3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
het nieuwe rijden
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 05 november 2021 12:58 PM
  [ # 31 ]

Ik rij al een jaar of twintig ‘nieuw’. Al die jaren moeten glimlachen om de ‘echte’ rijders die mij hard voorbij accelereren, waarna ik ze bij het volgende stoplicht weer voorbij rij omdat ik rustig het overzicht houdt en de juiste rijbaan kies. En met een rollende auto is het vervolgens sneller en toch zuiniger accelereren.

Ik moet glimlachen om de voorgaande commentaren van de wegridders over ‘gas er op’: dit is toch een Citroën-forum? Geen idee wat mijn C4 Picasso met snel en scherp rijden te maken heeft. Hij rijdt comfortabel en relaxed maar zeker niet ‘sportief’.

Als ik wil scheuren ga ik naar de kartbaan. Onvergelijkbaar. Als ik sportief wil zijn ga ik wel hardlopen.

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 05 november 2021 06:17 PM
  [ # 32 ]

U bedoelt dus te zeggen dat je met een Citroën eigenlijk een gezapige rijstijl moet hebben om zo relaxed mogelijk te genieten van het geboden comfort?
Da’s onzin natuurlijk. Ook met een Citroën kun je gewoon lekker opschieten/sportief rijden hoor. Sterker nog: het laatste jaar rij ik met mijn 2CV (29 hele pk’s, topsnelheid ongeveer 120) regelmatig hele rijen ingedutte medeweggebruikers voorbij die allemaal achter elkaar aan sukkelen in een treintje dat nèt 90 km/u rijdt.
Ik begrijp dat u dan glimlachend (waarschijnlijk om uw ergernis te verbergen) nog eens de brand in uw pijpje steekt om heerlijk relaxed in uw C4-fauteuil van het nieuwe rijden te genieten (in een rijdende file). Ik vind dat slome getrut irritant en ik kies er dus voor om in te halen.
Het gaat namelijk niet om hard scheuren, dat beweert hier ook niemand, maar wel om een beetje vlot en soepel doorrijden. Zodat je ook nog een beetje plezier beleeft aan het autorijden zelf.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 386
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 05 november 2021 06:55 PM
  [ # 33 ]

Goeindag allen; mijzelf regelmatig bewegende tussen nijmegen en de regio Venlo en omliggende dorpen,is uw beider visie inderdaad waarneembaar. voornamelijk de a73 is dan de door mij genomen route, en inderdaad komt me weleens een 2cv voorbij ploeteren, en dat is een geweldig gezicht, immers hard rijden kun je daar eigenlijk niet (meer).

Dan rijden we dus zo ongeveer dezelfde snelheid, echter de 2cv rijdt snoeihard, en ik rijd relaxed. Niet omdat ik niet harder kan, maar het wordt beperkt door de aanwezige medeweggebruikers die ook een stukje a73 nodig hebben.

Waarom rijdt de 2cv snoeihard? Simpelweg omdat ie alle zeilen bij moet zetten om überhaupt mee te kunnen komen,en dan amper reserve heeft om nog wat extra’s te doen denk ik.

En ik rijd ( niet altijd vrijwillig) relaxed, omdat het niet anders is ! Meestal gewoon de op rechter rijstrook, tussen de camions en dan 80 á 85kmh rijden ( 4.5 tot 5 ltr/100km ) (denkend aan het advies van onze ministers om niet in de spits te rijden? dit is niet voor iedereen weggelegd ) Dan is relaxed rijden eigenlijk een plicht, vooral als het gewoon druk is.

Natuurlijk wil ik met de oude diesel wel eens doortrappen, maar die tijd is een beetje voorbij,simpelweg omdat het niet vaak meer kan. Dan is 2cv rijden andere koek; die moet je wel doortrappen, anders kom je niet meer mee in de dagelijkse jungle die we verkeer noemen. In een 2cv heb je al snel het gevoel dat het een wedstrijd is, maar het is eerder erg moedig het 2cv rijden dan dat het heel erg snel gaat allemaal.

groet

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 05 november 2021 08:06 PM
  [ # 34 ]

Hier herken ik wel iets in. Met de C35 is het altijd voluit rijden, zowel bij de acceleratie als in bochten. Proberen om in heuvelachtig gebied op vrachtauto-snelheid te blijven. Keihard werken om geen opstoppingen te veroorzaken en dat is errug leuk. Een totaal andere ervaring dan in de CX of (intussen al best lang geleden) in de DS. Daar vlot mee rijden is leuk als je de weg voor jezelf hebt - dat is niet zo vaak.

Profiel  
 
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 05 november 2021 11:37 PM
  [ # 35 ]

@Apprentice: van mij ‘moet’ niets. Ieder zijn ding. Ik vind mijn Citroën vooral geschikt voor relaxed rijden.  Ik rij rechts en 106 km/h op de teller, zodat ik me niet bezig hoef te houden met flitsers. Adaptieve cruise control aan. En afgelopen week dan lekker knalhard de Kink top 1500 op. Nieuw nummer ontdekt. Volume op onverantwoord en genieten.

https://youtu.be/LQUXuQ6Zd9w

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 06 november 2021 12:21 PM
  [ # 36 ]

Kan me wel vinden met het relaxed rijden en een heerlijk stukje muziek aan, mensen zullen me wel eens raar aankijken als ik heerlijk opgaat in de muziek.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook