koppelings regelaar reviseren
slambr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 06-03-2020

Gepost: 07 oktober 2021 07:23 PM

In mijn DS21ie lekt de koppelings regelaar over de uitlaat heen. Zo te zien langs de gaspedaal as.

Ik heb een revisie set gekocht en het is mij gelukt om de as eruit te persen en een nieuwe O-ring erin te zetten.

Nu kijk ik naar de rest van de set en dan naar de twee zuigers die uit de andere kant steken. Hier zitten de veren achter en ik vraag mij nu af hoe je de zuigers waar de hydraulische zuigers en veren in zitten eruit krijgt.

Aan de buitenkant zitten zie ik twee sluitveren die twee cilinders lijken tegen houden. Zie de gele stippen.

Ik denk op het ogenblik dat de zuigers van buiten naar binnen eruit geperst moeten worden. En dan weer terug totdat ze weer bij de sluit veren zitten.
Klopt dit idee?
Ik kan niets hierover op de forum vinden maar denk niet dat dit zo revolutionair is.

Heeft iemand ervaring hier mee? En misschien een schets van hoe de koppelings regelaar precies in elkaar steekt. De doorsnede tekening die ik nu heb is net niet gedetailleerd genoeg om hieruit te komen. 

Afbeelding Bijlagen
koppelingsregelaar-buiten.jpgKoppelingregelaar-binnen.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7271
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 07 oktober 2021 08:22 PM
  [ # 1 ]

Ik zou de 2 sluitveren verwijderen. Hooguit dat veertje 8 je tegemoet springt…....
Gele stippen iets ingedrukt houden,dan zou je de sluitveren moeten kunnen verwijderen

Bovenstaande plaatjes komen uit :

https://citroeniddsclub.nl/clubwinkel/cursus-hydraulische-systemen-en-organen/

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
slambr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 06-03-2020

Gepost: 08 oktober 2021 08:12 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de reactie. Deze plaatjes zijn wel handig maar laten nog niet genoeg zien om het voor elkaar te krijgen.

Inmiddels met Citrotech gebeld en een goed uitleg gekregen.

De zuigers aan de binnenkant hoeven niet los en die krijg je ook niet los. Deze zijn er erg vast ingeperst en zorgen voor de stroming van de olie. Laten zitten dus.

1. Eerst moeten de twee kapen (gele stip op mijn foto) los. Dit doe je door ze een millimeter of 3 verder naar binnen te tikken. Dan kan je de sluit veren verwijderen zodat de kappen van binnenuit eruit getikt kunnen worden.
2. Aan de binnenkant zie je op mijn foto de linker zuiger. Nummer 2 in het diagram. Deze is dunner als de rechter(4) en heeft een diameter van 7mm en 4 groeven. Deze haal je er gemakkelijk uit. Door het gat wat ontstaat kun je nu de kap naar buiten toe eruit tikken. Je tikt nu op zuiger 1. Dit ging met weinig kracht bij mij. Als alles eruit valt dan kun het veer(8) vervangen en alles weer terug zetten. Dan zie wat in foto LinkerZuiger (2,1,8 ) zit. Op de kap komt een nieuwe rubber ring.
3. Nu de rechterkant. Deze zuiger(4) is iets dikker en kun je niet eruit trekken. Hier tik direct de zuiger naar buiten toe en valt de kap eraf. Nu zie je wat in foto RechterZuiger zit. Veer vervangen en alles weer terug zetten. Op de kap komt een nieuwe rubber ring.
4. De rubber ring van de stelschroef(7) kun je op dezelfde manier vervangen. Schroef naar buiten tikken, schoonmaken, rubberring vervangen en weer terug zetten.


Nu heb ik bijna alles in de revisie-set gebruikt maar hou ik een kogel over. In de diagram zie ik op doorgang E een veer met kogel maar zie ik dit niet terug in mijn regelaar. De veertje en kogel heb ik ook niet gezien toen ik alles uit elkaar haalde. Allicht zijn er verschillende versies van de regelaar gemaakt.
Heeft iemand een idee waar die kogel in zou moeten?

Moet het eigenlijk nog worden afgesteld worden? Ik heb twee stel schroeven gezien die de verschillende veerspanningen kunnen regelen. En dat is vast niet voor niets.

Afbeelding Bijlagen
Koppelingregelaar-LinkerZuiger.jpgKoppelingregelaar-RechterZuiger.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
slambr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 06-03-2020

Gepost: 11 oktober 2021 07:37 AM
  [ # 3 ]

Na bestudering van de tekening zag ik waar de kogel hoort. Deze gaat tussen de hefboom en zuiger 2. Bij mij was er een pennetje uit de stuur gezet om deze verbinding te maken.

Ik heb de twee bouten waarmee de regelaar op de gasklep wordt gezet met Loctite 2701 vast gezet zodat het niet gaat lekken langs de schroefdraad.

Nu verder met inbouwen en afstellen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook