2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Euro95 E10
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 02 oktober 2021 05:05 PM
  [ # 16 ]

Het was al een issue bij de DS: De synthetische (LHS) componenten reinigen met alcohol. De minerale (LHM) componenten reinigen met benzine. In ieder WHB wordt hier voor gewaarschuwd, haal die twee niet door elkaar. Het hele systeem wordt vernield.

Door Ethanol-benzine brandstof zijn ze door elkaar gehaald: slecht voor rubbers in het systeem, schraal, bederf, hygroscopisch, niet zo bedoeld in het oorspronkelijke ontwerp, minder energie. Daardoor o.a. agressief voor het gebruikte materiaal (vooral rubber).
- Er zijn z.g. Ethanol killers te koop voor in de benzine. Ik geloof daar maar beperkt in, iemand ervaringen? Want in een noodsituatie kan dat een hulpmiddel zijn.
- je kunt met water ethanol in een LAB opstelling verwijderen uit benzine (het mag volgens mij niet, maar het gebeurt wel). Speelt iemand met dit idee? Mogelijk alleen om benzine te maken voor een stalling.
- Of zullen we maar gewoon 98 tanken, en hopen dat dat goed blijft gaan?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 03 oktober 2021 09:50 PM
  [ # 17 ]
morjos schreef:

Beste mensen,

Onze benzine cx’en lopen “verplicht” op euro98 E5 benzine, de vroegere “super”. Bij ons in Belgie en waarschijnlijk ook in Nederland nog vlot te verkrijgen.

Doch het wordt problematisch in Frankrijk en Duitsland waar nog enkel euro95 verkrijgbaar is.

Hoe ken ik dan met de CX op vakantie naar Frankrijk of Duitsland ??

En we gaan ook geen jerrycans met 98 benzine meezeulen toch ??  En hoe doen het de CX-rijders in Frankrijk dan ????

Alvast dank

Ik tank zeer regelmatig in Frankrijk met mijn klassiekers, en ik verheug me er altijd weer op hoe goed de Euro98 daar verkrijgbaar is en hoe weinig het extra kost. Terwijl ze daar toch al meer dan 10 jaar aan de E10 zijn. Dus ik zie het probleem niet. Ook E95 normaal nog goed verkrijgbaar. Ik zeker het verschil in mijn dagelijkse auto, op E10 loopt het toch minder. En wat betreft de klassiekers, ik tank al 30 jaar uitsluitend 98, nooit problemen gehad met starten na lange stilstand, ook na bijv. een jaar gewoon starten en lopen.

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 04 oktober 2021 05:11 PM
  [ # 18 ]

Over de C5 2.0 word geschreven dat deze geschikt zou zijn om op 95/E10 te rijden, echter na 4 tankbeurten ging deze rouwlopen, slecht trekken en moeizaam stationair lopen 98 tanken geen centje last meer. De DS& GSA krijgen alleen maar 98 persoonlijk durf ik het niet aan om nog E10 te tanken ik rij te weinig met de oldtimers en ‘k wil geen problemen.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 04 oktober 2021 05:35 PM
  [ # 19 ]

Mijn ‘06 C5 PhII zou geschikt moeten zijn voor E10.
Ik woon echter kort aan de Ned/Dui grens; in de Pruis is E5 goedkoper dan bij ons de E10.
Lang verhaal kort; de C5 gaat voorlopig nog even door op E5….

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 04 oktober 2021 07:32 PM
  [ # 20 ]

M’n CX krijgt bij voorkeur 98 te drinken, soms ontkom je er niet aan en zit je nét in een gebied waar er alleen 95 voorhanden is. Dan tank ik hem meestal niet vol, maar voor 1/3 met 95 en dan maar gewoon doortrappen en bij de volgende pomp weer aanvullen met 98.

Denemarken en Zweden vond ik een stuk lastiger om goede peut te vinden. Ze hebben daar vaak 85 aan de pomp (!). Volgens mij brandt water nog beter..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 05 oktober 2021 04:25 PM
  [ # 21 ]

E-85 is geen benzine en moet je nooit in je benzine (en diesel) auto tanken.
@Nielsje, heb jij dat echt getankt?

Het gaat trouwens niet zozeer om 98 of 95. Het gaat om de hoeveelheid Ethanol die er in de benzine zit. Hoe minder is hoe beter voor een oudere auto.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 oktober 2021 04:46 PM
  [ # 22 ]

Dat getal 85 kan ook slaan op het octaangetal.
Gebruikelijk is bij ons om het RON getal te noemen, maar anderen gebruiken het MON getal. En daar zit iets van 10 tussen.
Veel is daarover HIER te lezen.

De vraag is dus: was het E85? Dan is dat inderdaad de ethanol brandstof.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 oktober 2021 06:18 PM
  [ # 23 ]

“85” in Denemarken en Zweden is E85 dus 85% Ethanol: Daar reden en rijden genoeg flex-fuel auto’s om dat lonend te maken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook