1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Storing emissieregeling (AdBlue)
Aquaman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 09-02-2018

Gepost: 28 september 2021 03:20 PM

Een 2-tal dagen terug kreeg ik een melding ‘storing emissieregeling’ op het dashbord te zien.
Even daarna werd dit gewijzigd naar ‘Storing emissieregeling: Starten niet mogelijk binnen 1100 km’


Ik ging ervan uit dat dit te maken had met het moeten bijvullen van de AdBlue-tank.

Toen ik vandaag vertrok om dit bij te vullen, kreeg ik een nieuwe melding: ‘Motorstoring: Laat de auto repareren’

Ik heb 16 liter AdBlue kunnen bijtanken, maar de meldingen blijven terugkomen?

Heeft er de laatste tijd iemand ervaring met dit fenomeen?
Moet ik mij naar de garage begeven om iets te laten uitlezen of…..?

Graag jullie bevindingen.

Mvg,
Aquaman

Afbeelding Bijlagen
20210926_Storing02.jpg20210928_Storing03.jpg20210926_Storing01.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 28 september 2021 05:30 PM
  [ # 1 ]

Verstandig is inderdaad om de wagen te laten uitlezen, mss liefst waar je hem gekocht hebt!

Het kan zijn dat de Ureumdruk te laag is en de pomp in het AdBlue reservoir defect is; met als gevolg dat het reservoir wss moet vervangen worden wat al snel tegen de € 1.000 kost of indien nog garantie??
Het kan ook zijn dat er een software update moet uitgevoerd worden afhankelijk van de storingscode(s)
of dat er iets mis is met de Ureumverstuiver..

Profiel  
 
Aquaman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 09-02-2018

Gepost: 29 september 2021 05:30 AM
  [ # 2 ]
Groove schreef:

Verstandig is inderdaad om de wagen te laten uitlezen, mss liefst waar je hem gekocht hebt!

Het kan zijn dat de Ureumdruk te laag is en de pomp in het AdBlue reservoir defect is; met als gevolg dat het reservoir wss moet vervangen worden wat al snel tegen de € 1.000 kost of indien nog garantie??
Het kan ook zijn dat er een software update moet uitgevoerd worden afhankelijk van de storingscode(s)
of dat er iets mis is met de Ureumverstuiver..

Dankjewel voor het antwoord.
Hoe lang valt dit onder garantie? Mijn wagen is van mei 2018, en we hebben nu 65.645 km.
De software van de gps en zo doe ik zelf, is dat hetzelfde of is dit iets wat ik ergens anders moet down- en uploaden?

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Profiel  
 
Gepost: 29 september 2021 02:25 PM
  [ # 3 ]

In onze Peugeot 308 heb ik lang met hetzelfde euvel gekampt. Normaal gaat er zo’n 17 liter Adblue in de tank, dus 16 liter bijvullen kan er op wijzen dat hij gewoon zo goed als leeg was. Ik weet niet hoe het bij deze auto is, maar bij de onze moet de computer gereset worden na een dergelijke melding, anders blijft ze terugkomen. Het verhaal van de tank heb ik al heel vaak gelezen, maar bij onze auto bleek uiteindelijk de injector die de Adblue in de uitlaat blaast het probleem (deze bleef hangen en dumpte in een keer de inhoud van de hele tank in het systeem, met een ontzettende ammoniaklucht achter de auto tot gevolg). In jouw geval lijkt het me vooralsnog gewoon een lege tank geweest. Even melding laten resetten en dan kijken wat er verder gebeurt. De meldingen zijn in elk geval vrij standaard voor een (bijna) leeg bankje.

Profiel  
 
Aquaman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 09-02-2018

Gepost: 29 september 2021 03:12 PM
  [ # 4 ]
graddus schreef:

In onze Peugeot 308 heb ik lang met hetzelfde euvel gekampt. Normaal gaat er zo’n 17 liter Adblue in de tank, dus 16 liter bijvullen kan er op wijzen dat hij gewoon zo goed als leeg was. Ik weet niet hoe het bij deze auto is, maar bij de onze moet de computer gereset worden na een dergelijke melding, anders blijft ze terugkomen. Het verhaal van de tank heb ik al heel vaak gelezen, maar bij onze auto bleek uiteindelijk de injector die de Adblue in de uitlaat blaast het probleem (deze bleef hangen en dumpte in een keer de inhoud van de hele tank in het systeem, met een ontzettende ammoniaklucht achter de auto tot gevolg). In jouw geval lijkt het me vooralsnog gewoon een lege tank geweest. Even melding laten resetten en dan kijken wat er verder gebeurt. De meldingen zijn in elk geval vrij standaard voor een (bijna) leeg bankje.

Denkjewel Graddus,
Is het resetten van de computer iets wat ik zelf kan, iedere keer dat de AdBluetank bijna leeg is geweest?

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Profiel  
 
Gepost: 29 september 2021 03:38 PM
  [ # 5 ]

Niet zonder computer ben ik bang. Bij onze auto (2016) is het ook eigenlijk niet de bedoeling dat je zelf gaat bijvullen. Ik weet dat latere modellen een extra opening naast de vulmond van de brandstoftank hebben. Bij deze gaat het resetten waarschijnlijk ook anders.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 29 september 2021 04:55 PM
  [ # 6 ]

Het kan idd zijn dat het gewoon resetten is..

Voor de software update van het motormanagement moet je ingelogd zijn bij Citroën, daarvoor moet je normaal gezien bij een erkende dealer langsgaan bij mijn weten.

Als je jouw chassisnummer (laatste acht) geeft kan ik eens kijken hoe lang er garantie is op jouw AdBlue reservoir..

Profiel  
 
Aquaman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 09-02-2018

Gepost: 29 september 2021 05:02 PM
  [ # 7 ]
graddus schreef:

Niet zonder computer ben ik bang. Bij onze auto (2016) is het ook eigenlijk niet de bedoeling dat je zelf gaat bijvullen. Ik weet dat latere modellen een extra opening naast de vulmond van de brandstoftank hebben. Bij deze gaat het resetten waarschijnlijk ook anders.

Beste graddus,
In de handleiding van mijn wagen staat een ganse rubriek over het zelf bijvullen van de AdBlue-tank.
Daarin wordt duidelijk uitgelegd hoe men dit hoort te doen, alsook de procedure indien je met een volledig lege AB-tank hebt te maken. (Wat nu echter niet zo was)

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Profiel  
 
Gepost: 30 september 2021 08:41 AM
  [ # 8 ]

Dan zou ik hem maar eens uit laten lezen. Wat ik inmiddels wel heb geleerd is dat er heel er snel naar die tank gewezen wordt, terwijl het dus soms veel eenvoudiger op te lossen valt.

Profiel  
 
Aquaman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 09-02-2018

Gepost: 01 oktober 2021 07:45 PM
  [ # 9 ]

Woensdag had ik een mailtje gestuurd naar mijn dealer, waarop deze de dag erop heeft gebeld met de vraag om de wagen binnen te brengen zodat ze een ‘geleide diagnose’ konden uitvoeren.
Daarvoor hadden ze due wagen een ganse dag nodig. Dus in de vooravond nog snel de wagen binnengebracht.
In het kort gesprek bij het deponeren van mijn wagen,  liet ik al ontvallen dat i khet vreemd vond dat er zo snel iets aan de hand zou kunnen zijn met de AdBLue-tank enzo.
De zaakvoerster maakte toen duidelijk dat er een ‘speciale’ buiten garantie-regeling bestond waarop men eventueel kon beroep doen.
Gisteren kreeg ik al een telefoontje met de melding dat het ureumreservoir defect was.
Dit moest dus vervangen worden en men kon dus, door de ‘geleide diagnose’ te hebben gedaan, beroep doen op die speciale regeling.
Vandaag de wagen terug gaan halen, en op factuur staat het ureumreservoir (de AdBlue-tank) onder garantie, en het handwerk ten last van de klant.
Ik betaalde dus €233 voor het uitlezen, de geliede diagnose, het vervangen en het vullen van de tank, volledige controle & test denoxsysteem.
Men heeft ook een software-update van de motor gedaan.

Al bij al toch een kostenplaatje, waarvan het grootste gedeelte weliswaar onder garantie valt, maar eigenlijk een ‘fabrikagefout’ is, meen ik toch.

Hopelijk komt dit niet meer voor, of toch niet in de eerste jaren!

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 03 oktober 2021 11:00 AM
  [ # 10 ]

Dan ben je eigenlijk heel snel geholpen geweest!

Profiel  
 
Gepost: 03 oktober 2021 07:44 PM
  [ # 11 ]

Ik ben benieuwd of het probleem nu ook echt wegblijft… Ik geloof nooit zo hard in het gooien met onderdelen naar een probleem.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1872
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 04 oktober 2021 02:01 PM
  [ # 12 ]
Aquaman schreef:

Woensdag had ik een mailtje gestuurd naar mijn dealer, waarop deze de dag erop heeft gebeld met de vraag om de wagen binnen te brengen zodat ze een ‘geleide diagnose’ konden uitvoeren.
Daarvoor hadden ze due wagen een ganse dag nodig. Dus in de vooravond nog snel de wagen binnengebracht.
In het kort gesprek bij het deponeren van mijn wagen,  liet ik al ontvallen dat i khet vreemd vond dat er zo snel iets aan de hand zou kunnen zijn met de AdBLue-tank enzo.
De zaakvoerster maakte toen duidelijk dat er een ‘speciale’ buiten garantie-regeling bestond waarop men eventueel kon beroep doen.
Gisteren kreeg ik al een telefoontje met de melding dat het ureumreservoir defect was.
Dit moest dus vervangen worden en men kon dus, door de ‘geleide diagnose’ te hebben gedaan, beroep doen op die speciale regeling.
Vandaag de wagen terug gaan halen, en op factuur staat het ureumreservoir (de AdBlue-tank) onder garantie, en het handwerk ten last van de klant.
Ik betaalde dus €233 voor het uitlezen, de geliede diagnose, het vervangen en het vullen van de tank, volledige controle & test denoxsysteem.
Men heeft ook een software-update van de motor gedaan.

Al bij al toch een kostenplaatje, waarvan het grootste gedeelte weliswaar onder garantie valt, maar eigenlijk een ‘fabrikagefout’ is, meen ik toch.

Hopelijk komt dit niet meer voor, of toch niet in de eerste jaren!

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Wat kost dan de tank zelf ?

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Aquaman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 09-02-2018

Gepost: 04 oktober 2021 04:20 PM
  [ # 13 ]

Beste vtske,
op de factuur staat geen prijs vermeld, de dealer noemde een bedrag van € 1.100 waarvan 18% door de dealer en 82% door Citroën tussengekomen wordt.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 04 oktober 2021 06:15 PM
  [ # 14 ]

Neem maar van mij aan dat ze niet zomaar met een onderdeel naar het probleem zullen gooien! Daarvoor dient de “geleide diagnose” en aan de hand daarvan kom je tot het defecte onderdeel, dus de pomp in het ureumreservoir zal defect geweest zijn waardoor het volledige reservoir moest vervangen worden. Zo’n reservoir alleen al kost rond de € 1.000

Wordt de “geleide diagnose” niet gevolgd, dan mag de dealer of zelfs de klant opdraaien voor alle kosten!!

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 04 oktober 2021 08:06 PM
  [ # 15 ]

Complete Adblue tank bij de dealer (DS3) koste mij 933,47 excl. btw, kreeg 10% korting. Totaal rekening van 1255,00 euro incl montage en btw. Storing’s code was P20E8, Adblue-druk te laag

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook