1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroën E-Mehari accu vervangen
Aert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-2021

Gepost: 06 oktober 2021 12:28 PM

Beste Citroën liefhebbers, het ontwerp van de E-Mehari spreekt mij erg aan. Oke, het is wat spartaans, maar dat is voor mij prima. En ja, er kunnen wellicht nog wat kleine praktische ontwerp verbeteringen worden aangebracht, zoals een ruimer dashboard kastje, een cupholder, een USB input die met het scherm in de E-Mehari is verbonden. Maar verder is het een mooi rechttoe-rechtaan ontwerp, niet teveel poespas en mooi vorm gegeven.

Alleen die accu… Na enig research heb ik het eea op een rijtje kunnen zetten:
- De E-Mehari (iig vanaf bouwjaar 2018) bestaat uit een 30 kWh accupakket met een 50 kW sterke elektromotor.
- De actieradius komt op papier uit op 195 kilometer (NEDC) in de stad en 100 kilometer buiten de stad. Dat is helaas vrij beperkt.
- Met een forse 16A-stekker, zo een voor caravans en campers, kost het opladen acht uur, en met een gewone 10A-huis-tuin-en-keuken-stekker maar liefst dertien uur. Dit is wat traag gezien de huidige ontwikkelingen.
- De accu’s zijn van het type lithium-metaal-polymeer, en niet het geavanceerdere lithium-ion, zoals in de BMW i3. Ze moeten op een constante temperatuur van 68 graden gehouden worden. Bovendien moeten ze iedere 48 uur worden opgeladen om te voorkomen dat ze helemaal uitgewerkt raken.

Die laatste is voor mij een echte ‘no go’. Daarbij weet ik via de gemeente dat de stekker van de E-Mehari met een verloopstekker op de laadpaal past, maar dat deze niet kan worden vergrendeld. Met andere woorden; een voorbijganger kan de stekker er zonder probleem uit trekken waardoor de accu niet meer oplaadt.

VRAAG: wie weet of het (technisch) mogelijk is om de accu te vervangen voor een meer recente accu (meest logisch zou een recente Citroën accu zijn, van bv de C4), waarbij deze aan de snellader kan worden opgeladen en de accu niet constant aan de stekker hoeft te staan? En dat daarmee ook het bereik wat vergroot.

Eigenlijk voldoet de E-Mehari aan al mijn eisen en kun je met een dergelijke elektrische auto bijdrage aan een duurzame manier van rijden. Enige euvel is de huidige accu. Ben erg benieuwd naar de reacties.

Profiel  
 
Aert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-2021

Gepost: 08 oktober 2021 04:22 PM
  [ # 1 ]

Ben inmiddels achter een aantal zaken gekomen:
1. De accu wordt geleverd door Blue Car
2. De accu kan op afstand door Blue Car worden uitgeschakeld
3. Indien de accu wordt vervangen voor een andere accu, dan matcht de software niet en kan de auto niet (optimaal) werken.
4. Om de accu te kunnen vervangen zou Blue Car de software inzichtelijk moeten maken. Maar dat doen ze tot op heden niet (naar ik heb begrepen).
5. De accu is bedoeld / ontworpen voor dagelijks gebruik. Wanneer de e-Mehari stil staat, moet de accu aan de laadpaal, aangezien de accu op een constante 68 graden moet worden gehouden. Staat de auto stil en niet aan een laadpaal, dan loopt de accu binnen 48 uur leeg. Dit is schadelijk voor de accu. Maar als de auto niet regelmatig rijdt en te lang aan de laadpaal staat is dit ook weer schadelijk voor de accu.
6. Voor de klant zou de mogelijkheid om de accu te kunnen vervangen de beste oplossing zijn om de e-Mehari met een meer praktische accu te kunnen rijden. Dit is mogelijk niet in het belang van Blue Car.
7. De e-Mehari is daarmee eigenlijk een vreemde eend in de stal van Citroen.

Mochten anderen meer of andere informatie hebben, laat het dan weten op dit forum. Ben erg benieuwd. Zou mooi zijn als het mooie ontwerp van de e-Mehari moeiteloos de weg op kan. Oplossingen zijn welkom (ook van Blue Car)

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 oktober 2021 07:20 PM
  [ # 2 ]

5. De accu is bedoeld / ontworpen voor dagelijks gebruik. Wanneer de e-Mehari stil staat, moet de accu aan de laadpaal, aangezien de accu op een constante 68 graden moet worden gehouden. Staat de auto stil en niet aan een laadpaal, dan loopt de accu binnen 48 uur leeg. Dit is schadelijk voor de accu. Maar als de auto niet regelmatig rijdt en te lang aan de laadpaal staat is dit ook weer schadelijk voor de accu.

Waar heb je dat gegeven gevonden dat de accu continu op 68 graden gehouden moet worden?

Komende woensdag heb ik weer toegang tot de CitDoc’s, ik zal daar eens kijken of er dienaangaande wat over te vinden is.

Overigens, is die 68 graden niet toevallig in Fahrenheit? In Celcius is dat dan 20 graden…...

Groet,
JW

 

Profiel  
 
Aert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-2021

Gepost: 08 oktober 2021 07:41 PM
  [ # 3 ]

Als je Googled op ‘e-Mehari, accu, 68 graden’ dan kun je vrij eenvoudig op een aantal sites de volgende informatie lezen. Op de site van Topgear staat;

“ Laadperikelen
En er zit nog een addertje onder het gras. De accu’s zijn van het type lithium-metaal-polymeer – en niet het geavanceerdere lithium-ion, zoals in de BMW i3. Ze moeten op een constante temperatuur van 68 graden gehouden worden. Bovendien moeten ze iedere 48 uur worden opgeladen om te voorkomen dat ze helemaal uitgewerkt raken.”

Het zou mooi zijn als we de versnelling in kunnen zetten. Google van te voren op de in de post benoemde punten. Oplossingen zijn welkom. Doel is die leuke e-Mehari op de weg te krijgen, want dat verdient (het leuke ontwerp van) deze auto.

Ben benieuwd. Alvast dank voor de bijdrage!

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 oktober 2021 08:47 PM
  [ # 4 ]

Top Gear is Engels, komt daar dan die 68 graden vandaan, in F uitgedrukt? Dat is 20 C in onze taal….
En in 48 uur leeglopen van een accu, waar gaat die daardoor geproduceerde warmte dan naartoe? Da’s best een heleboel veel Rolling Eyes

Komende week woensdag ga ik het proberen te checken op S.C.
Wordt vervolgd dus.

Groet,
JW

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 oktober 2021 09:46 PM
  [ # 5 ]

Nee, het is echt 68 graden Celsius, dat is de “kern” van de accu die zo warm moet zijn.
Die e-mehari is een andere carrosserie op een Bollore Bluecar.
Daar zit een Lithium-metaal accu in, en die moet je inderdaad voor een goede werking op temperatuur houden. Dat was bekend. Daarom moesten die Bluecars ook altijd aan de laadpaal. Nu is dat voor stadsauto’s geen probleem, maar voor de E-Mehari geldt dus hetzelfde. Als je hem “leeg” laat lopen dan moet je een speciale laadprocedure volgen ( die eerst de accu langzaam een beetje verwarmd en dan gaat laden….
Een andere accu erin ? In theorie kan dat, maar dat moet je en een andere laadregelunit inbouwen en het energie management veranderen. In de praktijk werkt dat niet zo eenvoudig.
Maar: Als je hem thuis aan de stekker kunt hangen en dan “tripjes” gaat maken dan werkt dat prima.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Aert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-2021

Gepost: 09 oktober 2021 09:26 PM
  [ # 6 ]

Beste Citroensmgz, dank voor je bijdrage, zorgt weer voor een stukje opheldering. Wat ik heb begrepen -en ik ben geen technicus, dus ik probeer de informatie zo goed mogelijk op een logische manier te beredeneren- is dat de eigenaar van de e-Mehari de accu least voor €90 per maand. En dat dit leasecontract loopt via Bluecar. Mogelijk dat dit loopt via Citroen en dat Citroën vast zit aan het contract met Bluecar, maar daar heb ik (nog) geen goed zicht op hoe dit nu precies wordt geregeld. Wellicht dat een huidige of ex e-Mehari eigenaar precies weet hoe deze constructie in elkaar zit. Bluecar kan de accu (of beter auto) op afstand uitschakelen indien zij dit wensen (naar ik aanneem is dit in de software ingebouwd). Hierdoor is de klant (gedwongen) zich te binden aan de accu van Bluecar. Bluecar zou een betere accu in de e-Mehari kunnen plaatsen, maar deze hebben ze niet. Althans, voor zover ik heb begrepen. Wellicht dat Bluecar hier meer duidelijkheid over kan verschaffen, dat zou welkome informatie zijn. Het vervangen van de accu is dus theoretisch mogelijk, maar technisch gezien een opgave. Helder. Echter kan het vervangen van de accu worden vereenvoudigd als Bluecar inzicht geeft in de software en de auto ‘vrijgeeft’ zodat er nieuwe software samen met een nieuwe acvu kan worden geïnstalleerd. Masr, en nu komt het, zolang Bluecar niet zelf met een betere versie van de accu komt, heeft Bluecar geen baat bij deze ontwikkeling. Ze zouden daardoor de lease contracten voor de accu mislopen en dat is financieel niet aantrekkelijk. Het lijkt erop dat een e-Mehari eigenaar tot in lengte van dagen gebonden is aan een accu die destijds -2015/2016 als ik mij niet vergis- state of the art technologie was, maar heden ten dage een onpraktische accu is. En zeker voor het type auto wat de e-Mehari is. Daar moet een krachtige accu in kunnen die minstens via een snellader op te laden is en niet leegloopt binnen 48 uur omdat de accu niet op een constante 68 graden wordt gehouden. En nu komt mijn vraag: Is het juridisch gezien überhaupt mogelijk om een eigenaar van een auto te binden aan 1 type accu? Ik heb geen idee hoe dit wettelijk is geregeld (ook voor andere auto merken). Als er juristen meelezen, ben ik erg benieuwd naar hun mening. Ik kijk ernaar uit hoe deze nu al interessante discussie zich verder ontwikkelt.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 oktober 2021 08:21 PM
  [ # 7 ]

Over het juridisch aspect: De eerste eigenaar tekent vrijwillig een leasecontract voor de accu: Dat deden veel gebruikers omdat het ze zekerheid gaf dat ze een werkende accu hebben, want de levensduur was niet gegarandeerd in het begin van de elektrificatie.
Het concept “bleu car” is al van rond 2010 in productie, het eerste prototype van 2005 !
Ik zie daar niks verkeerd aan. Je kunt dat leasecontract opzeggen, maar dan zit je zonder accu.

Nee, een fabrikant hoeft je geen inzicht te geven in de “werking” van z’n software.
Ik denk dat je “een accu vervangen” even te makkelijk ziet: Een electrische auto is een “samenstel” van een accu, een e-motor en een controle: Die 3 onderdelen zijn op elkaar afgesteld, je kunt er niet zomaar eentje vervangen.
Dat kun je vergelijken met de vraag: Kan ik in m’n C3 een andere versnellingsbak van vreemde makkelijk plaatsen: Technisch misschien wel , maar praktisch niet, want tegenwoordig is alles op elkaar afgesteld. Met een andere bak vervalt ook je type goedkeuring, want dan wordt de CO waarde anders etc etc.

Als je verder wilt zoeken: Ga eens zoeken in Frankrijk of er al mensen zijn die de accu’s van een Bluecar vervangen hebben en door wat? Die worden nu veel tweedehands verkocht in Frankrijk, sinds het stoppen van AutoLib en equivalenten.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 11 oktober 2021 10:18 AM
  [ # 8 ]

Kortom, een leuk ding, die e-Mehari, maar over een paar jaar vanwege de volstrekt onpraktische accu alleen nog in het museum te zien. Jammer.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 oktober 2021 10:23 AM
  [ # 9 ]

Dat gaat gelden voor alle E-auto’s: Accu vervangen als ze jaren oud zijn is vergelijkbaar met motor en bak vervangen nu: Dan is de E-auto in de toekomst vaak waardeloos en wordt gesloopt voor de onderdelen.
Accu’s zullen dan ook gedemonteerd worden, de slecht cellen voor materiaal recyclage en de goede cellen voor accu-reparatie gebruikt worden.

Voor die e-mehari: Je kunt in Frankrijk je huurcontract afkopen voor 999 euro , en die accu’s gaan wonderbaarlijk lang mee.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Aert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-2021

Gepost: 12 oktober 2021 03:51 PM
  [ # 10 ]

Beste Citroensmgz,

Dank weer voor de interessante bijdrage! Het ‘krachtenveld’ rond elektrische auto’s -iig rond de e-Mehari-  wordt mij steeds duidelijker. Eigenlijk koop je geen auto, maar koop je een accu, aangezien de auto en accu onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Doordat de auto en de techniek nauw met elkaar verweven zijn is het een (de carrosserie) niet eenvoudig los te weken van het ander (de accu, software en aandrijfsysteem).

Daarbij is die vergelijking met de techniek rond huidige benzine motoren eenvoudig te trekken, aangezien je daar ook niet zomaar een ‘motorblok upgrade’ kunt installeren, waardoor een motorblok uit bv 2010 ineens krachtiger, zuiniger, etc gaat rijden vergelijkbaar met de huidige mogelijkheden en maatstaven. Maar dan heb ik toch nog een volgende vraag; een motorblok (met alle benodigde elektronica) is in praktijk wel te vervangen. En theoretisch zou je dan een moderner motorblok in een oudere auto kunnen monteren. En mits het motorblok past, zou dit motorblok ook van een ander merk kunnen zijn. Ik ben geen technicus, maar deze ingrepen vinden voor zover ik weet wel plaats.

Mijn vraag is of de accu van de e-Mehari dan ook vervangen kan worden voor een benzine motor? Linksom of rechtsom zou het toch fantastisch zijn als de e-Mehari de weg op kan zonder al te grote praktische belemmeringen. Of iig met een groter bereik dan de accu nu momenteel kan leveren. Zelf bekijk ik de auto dus vooral vanuit ontwerp oogpunt -het is gewoon een goed ontwerp- en met de praktische wensen om de auto te kunnen gebruiken voor langere afstanden zonder gedoe rond een (te) lange oplaadtijd. Ben benieuwd wie daar goed zicht op heeft en ons hierover kan informeren.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 oktober 2021 06:02 PM
  [ # 11 ]

Ook een motorblok is tegenwoordig heel moeilijk te vervangen door een andere. Bijvoorbeeld ombouw van diesel naar benzine etc.

Ten eerste het juridische aspect: Je typegoedkeuring vervalt, en de RDW wil dat alleen bekijken als de fabrikant zegt dat het OK is.
In de praktijk zegt de fabrikant nee, want hij wil zij. vingers niet branden ( d.w.z. zijn juris=dische afdeling ziet daar veel beren op de weg).
De enige omweg is om jezelf als fabrikant te vestigen, en via de kleine serie homologatie je “ombouw” te homologeren als “jouw” auto met “jouw” merk. Dat doet de RDW graag voor je, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan.

Dan het technisch aspect: Ook in een auto met can bussen en een centrale computer ( dus vrijwel alles sinds 2000-2005 kun je motor niet wisselen: Al die onderdelen kijken naar elkaar of ze de goede input krijgen. De fabrikanten zijn zeer terughoudend met informatie over hoe dat precies werkt. Als je een automaat hebt ( klassiek/dsg of om het even wat) zit die ook “in de combine” dus die kun je ook al niet scheiden van de motor.

Waarom denk je dat Mercedes AMG heeft gekocht, en BMW de M series maar zelfs de Alpina’s van Bovensiepen op z’n eigen lijnen bouwt? ABT is helemaal afhankelijk van Audi om z’n Abt’s gehomologeerd te krijgen.
Een “onafhankelijke” tuner heeft tegenwoordig vrijwel geen kans meer.

Als je echt een E-Mehari wilt ombouwen dan zou ik er een complete “set” van bijvoorbeeld een Renault Zoe of een Nissan Leaf in proberen te leggen: Motor, electronica en accupakket. Dan heb je geen probleem met de afstemming van de componenten. Leg je oor eens te rade bij een “E-ombouwer” die werken ook vaak met een “set” uit een sloper/schadewagen.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 oktober 2021 08:35 PM
  [ # 12 ]

Best verontrustende cijfers.
Volg het Twingo gebeuren ook omdat ik nog een type 1 heb ;

Met zijn batterij van 22 kWh biedt Nieuwe TWINGO ELECTRIC een maximaal rijbereik van 270 km* in de stadscyclus volgens WLTP* en van 190 km* in volledige cyclus volgens WLTP*. Begin je week heerlijk rustig aan.


In de ECO-modus heeft de wagen een rijbereik van zo’n 225 km* door een beperkte acceleratie en maximumsnelheid op snelle rijstroken.


Even pauze nodig? Met de Caméléon-lader laad je je Nieuwe TWINGO ELECTRIC thuis, op het werk of bij een laadpunt met wisselstroom (AC) op tot 22 kW. Zo recupereer je tot 80%* energie in slechts 1 uur en tot 80 km* rijbereik in een half uur laden. De pauze zit er al op!

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 22 april 2022 07:09 PM
  [ # 13 ]

Een welgestelde ondernemer uit onze woonplaats heeft in een opwelling ook zo’n E Mehari gekocht. Een mintgroene met rood dak, ik snap wel dat ie daar voor viel.

De verkoper heeft de munten gevangen en verder niets verteld. Op een aanhangwagen mee naar Nederland genomen. Maar er af rijden ging al niet meer. (zal dat met het overschrijven meteen gestopt worden?)

Nu komt ie met dat ding bij mij, probleem is diepontlading. Dus eigenlijk moet er een nieuwe accu onder.

Nu de vraag, zullen ze van Bluecar mee werken? Hoe doen andere berijders in NL dat met een E-Mehari?

Ondertussen las ik op Citroen Service dat het mogelijk is het abonnement af te kopen. Je met de laptop de auto ook in een winterstand kan zetten, dan hoeft de accu niet constant onder de lading..


Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 april 2022 08:21 PM
  [ # 14 ]

Daar is een speciale procedure voor om die accu weer aan het laden te krijgen. Zoek maar eens op Bluecar batterie vide quoi faire of zo.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 22 april 2022 08:39 PM
  [ # 15 ]

foutcode N2 uit mn hoofd, diepontlading, 1 cel minder dan 2Volt. Dat schijnt een vervanging te zijn

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook