1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Frequent aanslaan hogedrukregelaar / hydrauliekpomp in rijstand
NielsNiels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 06-04-2021

Gepost: 23 september 2021 08:22 PM

Beste Allemaal,

Sinds een aantal weken slaat de hogedrukregelaar van mijn DSuper (1971) frequent aan. In de rijstand en laagste stand circa elke 5 seconden (tussen afslaan en aanslaan regelaar).

Zet ik m in de hoogste stand dan wordt het interval circa 60 seconden. En ook interessant: als ik daarna de auto in de rijstand zet dan is de frequentie tijdelijk zo’n 12 seconden.

Voorraadbol is getest en in orde. Voor- en achterremmen zijn ontlucht. Ontlastschroef zit goed dicht. Vering is subliem. LHM is recent ververst. Zet ik de auto uit, dan blijft ze nog keurig een flinke poos op rijhoogte staan zoals altijd.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 23 september 2021 09:03 PM
  [ # 1 ]

Inwendig lek stuurhuis?

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 24 september 2021 05:52 AM
  [ # 2 ]

Dat is raar!
Auto in hoogste stand wel goed zou wijzen op lek langs veercylinder, maar dan moet hij wel erg hard lekken.
Maar als ik het goed begrijp blijft hij in rijhoogte met motor uit gewoon lang hoog staan, dus dat wijst op geen lekkende veercylinders. Tenzij hij alleen in hoogste stand lang hoog blijft?

Voorraadbol is dus getest, dat zou de volgende boosdoener kunnen zijn.

Wat is je interval wanneer je stuur met kracht helemaal links en helemaal rechts houdt? (=grove maar makkelijk uit te voeren test; als dit groot verschil maakt weet je zeker dat stuur flinke interne lekkage heeft, als het geen verschil maakt kan het nog steeds dat je stuur flinke interne lekkage heeft)

Als dat geen verschil maakt kan het eigenlijk alleen je hoogteregelaar zijn; Bij helemaal hoog blijft die een kant op staan en kan interne lekkage minder zijn.

Succes.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 september 2021 08:54 AM
  [ # 3 ]

Voorraadbol is dus getest?
Dat betwijfel ik. In de hoogste stand functioneren de veerbollen ook als voorraadbol.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
NielsNiels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 06-04-2021

Gepost: 24 september 2021 01:52 PM
  [ # 4 ]

Dank voor de reacties zover.

Stuurhuis:
Stuur helemaal naar links frequentie aanslaan wordt 45 sec
Stuur helemaal naar rechts frequentie aanslaan wordt 30 sec
Zodra je dan het stuur weer in het middengebied draait is de frequentie weer rond de 5 seconden.

Dan is het stuurhuis dus verdacht. Wat ik niet kan duiden is dat de frequentie in de hoogste stand (ongeacht stand van het stuur) dan toch ongeveer 60 seconden is.

Enig idee!?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 september 2021 08:57 AM
  [ # 5 ]

Zoals ik al zei: in de hoogste stand staan de hoogteregelaars helemaal open en gaan de veerbollen dus als voorraadbol fungeren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 25 september 2021 12:05 PM
  [ # 6 ]

Hoe is je voorraadbol getest? En wat was de druk van je voorraadbol?

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 september 2021 02:25 PM
  [ # 7 ]

Die is dus niet getest. Omdat het interval een minuut is in de hoogste stand gaat hij er van uit dat dit aantoont dat de voorradbol ok is.
Ik heb al uitgelegd waarom je die conclusie niet kunt trekken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 september 2021 03:12 PM
  [ # 8 ]

Maakt de hydrauliek verbinding naar je stuurhuis fff los (uiteraard heb je ‘m dan al in de laagste stand staan en drukloos gemaakt !) Doe nu een ijzeren of aluminium plaatje tussen die verbingding en het stuurhuis. Draai de verbinding weer vast en zet het systeem weer onder druk. Slaat de pomp nu veel minder vaak aan dan is het stuurhuis aan vervanging toe Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 25 september 2021 03:48 PM
  [ # 9 ]
NielsNiels schreef:

Dank voor de reacties zover.

Stuurhuis:
Stuur helemaal naar links frequentie aanslaan wordt 45 sec
Stuur helemaal naar rechts frequentie aanslaan wordt 30 sec
Zodra je dan het stuur weer in het middengebied draait is de frequentie weer rond de 5 seconden.

Dan is het stuurhuis dus verdacht. Wat ik niet kan duiden is dat de frequentie in de hoogste stand (ongeacht stand van het stuur) dan toch ongeveer 60 seconden is.

Enig idee!?

Ja; stuurhuis lek. Je kunt voor de zekerheid inderdaad nog even testen met een voelermaatje die stuurhuis afsluit, maar eigenlijk weet je genoeg; Alles blijft hetzelfde, behalve positie van stuur, en het resultaat is van 5 naar 30-45 sec.

Profiel  
 
NielsNiels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 06-04-2021

Gepost: 26 september 2021 08:46 AM
  [ # 10 ]

Voorraadbol is getest bij het bekende bollenbedrijf in Almere, druk 60 bar.

Hoe lang kun je blijven doorrijden op deze manier. Zal dit stabiel blijven of gaat het stuurhuis naar verwachting binnenkort helemaal stuk?

Bedank voor jullie reacties en hulp!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 september 2021 09:31 AM
  [ # 11 ]

Uiteindelijk zal de hd pomp blijven draaien omdat alle opgebouwde druk via het stuurhuis (nagenoeg) even snel retour gaat via het stuurhuis. Je zult ook dooie punten (= geen druk) meer hebben tijdens het sturen waarbij je nooit zal weten wanneer dit gebeurd en dat is geen pretje ! Zoals bijv. relaxt in hartje amsterdam een bocht insturen met 1 hand, auto’s achter en voor je en dan opeens geen bekrachtiging meer !!! dat wil je niet !! Dus wacht er niet te lang met het vervangen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 26 september 2021 10:03 AM
  [ # 12 ]

Ik zou het stuurhuis zo snel mogelijk laten reviseren. Niet alleen voor de veiligheid, maar de pomp wordt ook extra belast. Ik heb met mijn vroegere BX iets dergelijks gehad, enorme interne lekkage in de remservo. Nadat ik de remservo had laten vervangen voor een nieuwe ging het brandstofverbruik dermate omlaag dat ik de reparatie in 2 jaar had terugverdiend.

Profiel  
 
NielsNiels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 06-04-2021

Gepost: 27 september 2021 09:00 AM
  [ # 13 ]

Bedankt voor jullie feedback!

Ik ga de vervanging in gang zetten.

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 27 september 2021 09:12 AM
  [ # 14 ]

Zou nog wel even het stuurhuis testen om het definitief te diagnostiseren.

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 september 2021 07:24 AM
  [ # 15 ]

DS-TT heeft samen met rvdb20 net een nieuwe film over dit onderwerp gemaakt met een uitgebriede test procedure. De film is nog niet af, maar ik stuur je per Pb wel een tijdelijke link.
Als ik een gokje moet nemen, denk ik dat een hoogteregelaar teveel interne lekkage heeft, maar meten is weten!!
Je kan ook de al wel gepubliceerde film over dit onderwerp bekijken, maar de procedure in de nieuwe film is beter.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/237339

En niet lukraak gaan vervangen. Een goed gereviseerd stuurhuis kost rond de 1000,- Euro een goede revisie hoogteregelaar is ook kostbaar. Dus eerst zeker weten waar het probleem zit!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook