Saxo ervaringen
Michiel S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 19-11-2021

Gepost: 22 november 2021 08:55 PM

Hallo, mijn 1e thread op dit forum, wel sinds de zomer al dankbaar gebruikt gemaakt van alle deskundigheid.

Onlangs een studenten Saxo (1.4) gekocht voor mijn zoon die nog geen kamer heeft in Enschede. Deze gaat er helaas al weer uit ivm problemen, maar ik heb daar toch nog wat vragen over die graag eens voorleg aan dit forum, maar dan moet ik toch iets meer vertellen.

De vragen waar ik eigenlijk nog een beetje mee zit zijn
-hoe kan de compressie in 1 cilinder zo hoog zijn
-waar kan het water vandaan komen dat onder het vliegwiel vandaan druppelt
-hoe kan de koppakking nog steeds lek zijn als dit door een (gerenommeerd) revisiebedrijf wordt gerepareerd

De achtergrond van deze vragen staan in het nogal uitgebreide (samengevatte!) verhaal hieronder.

In 1e instantie was alles OK met de Saxo tot het het airbag lampje ging branden, helaas had een behulpzame student bedacht om de radiator dop eraf te draaien (ik snap nog steeds niet wat de gedachtegang hierachter was) met een warme motor met als gevolg een 2m hoge straal kokende koelvloeistof. wordt vervolgd…

Hierna mbv dit forum uiteindelijk ontdekt, na slopen stuur, dashboard en niet in de laatste plaats het tapijt (waar de regelelektronica zit), dat de draadjes van de passagiers gordelspanner kapot waren gegaan. Vast een relatie met het (vast niet zachtzinnig) heen en weer schuiven van de voorstoel om studenten in te laden.

Daarna weer rijden maar ik begreep dat het temperatuurlampje al snel ging branden. Achteraf gereconstrueerd dat ze wel de koelvloeistof hadden bijgevuld maar (uiteraard) niet hadden ontlucht, iets waar ik zelf ook geen moment aan gedacht had. Enfin vervolgens kwam er rook onder de motorkap vandaan en was de koppakking kapot.

Om kosten te besparen (en ook wel voor de hobby natuurlijk) besloot ik zoveel mogelijk zelf te doen, dus kop uitbouwen en naar motorrevisiebedrijf, daar gevlakt, afgeperst en weer inbouwen ... tot de 1e kopbout de schroefdraad uit het blok trok ... nu hele Saxo op de ambulance naar revisiebedrijf, waar ze een nieuwe draadbus in het blok plaatsten en vervolgens nog een andere kopbout doldraaiden ... nog een draadbus, en toen zat de kop goed vast ... volgens hun.

Thuis vlotjes alles weer gemonteerd en ... meteen starten (elke keer weer) en mi wel goed rondlopen ... alleen toch wel wat witte rook uit de uitlaat en met gas geven nog wat meer, ook veel witte rook ergens bij uitlaatspruitstuk vandaan en er druppelde water (er zat nog water met reinigingsmiddel in het koelsysteem) onder tussen blok en bak vandaan??

Na een nachtje slapen een compressietest gedaan die opliep van 9,2 aan de distributiekant tot 12,5 aan de bak kant. Het vreemde is dat de normale compressie volgens mij ergens bij de 10,2 zou moeten liggen. Hoe dan ook toen ik daarna de radiatordop verwijderde om te kijken of het zou gaan borrelen als de motor liet opwarmen, spoot er onder hoge druk koude koelvloeistof naar buiten, toch wel bewijzend voor een lekke koppakking lijkt me.

Na ampele overweging besloot ik er geen tijd en geld meer in te steken, wel ga ik op zoek naar een nieuwe want ik vind het wel een leuk autootje en weet nu wel een beetje waar ik op moet letten bij de aankoop.

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 25 november 2021 07:57 AM
  [ # 1 ]

wat een verhaal, wel herkenbaar.

mijn saxo had relatief weinig km’s gelopen bij aankoop maar helaas bleek het ingevulde onderhoudsboekje ook maar een aanfluiting te zijn ben nu inmiddels een aanzienlijk bedrag verder en is de auto nu pas in orde.

bij mij bleek de koelvloeistoflekkage niet via de koppakking te komen ,alhoewel deze ook lek was, bij mij bleek nl 1 cilinderbuspakking lek te zijn waardoor het hele blok uit elkaar moest.
mogelijk is dat bij u ook het probleem ook vanwege het verschil in compressie.


aankoopadvies heb ik niet echt, bonnen of een opvraagbare hystorie kan goed helpen.
roest in de wielkasten onder de ecu en accu goed checken ze roesten nl erg daar, en tja de koppakking is een dingetje bij tu blokjes

maar buiten de ellende die er zou kunnen zijn zijn het super autotjes en rijden ze geweldig.

succes

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
Michiel S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 19-11-2021

Gepost: 25 november 2021 12:02 PM
  [ # 2 ]

Ja een “lekke” cilinderbuspakking kan natuurlijk ook koelvloeistoflekkage geven, maar dat gebeurd dan toch onder de zuiger en dat gaat gepaard met lage druk lijkt mij, dus alleen drukverloop van koelwater richting olie. Mijn hoge koelwaterduk kan ik daar dan niet mee verklaren (evenmin als de witte rook).
En die hoge compressie van cilinder 1 snap ik uberhaupt niets van.
Of zie ik iets over het hoofd?

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 25 november 2021 03:24 PM
  [ # 3 ]

dat is te technisch voor mij. ik weet dat er koelvloeistof in de cilinder terecht kwam want ik had ook witte rook en de cilinder wat erg schoon.
kijk eens met een camera in de cilinder misschien zie je dan meer.

kijk als de koppakking gedaan is zou het toch zonde zijn om de auto weg te geven als deze nog in een nette staat verkeerd.
maja ik ben niet zo van het weg doen als je het gefixt zou krijgen dan weet je wel wat je hebt.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 november 2021 03:31 PM
  [ # 4 ]

Op marktplaats staat, naast andere Saxo’s, een gele Saxo met open (Twingo) dak te koop van een betrouwbare herkomst. Zodoende best een apart cabrioletje, ook op zonnige studentikoze vakanties is zoiets lekker chillen.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 25 november 2021 03:51 PM
  [ # 5 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

die is echt gaaf, zo’n dakje zou ik nog wel eens willen hebben.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook