Initialisatie 2.0i 16V, hoe werkt dat?
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 november 2021 08:49 AM

Weet iemand hoe de initialiseer procedure voor de C5 2.0i 16V precies werkt?

De Lexia geeft verwarrende teksten, zoals “wacht tot de EGR klep 10 tikken heeft gegeven”
Mijn EGR klep tikt niet. Is de rest van die procedure dan zinloos?

Dat geldt ook voor “wachten tot de fan aanslaat”. Stopt de procedure als je daar niet op wacht?
Met winterweer komt mijn motor niet boven de 93,5° en pendelt dan een paar graden op- en neer. Dat wijst er op, dat de thermostaat werkt. En dan kan je heel lang wachten tot die fan aanslaat.

Of is het criterium het bereiken van de werktemperatuur?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 24 november 2021 09:41 AM
  [ # 1 ]

Ik ga er vanuit de motor is uitgerust met Bosch MP5.2

Initialiseren stappenmotor stationaire loop :
Ontsteking afschakelen ( 10 seconden lang )
Ontsteking inschakelen ( 3 seconden lang )
Motor starten,geen gas geven en in stationaire loop lopen laten tot de motor op bedrijfstemperatuur is.

Initialiseren mengsel regeling:
Motor op bedrijfstemperatuur laten komen.
Proefrit maken van minimaal 15 minuten in verschillende toerental bereiken, waarbij het accent ligt in het bereik van 2500 tot 3500 toeren en één maal gedurende 2 seconden vol gas gegeven wordt.

Voor alles geldt dat alle storingen opgelost zijn en alle storingscodes verwijderd zijn.

Na de proefrit weer uitlezen of er nog storingscodes aanwezig zijn.

Indien ja, beide procedures herhalen.

Bovenstaande lees ik ik mijn Citroen dokumentatie.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 november 2021 10:39 AM
  [ # 2 ]

In deze auto, met EW10J4 motor zit geen Bosch, maar een MagMar injectie.
Daarvoor geldt een andere procedure.
Op het C5Forum is die uitvoerig besproken, maar daar kan JanSr niet mee uit de voeten…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 november 2021 01:00 PM
  [ # 3 ]
JW schreef:

Op het C5Forum is die uitvoerig besproken, maar daar kan JanSr niet mee uit de voeten…..
Groet,
JW

??? heb ik iets gemist?

Ik heb een initialisatie uitgevoerd, die globaal overeenkomt met wat Klever33 beschrijft.

Omdat ik geen idee heb of die initialisatie wel of niet effectief is geweest, ben ik op zoek naar nader nieuws.

Zoals op C5-club forum uiteengezet werd, wordt de koelventilator van mijn motor niet aangezet, omdat de koelwatertemperatuur keurig rond de 93,5 graden blijft.
Uit de beschrijving van Klever33 maak ik op, dat het criterium de bedrijfstemperatuur is en niet het inschakelen van de fan.

Maar uit niets is op te maken of de procedure dan wel gewerkt heeft.
Is er een list om dat gewaar te worden?.

 

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 26 november 2021 09:41 AM
  [ # 4 ]

Is het initialiseren niet goed, is dat bemerkbaar aan het loopgedrag van de motor:
1.Inhouden tijdens het rijden
2.Iets onregelmatig stationar draaien
3.Als het gas losgelaten wordt tijden het rijden stokt de motor bij terugkeer in het het stationaire toerental
4.Motor heeft de neiging af te slaan na het starten.
5.bij wegrijden vanuit stationair toerental en vervolgens gasgeven , is de overname niet vloeiend.
Niet alle symptomen zijn altijd aanwezig.

Is er een diagnoseapparaat beschikbaar : opnieuw uitlezen of er nieuwe storingen opgeslagen zijn.

Bij Magneti Marelli wordt de handgeschakelde versnellingsbak ook ingeleerd, zodat het motor stuurapparaat weet in welke versnelling er gereden wordt.

Kriterum bedrijfstemperatuur :
Wel of niet wachten tijdens het initialiseren = stationaire loop ,tot de koelventilator ingeschakeld wordt:
Wordt de koelventilator niet door het motor stuur apparaat aangestuurd, kent dus de toerenafval niet, wachten in de stationaire loop tot de koelventilator aanslaat.

Bij uw auto wordt de koelventilator door het motor stuur apparaat aangestuurd en kent dus de toerenafval. Ongevoor 5 seconden voor het inschakelen, geeft het motor stuur apparaat het bevel de koelmotor te starten via een voorbekrachtiging.
Dus is wachten motor op bedrijfstemperatuur voldoende en is het niet nodig te wachten tot de koelventilator zich inschakelt.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 november 2021 11:06 AM
  [ # 5 ]

Now we are talking!
Hier was ik naar op zoek.
Kennelijk heb ik dus een “werkbare” procedure gevolgd. En met resultaat, want mijn storingen zijn weg.

PS: Ik heb een automaat, geen handbak.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 26 november 2021 11:16 AM
  [ # 6 ]

Die mazzel kun je hebben.

Maar die procedure hierboven beschreven geldt niet voor elk MagMar systeem, er zijn daarbij grote verschillen.
Daarover is al eerder geschreven…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 november 2021 01:44 PM
  [ # 7 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police


???? Kennelijk weer iets gemist.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 26 november 2021 02:15 PM
  [ # 8 ]

Je hebt van mij het document B1HF0GP0 DIAGNOSE : RESETTEN VAN EEN ELEKTRONISCHE EENHEID INJECTIE ontvangen.
Daarin worden de procedures beschreven van 6 verschillende MM systemen, die zijn verschillend.

Komt dat weer boven?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 27 november 2021 08:16 AM
  [ # 9 ]

Wat ik ontving is een reeks recepten voor het interen van allerlei ECU’s, maar mijn MM6LP staat daar niet bij.
Wel de MM4MP2

Daar lees ik:
“Start de motor zonder het gaspedaal in te trappen en laat de motor draaien (zonder airconditioning) totdat de ventilator aanslaat (inleren weerstandskoppel)”

Bij mij slaat die fan niet aan, omdat de thermostaat de KVS temperatuur keurig rond de 93,5° houdt bij koud weer.

Mijn vraag was of die intitialisatie dan wel of niet lukt.
Ik krijg steeds als antwoord van jou en van BJG dat dat allemaal al is uitgelegd. Qoud non.

Gelukkig meldde Klever 33 dat het niet nodig is om te wachten tot de fan aanslaat om het proces te laten slagen. Het bereiken van de bedrijfstemperatuur zou voldoende zijn.

Ook de vraag hoe je kan vaststellen of een initialisatie is geslaagd is niet beantwoord.

Ik neem het alleen maar aan, omdat mijn storingen weg zijn.

Als je niet kan meten of het interen is geslaagd is het mij dan ook een raadsel hoe je met een diagnose mijn probleem had kunnen vinden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 27 november 2021 09:45 AM
  [ # 10 ]

Mijn reactie hierboven gaf aan dat er vele MM systemen zijn, niet alleen die ene die beschreven was door klever33.
Dat overzicht had ik je in juli gestuurd, jij had dat gemist schreef je.

Inhoudelijk heb ik niet gereageerd, dat laat ik graag aan deskundigen over.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 27 november 2021 09:46 AM
  [ # 11 ]

Misschien een foute frasering. Ik heb mijn ECU daarin gemist.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 28 november 2021 03:43 PM
  [ # 12 ]

Bij jouw auto levert het versnellingsbak stuurapparaat de informatie in welke versnelling er gereden wordt.

Initialiseren is niets anders, kort gezegd, dan dat bij lopende motor de calibratiewaarden voor stationair draaien, volgas en midden toerengebied opnieuw in het werkgeheugen RAM gezet worden. Hierbij worden de oude gegevens verwijderd.
De calibratiewaarden staan in het ROM gehuegen.
Het resultaat is niet zo met een multimeter meetbaar als je dat beoelt.

Is de initialisatie niet goed, heb je een of meerdere onregelmatigheden tijdens het rijden, zoals ik die eerder beschreven heb.
Is er een diagnoseapparaat ter beschikking ,dan uitlezen of er nieuwe foutcodes zijn. Zijn er geen foutcodes is het in orde.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 29 november 2021 11:17 AM
  [ # 13 ]

Top! Als ik dit vanaf het begin had geweten, dan zou me dat ca € 600 gescheeld hebben.

Mijn verbrandingsmotorenkennis begon met in zelfgetimmerte zeepkisten bouwen van bromfietsmotoren. Ik was toen 14. Na een lange rij motoren met contactpuntjes kreeg ik mijn eerste injectiemotor in 1986. Dat was een leasebak, dus afblijven.
De laatste privé auto met contactpuntjes was een BX TRS16, rond 1990.

Die werd opgevolgd door de eerste privéauto met injectie: een BX18 TZI break. Dat ding deed het gewoon, dus niets geleerd van injectie. En dat geldt ook voor de lange reeks auto’s daarna. Injectiemotoren, die storingsvrij reden. Behoudens wat lekke koppakkingen en een keer een eindtrap van een XM V6 ZPJ. En zo nu en dan nieuwe bougies, kabels en verdeelkappen. Initialiseren? Nooit van gehoord.
Tussendoor een rij diesels, ook die deden het gewoon.

Pas deze C5 2.0i 16V had last van zijn injectiemotor. En ik had er dus totaal geen verstand van. De adviezen die ik kreeg begreep ik dus merendeels ook niet. En dat kost geld.

Terugkijkend, met de kennis van nu was het ding al ontregeld, toen ik hem kocht. Als ik toen had geïnitialiseerd, stond dit hele verhaal hier niet.

Buitengewoon ergerlijk vind ik nog steeds, dat een “Professioneel” diagnose bedrijf er niet in slaagde die enormiteit vast te stellen. Ik bracht de auto daar met storingen en al. Na 2,5 uur “diagnostiseren” reed ik weer naar huis, ruim €200 armer, maar nog steeds met storing.
Ik begrijp het nu wel: Eerst initialiseren. Wonderlijk dat die diagnoseclub dat niet deed of aanbeval.

Wat het niet gemakkelijker maakt zijn de bizarre instructies van Lexia voor het Initialiseren:
“Wacht op 10 klikken van de EGR klep en wacht tot de fan aanslaat.”

Beide overbodig weet ik nu, dank zij Klever33 Hulde!

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook