2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Storing emissieregeling (AdBlue)
Aquaman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 09-02-2018

Gepost: 11 oktober 2021 09:09 AM
  [ # 16 ]

Het vervolg ...

Daags na het ophalen van de wagen, kreeg ik wederom deze melding: Motorstoring: laat de auto repareren.
Direct terug gebeld naar de dealer, de wagen terug binnengebracht om ‘uit te lezen’ waarna hij meedeelde dat hij de resultaten van de ‘uitlezing’ aan Citroën zal doorgeven en mij contacteren als hij meer weet.

Enkele dagen later kreeg ik te horen dat deze storingsmelding te wijten is aan een softwarefout.
De dealer heeft namelijk een software-update van de motor gedaan en dit zou daarmee te maken hebben.
Er is geen direct gevaar, en hij stelt voor om dit op te lossen door een relais bij te plaatsen.
Op mijn vraag wie deze kosten zal betalen, kon hij echter niet antwoorden.

Iemand al ervaring met dit fenomeen?
Waar kan ik zien welke softwareversie van de moter er nu is en kan dit niet ongedaan gemaakt worden?

De enige informatie omtrent software die ik heb, omdat ik die zelf upload zijn deze:
Systeemversie: 21.08.87.32_NAC-r1
Kaartgegevens: 20.0.0-r0

Graag jullie mening, ondervindingen, bevindingen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Afbeelding Bijlagen
20210928_Storing03.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 11 oktober 2021 02:56 PM
  [ # 17 ]
graddus schreef:

Ik ben benieuwd of het probleem nu ook echt wegblijft… Ik geloof nooit zo hard in het gooien met onderdelen naar een probleem.

Euh…

Profiel  
 
Gepost: 11 oktober 2021 02:57 PM
  [ # 18 ]

En, een software probleem oplossen door er extra hardware aan toe te voegen? Ik ben geen automonteur nog computerexpert, maar dit klinkt niet heel logisch.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 12 oktober 2021 01:05 PM
  [ # 19 ]

Softwareversie van de motor kan je enkel zien in Diagbox, dus als je de wagen uitleest.

Heb ook eens meegemaakt dat er na een nieuwe software van de motor een probleem was, Citroën/Peugeot heeft dan de update overgenomen vanop afstand en het probleem verholpen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 oktober 2021 03:43 PM
  [ # 20 ]

De software die jij kan zien en die je uploadt is denk ik de software van je navigatie.
Voor een upgrade van de motorsoftware moet de wagen aan de citroen diagnose apparatuur. (diagbox/lexia)
Een aantal forumleden hebben een chinese versie op de laptop, maar daarmee kun je niet verbonden worden met de server bij Citroen; en dat is wel nodig voor een upgrade.
Dat kan dus alleen bij de dealer.
En dan maar hopen dat daar een monteur aanwezig is die de foutmeldingen ook kan interpreteren, want dat is nog niet zo eenvoudig.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Aquaman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 09-02-2018

Gepost: 12 oktober 2021 04:54 PM
  [ # 21 ]
graddus schreef:

En, een software probleem oplossen door er extra hardware aan toe te voegen? Ik ben geen automonteur nog computerexpert, maar dit klinkt niet heel logisch.

Wel, dat is precies wat de dealer voostelt!
Ik begrijp het ook niet zo goed waarom er dan geen andere en betere softwareupdate/versie kan geïnstalleerd worden.
En wie zal de kosten, van de hardware en/of de software betalen?

jantje1948 schreef:

De software die jij kan zien en die je uploadt is denk ik de software van je navigatie.
Voor een upgrade van de motorsoftware moet de wagen aan de citroen diagnose apparatuur. (diagbox/lexia)
Een aantal forumleden hebben een chinese versie op de laptop, maar daarmee kun je niet verbonden worden met de server bij Citroen; en dat is wel nodig voor een upgrade.
Dat kan dus alleen bij de dealer.
En dan maar hopen dat daar een monteur aanwezig is die de foutmeldingen ook kan interpreteren, want dat is nog niet zo eenvoudig.

Dat dacht ik al, want de softwareupdate die door de dealer werd uitgevoerd, kan ik zelfs nergens zien!
En naar ik dus begrepen heb, zit sindsdien die foutmelding er op en die krijgen ze dus niet softwarematig weg!

Ik heb zelf geen ‘hardware’ om de wagen uit te lezen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Profiel  
 
Aquaman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 09-02-2018

Gepost: 09 januari 2022 09:03 AM
  [ # 22 ]

Bijna drie maanden verder en er is nog niets veranderd!

De foutmelding komt iedere keer terug als we de wagen starten. (dat wordt je gewoon na een tijdje)
De dealer heeft intussentijd ook niks meer van zich laten horen aangaande mijn vraag wie de kosten zal betalen.
Hoe lang nog rijden met die melding, is dit verantwoord?

Is het aangeraden om mij rechtstreeks tot Citroën te richten?

Graag jullie mening.

Mvg,
Aquaman

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 januari 2022 10:34 AM
  [ # 23 ]

Ik zou de dealer schriftelijk laten bevestigen wat de status is:
- Dat Citroen er aan werkt en dat het geen kwaad kan. ( Dat laatste om je in te dekken tegen eventuele schade).
Je kan dat ook omkeren en een aangetekende brief sturen dat je nog steeds op een antwoord wachten ze nog 4 weken geeft voordat je je tot Citroen richt, en daarbij vermelden dat ze je gemeld hebben dat dit in geen geval schade kan veroorzaken.
Als je dan niks hoort dan moet je je helaas tot Citroen melden, zij zijn de “productaansprakelijke”. Buiten garantie is geen probleem: Een auto van 4 jaar hoort nog gewoon te werken !
Als je te maken hebt met een echte “bug” dan mogen ze wel de tijd nemen om dat op te lossen, maar niet eeuwig.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook