitten er kinderstoeltjes in, waarvan één permanent met de riem vast zit. De partner heeft geen achterbank (dus geen gedoe met riemen en gewoon een knopje met warm of koud. Wel met airco.

Enig idee waarom de start stop van de cactus het niet doet?

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 juli 2021 07:09 AM
  [ # 1 ]

Werking van stop/start is van allerlei factoren afhankelijk. Onder andere accuspanning. Is de accu al ooit vervangen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 juli 2021 08:02 AM
  [ # 2 ]

Meest vergeten punt is inderdaad de Accu: Als die nog “half goed” is dan begint de start-stop al te haperen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 27 juli 2021 08:04 AM
  [ # 3 ]

Ik heb begrepen dat er inderdaad nogal wat factoren zijn die van invloed zijn op start/stop. Temperatuur (incl airco), riem, ramen, deuren, koppeling, versnellingen enz…

De auto is van 2014 en accu is naar mijn idee nooit vervangen. Bijna 8 jaar oud dus. De auto start overigens altijd en schiet pas na lange tijd met contact aan in eco-modus. Ik was in de veronderstelling dat de accu nog niet aan vervanging toe was. Kan je dat door meten (of uitlezen met lexia?) En wat zou de waarde dan moeten zijn?

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 juli 2021 08:12 AM
  [ # 4 ]

Wat vindt je lange tijd om in de eco-modus te gaan. Met een perfect accu moet dat meer dan 15 tot zelfs wel 30 minuten zijn met contact aan.
Als je haast hebt: Contact uit , radio aan , moet ook 15 minuten kunnen draaien. ( Radio gaat na 30 minuten vanzelf uit)
Originele acu nog : Bij een moderne auto wordt zo’n accu zwaarbelast, goed starten is niet meer het criterium.
Je kunt de poolspanning meten maar dat is tricky. Moet bij een volle accu ook na een dag stilstaan nog boven de 12.6 volt liggen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 27 juli 2021 03:02 PM
  [ # 5 ]

Ik heb er al meer over gehoord. En heb nu ook een met dezelfde ervaring, Zo van het een op het andere moment doet mijn start/stop het ook niet . En net een beurt gehad. Het betreft een C4 Picasso uit maart 2018,  Je zit dan wel effe groen knipperen , maar niet aanslaan.  Ik maak me er niet zo druk om. Als ik hier op het forum lees, kan het zomaar weer goed komen.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 28 juli 2021 07:00 AM
  [ # 6 ]

Het heeft met veel dingen te maken. De staat van de accu (goed/slecht of niet voldoende geladen), of de airco aan staat en hoe hard die werken moet op dat moment, in het geval van een diesel zal die ook rekening houden met of het roetfilter ge-regenereerd moet worden, als je veel korte ritjes maakt en de auto die kans amper krijgt zal start-stop niet werken.

Ik kon er met mijn Seat soms ook vaak geen touw aan vast knopen. Als ik van huis ga en kom op m’n werk aan (kwartier rijden) dan gaat ie soms wel uit en soms niet, idem als ik weer thuis aan kom.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
jecepede
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 12-07-2011

- C4 (2004-heden) Shine 1.2 PureTech 110 S&S
- Xsara 1.4
Gepost: 22 september 2021 01:48 PM
  [ # 7 ]

Aloha !


Zoals de meeste al hebben aangegeven kan dit aan vele factoren liggen. Hier even op een rijtje :

* Accu (Minder dan een x-aantal volt, geen START/STOP)
* Brandstof niveau (Mijn C4 blijft aan als ik nog maar 1 blokje op de brandstofmeter heb)
* Deur(en) open (Geen START/STOP (Achterbak is bij mijn C4-tje hiervan uitgesloten))
* Koppeling (Ingetrapte koppeling en de motor zal aanblijven)
* Snelheid (Snelheid niet gelijk aan 0, dan geen START/STOP)
* Stuurpositie (Bij een verkeerslicht aankomen via een relatief scherpe bocht, START/STOP doet niks)
* Temperatuur (‘s winters minder START/STOP bewegingen dan ‘s zomers)
* Veiligheidsgordel (Zonder vastzittende gordels, geen START/STOP)
* Versnelling (Eigenlijk het zelfde als Koppeling. Gelukkig blijft de motor aan)

.

Wat ik in mijn C4-tje wel eens doe; Ik kom aanrijden en stop voor een verkeerslicht. De START/STOP doet dan soms niets behalve het bekende groene knipperende lampje. Vervolgens zet ik de auto in neutraal, blijf overal van af en trap de koppeling heel even in en laat deze meteen los. Bij mij gaat hij dan alsnog in de START/STOP stand…

.

Overigens, wat er voor zorgt dat de START/STOP aan gaat, kan ongedaan worden door het omgedraaide te doen :

Voorbeeld van de stuurpositie. Als bij mijn C4-tje de START/STOP is aangegaan en ik draai aan het stuur, gaat onmiddellijk de motor weer aan. Of wanneer ik mijn gordel los klik, ook dan gaat onmiddellijk de motor aan. Deur open doen en vroem, motor meteen weer aan.


.


Cheeeeeeeeeeeeeeeeeeeers,


Jecepede

C4 Cactus (2018) Shine 1.2 PureTech 110 S&S
C3 1.2 VTi 82pk Collection
Xsara 1.4 Berlingo

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 22 september 2021 02:21 PM
  [ # 8 ]

Het start/stop van mijn c4 picasso was er ook mee opgehouden. Zeker 1 jaar niet gewerkt.
Nu heb ik ook bar weinig gereden.
Vorige week een ritje van Utrecht naar Almelo v.v.
En verdomd….hij doet het weer.
Waarschijnlijk de laad toestandvan de accu weer boven de minimum grenswaarde.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook